Terug
Gepubliceerd op 09/12/2025

2026_GR_00017 - Huishoudelijk reglement historische gebouwen - Vaststelling

Gemeenteraad
wo 17/12/2025 - 19:30 Raadzaal
2026_GR_00017 - Huishoudelