Terug
Gepubliceerd op 09/12/2025

2026_GR_00033 - Retributiereglement sociaal-culturele deelinfrastructuur - Vaststelling

Gemeenteraad
wo 17/12/2025 - 19:30 Raadzaal
2026_GR_00033 - Retributiereglement sociaal-culturele deelinfrastructuur - Vaststelling 2026_GR_00033 - Retributiereglement sociaal-culturele deelinfrastructuur - Vaststelling

Motivering

Inhoudelijke toelichting

De gemeente Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht stelt een aantal lokalen ter beschikking aan de plaatselijke gemeenschap. Er wordt voor het gebruik hiervan een retributie geheven.

Dit reglement houdt rekening met de verschillende benaderingen in de vroegere prefusie-gemeenten Beveren, Kruibeke en Zwijndrecht, de praktische haalbaarheid van de diverse gebruiksmogelijkheden en de primaire doelstellingen van de infrastructuur.

Deze infrastructuur wordt in de eerste plaats ter beschikking gesteld voor de organisatie van sociaal-culturele activiteiten. Daarnaast zijn er ook andere soorten gebruik toegelaten. Het soort gebruik heeft geen invloed op de huurprijs. Commercieel gebruik is niet toegelaten.  

De gemeentelijke lokalen bedoeld voor sociaal-cultureel gebruik worden in de eerste plaats ter beschikking gesteld van de plaatselijke sociaal-culturele verenigingen. Sommige van deze lokalen kunnen echter ook gehuurd worden door particulieren van binnen de gemeente, bedrijven, scholengemeenschappen, politieke partijen, en andere. Voor particulieren van buiten de gemeente is het niet mogelijk een gemeentelijk lokaal te huren. Bepaalde gebruikersgroepen kunnen huren aan een voordeliger tarief en krijgen voorrang om een lokaal te reserveren. 

Het college wenst werk te maken van bijkomende infrastructuur voor verhuring.

Deze culturele infrastructuur omvat verschillende categorieën lokalen. Afhankelijk van de grootte van het lokaal is er een ander tarief van toepassing. Bij het indelen in de verschillende categorieën is er vertrokken van het maximaal aantal personen dat in een lokaal is toegelaten.

Bij het huren van een lokaal worden de persoonsgegevens van de aanvrager opgevraagd, waaronder naam, voornaam, mailadres, rijksregisternummer, bankrekeningnummer. Indien het gaat om een vereniging ook ondernemingsnummer en maatschappelijke zetel. Deze gegevens worden bijgehouden en verwerkt conform de GDPR wetgeving.

Juridische grond

De Grondwet, meer bepaald artikelen 41, 162 en 170, § 4;

Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40 § 3 en artikel 41,14° inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad om retributiereglementen te wijzigen, vast te stellen en goed te keuren;

Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 177 betreffende het debiteurenbeheer inzake de invordering van onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen.

Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikelen 286, 287, 288, inzake de bekendmaking en de inwerkingtreding van het retributiereglement; 

Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 330, inzake het bestuurlijk toezicht op de besluiten van de Gemeenteraad betreffende de retributiereglementen;  

Het gemeenteraadsbesluit van 4 juni 2007 van gemeente Kruibeke, betreffende Tariefreglement gemeentelijke lokalen;

Het gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2020 van gemeente Beveren, betreffende Retributiereglement op het gebruik van de infrastructuur van Hof ter Saksen: zaal hoeve en gelijkvloers kasteel;

Het gemeenteraadsbesluit van 23 april 2020 van gemeente Zwijndrecht, betreffende Gecoördineerde versie van het retributiereglement voor het gebruik van de gemeentelijke culturele infrastructuur;

Het gemeenteraadsbesluit van 27 februari 2024 van gemeente Beveren, betreffende Retributie- en gebruiksreglement culturele deelinfrastructuur en klaslokalen.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur
Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Met ingang van 1 januari 2026 en dit voor onbepaalde duur wordt een retributie geheven op het gebruik van de culturele deelinfrastructuur. 

Artikel 2

Onder culturele deelinfrastructuur moet worden verstaan ‘de lokalen bestemd voor de organisatie van sociaal-culturele activiteiten’. Deze lokalen zijn:

Standaard lokaal tot 15 personen 

  • Oude Pastorij Zwijndrecht
     Lokaal 2 (30m2 – 12p), Lokaal 3 (18m2 – 8p)
  • Oud gemeentehuis Zwijndrecht
     Lokaal 2 (45m2 – 15 p) , Lokaal 4 (35m2 – 15 p)
  • Kunstenhuis Zwijndrecht
     Lokaal 2 (15m2 – 7 p) , Lokaal 3 (22m2 – 10 p), Lokaal 4 (22m2 – 10p) , Lokaal 6 (18m2 – 8p) , 7 (23m2 – 10p) , Lokaal 8 (23m2 – 10p)
  • Oude Pastorie Burcht
     Lokaal1 (20m2 – 8p), Lokaal 2 (47m2 – 23p), Lokaal 3 (18m2 – 8p), Lokaal 4 (23m2 – 10p), Lokaal 5 (25m2 – 12 p)
  • Sint-Martinuskerk Burcht
     Stille ruimte (cijfers nog niet bekend)
  • ’t Stadhuys Rupelmonde
     Vergaderzaal +1 (10 p)
  • OC Brouwerij Kruibeke
     Monstera (15 p)
  • OC Boerenpoort Melsele
     Vergaderzaal wiskunde (10 p) – Vergaderzaal natuurkunde (10 p)
  • Bib Kerk Kallo
     Vergaderzaal in de bib (12 p)

 Standaard lokaal 16 tot 50 personen 

  • Kunstenhuis Zwijndrecht
     Lokaal 1 (70 m2 – 32p) , Lokaal 5 (110m2 – 50p), Lokaal 9 (117 m2 – 50p), Lokaal 10 (75m2 -35 p)
  • Kozze Zwijndrecht
     Lokaal 1 (75m2 – 35 p)
  • Sint-Martinuskerk Burcht
     Lokaal 1 (biblokaal) , Lokaal 2 (Torenkamer), (cijfers nog niet bekend)
  • Oud gemeentehuis Zwijndrecht
     Lokaal 1 (75m2 – 35 p), Lokaal 3 (52 m2 – 25 p)
  • Bib Nieuwe Parochie Beveren
     Vergaderzaal 1 (16 p), vergaderzaal 2 (24 p)
  • OC Gildenhuis Beveren
     Vergaderzaal Hout – Beton – Staal (telkens 20 p)
  • OC Boerenpoort Melsele
     Vergaderzaal aardrijkskunde (20 p) – Vergaderzaal literatuur (20 p) –Vergaderzaal kunst (20 p) – Vergaderzaal bewegingsleer (40 p) – Vergaderzaal geschiedenis (26 p)
  • OC De Verre Verrebroek
     Turfput (40 p) – Turfschup (40 p)
  • OC Ermenrike Kieldrecht
     Hermelijn (50 p) – Canteclaer (50 p) – Pinte (20 p)
  • OC Schoolhuis Kallo
     Polyzaal + leskeuken (40 p) – Vergaderzaal 1 (20 p)
  • OC voormalig gemeentehuis Haasdonk
    Raadzaal 1ste verdieping (30 p) - Vergaderzaal 2de verdieping (40 p)
  • Voormalige pastorie Haasdonk -VGZ 1ste verdieping (36p)
  • Hoeve Hof ter Saksen
    Grote Zaal (100m2, 30p zittend aan tafels, 47 personen zittend)

Polyvalente zaal 50 tot 80 personen**
 **leskeuken niet inbegrepen

  • Mouterij Burcht*
     Lokaal 1 (108m2 – 60 p)
  • Sint-Martinuskerk Burcht 
     Polyzaal klein (cijfers nog niet bekend)
  • ’t Stadhuys Rupelmonde
     Polyvalente zaal +2 (120 m2 – 66/99 p)
  • Zaal Gerard Rupelmonde
     (60/99  p)
  • OC ’t Klooster Vrasene
     polyzaal (80 p)
  • OC Gildenhuis Beveren
     polyzaal (80 p)
  • Gemeentelijke Basisschool De Droomwolk Kieldrecht
    Refter (77m², 40p) met keuken (42m²) 
  • Gemeentelijke Basisschool De Toren Melsele
    Kleine refter (83m², 40p) 

Grote polyvalente zaal +80 personen**
 **leskeuken niet inbegrepen 

  • Sint-Martinuskerk Burcht 
     Polyvalente zaal (altijd met keuken, dus combitarief) (300 p)
  • OC Brouwerij Kruibeke
     Podiumzaal (135 m2 – 270 p)
  • Clara Hamendtzaal, Rupelmonde
     (130 m2 – 75/150  p)
  • OC ’t Klooster Vrasene
     kapel (120 p)
  • OC Boerenpoort Melsele
     bijkapel + leskeuken (100 p)
     kapel (170 p)
  • OC De Verre Verrebroek
     Verheyenzaal (100 p -200 p)
  • OC Ermenrike Kieldrecht
     Reinaartzaal  (336 p)
  • OC Verwilghen Haasdonk
     podiumzaal (180 p)
  • OC voormalig gemeentehuis Haasdonk
     polyzaal (120 p)
  • Voormalige kerk OLV van Bijstand Beveren
     (300 p)
  • Gemeentelijke Basisschool De Eenhoorn  Kruibeke
     Polyvalente zaal met keuken en eetzaal (344 m², 240p aan tafel, 480p zittend of staand)
  • Gemeentelijke Basisschool Lindenlaan Beveren
     Speelleerplein (392m², 270p), Kleuterrefter met keuken (156m², 120p)
  • Gemeentelijk Technisch Instituut Beveren
     Refter (550m², 400p) met keuken (66m²)
  • Gemeentelijke Basisschool De Zeppelin Haasdonk
     Refter kleuterschool met keuken (141m², 100p), Speelleerplein (450m², 300p)
  • Gemeentelijke Basisschool Kallo
     Refter met keuken (270m², 200p)
  • Gemeentelijke Basisschool De Droomwolk Kieldrecht
     Polyzaal (120m², 150p)
  • Gemeentelijke Basisschool De Toren Melsele
     Grote refter met keuken (146 m², 100p)
  • Gemeentelijke Basisschool De Oogappel Vrasene
     Refter (140m², 100p)
  • OC Zaal Sint-Michiel Kieldrecht
    polyvalente zaal met podium en uitgeruste keuken (150 p) 

Leskeuken

  • Sint Martinuskerk Burcht (18 p)
  • Oude pastorij  Zwijndrecht (6 p)
  • OC ’t Klooster Vrasene (40 p) 
  • OC Boerenpoort Melsele (20 p)
  • OC De Verre Verrebroek (20 p)
  • OC Ermenrike Kieldrecht (25 p)
  • OC Schoolhuis Kallo (40 p)
  • OC Verwilghen Haasdonk (20 p) 

Gesloten berging 

  • Oud gemeentehuis Zwijndrecht (berging 1 tot 7)
  • Kunstenhuis Zwijndrecht (berging 1 – 7)
  • Mouterij Burcht (berging 1- 2)

Artikel 3

Huur door particulieren is beperkt tot volgende lokalen:

  • OC Schoolhuis Kallo
  • Zaal Gerard Rupelmonde
  • OC ’t Klooster Vrasene
  • OC Gildenhuis Beveren
  • OC ’t Klooster Vrasene
  • OC Boerenpoort Melsele
  • OC De Verre Verrebroek
  • OC Ermenrike Kieldrecht
  • OC Verwilghen Haasdonk
  • OC voormalig gemeentehuis Haasdonk
  • Voormalige kerk OLV van Bijstand Beveren
  • Mouterij Burcht
  • Gemeentelijke Basisschool De Eenhoorn Kruibeke
  • Gemeentelijke Basisschool Lindenlaan Beveren
  • Gemeentelijke Basisschool De Zeppelin Haasdonk Kallo
  • Gemeentelijke Basisschool De Droomwolk Kieldrecht
  • Gemeentelijke Basisschool De Toren Melsele
  • Gemeentelijke Basisschool De Oogappel Vrasene
  • Gemeentelijk Technisch Instituut Beveren
  • OC Zaal Sint-Michiel Kieldrecht

Artikel 4

Particuliere kunstenaars kunnen eveneens ’t Stadhuys te Rupelmonde en de hoeve in Hof ter Saksen huren, uitsluitend om tentoon te stellen. 

Artikel 5

Er worden vijf verschillende gebruikerscategorieën onderscheiden. Voor elke categorie is een andere prijs van toepassing. Deze gebruikerscategorieën worden vastgelegd op:

Categorie A
Gemeentelijke diensten, OCMW, gemeentelijke adviesraden, gemeentelijke feestcomités, welzijnsorganisaties, gemeentelijke vzw’s, sociaal huis, politie, brandweer, intergemeentelijke samenwerkingsverbanden waar gemeente Beveren Kruibeke Zwijndrecht lid van is en kunstacademie zover het eigen activiteiten betreft.
Deze gebruikers worden vrijgesteld van retributie.

Categorie B
Erkende verenigingen en organisaties, erkende onderwijsinstellingen en parochiale werking met zetel in de eigen gemeente, afdelingen van politieke partijen die deel uitmaken van de gemeenteraad.
 

Categorie C
Niet-erkende verenigingen, verenigingen van buiten de gemeente, regionale werkingen en koepels van ledenverenigingen.

Categorie D
Particulieren, wonende in de gemeente Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht.

Categorie E
Commerciële bedrijven.

Voor particulieren van buiten de gemeente is het niet mogelijk een gemeentelijk lokaal bestemd voor sociaal cultureel gebruik te huren.

Artikel 6

Er wordt steeds verhuurd per dagdeel. Het gaat hier om drie dagdelen per etmaal: 08.00 uur–13.00 uur, 13.00 uur–18.00 uur, 18.00 uur–24.00 uur. Voor elk begonnen dagdeel dient de gebruiker een retributie te betalen zoals bepaald in dit reglement. Dit geldt voor alle gebouwen die dit reglement omvat.

Artikel 7

De retributies voor de verschillende gebruikerscategorieën zijn vastgelegd op:


        B

      C 

        D

          E

Standaard lokaal tot 15 personen 

€ 4,50

€ 9,00

€ 27,00

€ 120,00

Standaard lokaal 15 tot 50 personen

€ 6,00

€ 12,00

€ 36,00

€ 160,00

Polyvalente zaal 50 tot 80 personen

€ 11,25

€ 22,50

€ 67,50

€ 300,00

Grote polyvalente zaal +80 personen

€ 37,50

€ 75,00

€ 225,00

€ 1.000,00

Leskeuken

€ 9,00

€ 18,00

€ 54,00

€ 240,00

Gesloten berging (prijs per maand)

€ 6,00

nvt

nvt

nvt

Artikel 8

Bij een tentoonstelling wordt de prijs aangerekend per dag en niet per dagdeel.  Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen periodes van opbouw en afbraak en de openingsuren van de tentoonstelling zelf. 

Bij een tentoonstelling is de duur van de reservering beperkt tot maximaal 2 opeenvolgende weekends.

Artikel 9

Voor de opbouw en afbraak van een evenement wordt een korting van 50% toegestaan. Deze korting kan toegepast worden op het dagdeel dat voorafgaat aan de huurperiode en op het dagdeel dat aansluit op de huurperiode. Deze korting geldt niet voor de opbouw en afbraak van tentoonstellingen omdat daar al een ander voordeeltarief wordt toegepast. 

Artikel 10

Bij gebruik gedurende een volledige dag (3 dagdelen) moeten slechts 2 dagdelen worden betaald. 

Artikel 11

Voor vaste verhuur is er een korting van 50% op het huurtarief. Vaste verhuur is enkel mogelijk voor gebruikers van categorie B. Onder vaste verhuur wordt verstaan:

  • De verhuur is op een vast  terugkerend tijdstip en dit voor de periode van één jaar.
  • Er wordt minimaal twee keer per maand gehuurd, met uitzondering van juli en augustus.
  • Vaste verhuur loopt per schooljaar.
  • Aanvragen gebeuren via mail.  
  • Vaste verhuur wordt niet automatisch verlengd maar jaarlijks opnieuw aangevraagd.
  • Betaling gebeurt op het einde van het kalenderjaar via factuur, voor alle data die voorafgaand werden doorgegeven.

Artikel 12

Voor gebruikers van categorie B die een vast gebruik hebben in eenzelfde lokaal en met eenzelfde soort activiteit wordt een jaarlijks  plafondbedrag vastgelegd gelijk aan:


        

Standaard lokaal tot 15 personen 

€ 60,00

Standaard lokaal 15 tot 50 personen

€ 80,00

Polyvalente zaal 50 tot 80 personen

€ 150,00

Grote polyvalente zaal +80 personen

€ 250,00

Leskeuken

€ 120,00


Artikel 13

Het huren van een gemeentelijk lokaal voor sociaal-cultureel gebruik op permanente wijze valt niet onder dit tariefreglement. Met permanente verhuur wordt verstaan dat een huurder van categorie B een lokaal permanent voor de vereniging alleen gebruikt.  Deze huurders worden verplicht een gebruiksovereenkomst met het gemeentebestuur af te sluiten.

Artikel 14

Het is de huurder van de culturele deelinfrastructuur niet toegelaten onder te verhuren of in naam van een derde een lokaal te huren. 

Artikel 15

De retributie wordt ingevorderd via factuur. Deze factuur wordt aan de gebruiker bezorgd na de huurperiode.

Artikel 16

De aanvraag voor een reservatie gebeurt via het online loket op de gemeentelijke website. Aanvragen moeten uiterlijk 14 werkdagen voor de huurperiode gebeuren.

Artikel 17

De reservatie van een gemeentelijk lokaal kan aangevraagd worden

  • 1 jaar op voorhand voor gebruikers uit categorie A en B
  •  6 maanden op voorhand voor alle andere gebruikersgroepen

Artikel 18

De aanvragen tot reservatie worden behandeld volgens datum van indienen. Het is niet mogelijk een optie te nemen op een lokaal. 

Artikel 19

Er wordt geen waarborg gevraagd. 

Artikel 20

De kosten van verwarming en elektriciteit zijn in alle gevallen in de retributie inbegrepen en dienen niet bijkomend te worden betaald door de gebruiker. 

Artikel 21

Het gemeentebestuur betaalt op jaarbasis de billijke vergoeding voor alle activiteiten die plaatsvinden in de gemeentelijke culturele infrastructuur. De kosten zijn inbegrepen in de retributie en dienen niet bijkomend te worden betaald door de gebruiker. 

Artikel 22

Met uitzondering van de billijke vergoeding moet de gebruiker zelf instaan voor alle eventuele verplichtingen van financiële, fiscale en andere aard (bv. auteursrechten) die voortkomen uit de organisatie van zijn activiteit in de infrastructuur. In geen geval kan het gemeentebestuur aansprakelijk worden gesteld voor het niet- nakomen van deze verplichtingen door de gebruiker.

Artikel 23

De kosten voor het gebruik van de eventuele materialen (tafels, stoelen, projectiescherm, keukenmaterialen...) en toestellen (geluidsinstallatie, beamer, keukentoestellen…) die ter plaatse aanwezig zijn en die toebehoren aan de gereserveerde infrastructuur, zijn in de retributie verrekend en dienen niet bijkomstig te worden betaald door de gebruiker. De gebruiker dient zich wel vooraf goed te informeren over welke materialen al dan niet in de gereserveerde infrastructuur aanwezig zijn.

Artikel 24

Het poetsen van een lokaal is mee inbegrepen in de retributie, tenzij dit overmatig vuil wordt achtergelaten. Er wordt dan een bijkomende retributie aangerekend voor kosten voor de schoonmaak. 

Artikel 25

Bij de huur van een vergaderlokaal zijn geen koffie, water of andere dranken voorzien. 

Artikel 26

Bij annulering meer dan 30 dagen voor de huurperiode wordt er geen huur aangerekend.
Bij annulering tussen de 30 dagen en 7 dagen voor de huurperiode wordt de helft van het huurbedrag aangerekend.
Bij annulering vanaf 7 dagen voor de huurperiode wordt het volledige huurbedrag aangerekend.

Artikel 27

Het gemeentebestuur behoudt het recht, omwille van dringende (technische) redenen, toegestane aanvragen te annuleren, mits eenvoudige terugbetaling van de eventueel betaalde retributie en zonder recht op enige schadevergoeding.

Artikel 28

De gebruiker is verantwoordelijk voor de schade aan het lokaal en de inboedel aangericht, zowel door hemzelf, zijn aangestelde als door de deelnemers aan de door hem ingerichte activiteiten. Hij is tevens verantwoordelijk voor de melding van de eventueel aangerichte schade. 

Artikel 29

De gebruiker is gehouden de reparatie of vervanging ten gevolge van beschadiging, verlies of diefstal van de infrastructuur en/of inboedel dit te vergoeden.

Artikel 30

De gebruikers die de zaal hebben gehuurd, dienen de zaal en andere ruimten achter te laten zoals bepaald in het Huishoudelijk reglement voor het gebruik van de gemeentelijke culturele infrastructuur. Wanneer wordt vastgesteld dat dit niet is gebeurd, zal de gebruiker een bijkomende retributie moeten betalen. Deze retributies zijn vastgelegd op:

  • Achter laten van afval: € 50 
  • Niet veegproper achterlaten: € 50 
  • Afwas laten staan: € 50 
  • Laten staan van tafels en stoelen zonder afspraak: € 50 
  • Deuren of ramen laten openstaan: € 50 
  • Beschadigen van meubilair: bedrag op basis van herstel of vervanging
  • Verliezen van een badge of sleutel: € 50 
  • Overmatig vuil waardoor er extra gepoetst moet worden: bedrag per uur, in regie.

Artikel 31

Bij het vastleggen van een lokaal verklaart de gebruiker zich automatisch akkoord met de inhoud van dit retributiereglement en met het huishoudelijk reglement. Het ondertekende aanvraagformulier geldt als huurovereenkomst. 

Artikel 32

Alle betwistingen omtrent de toepassing van dit reglement en eventuele misbruiken worden door het college van burgemeester en schepenen beslecht. 

Artikel 33

Bij vaststelling van inbreuken op dit reglement of op de gebruiksmodaliteiten of bij wanbetaling kan een organisatie uitgesloten worden van het gebruik van de lokalen. Deze beslissing wordt genomen door het college van burgemeester en schepenen.

Artikel 34

Artikel 177 van het Decreet Lokaal Bestuur voorziet in de mogelijkheid om een dwangbevel uit te vaardigen met het oog op de invordering van onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen. Bij betwistingen zal het gemeentebestuur zich wenden tot de burgerlijke rechtbank om de retributie in te vorderen. 

Artikel 35

Volgende reglementen worden opgeheven met ingang van 1 januari 2026:

Tariefreglement gemeentelijke lokalen van gemeente Kruibeke van 4 juni 2007 en latere wijzigingen.

Retributie- en gebruiksreglement culturele deelinfrastructuur en klaslokalen van gemeente Beveren van 27 februari 2024.

Gecoördineerde versie van het retributiereglement voor het gebruik van de gemeentelijke culturele infrastructuur van gemeente Zwijndrecht van 23 april 2020.

Retributiereglement op het gebruik van de infrastructuur van Hof ter Saksen: zaal hoeve en gelijkvloers kasteel van gemeente Beveren van 28 januari 2020. 

Artikel 36

Dit reglement wordt bekendgemaakt conform de bepalingen van artikelen 286, §1, 1° en 287 van het Decreet Lokaal bestuur. 

Artikel 37

Conform artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur, brengt de gemeente de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking van dit reglement. 

Artikel 38

In afwijking van artikel 288, 1e lid van het Decreet Lokaal Bestuur treedt dit regelement in werking op 1 januari 2026.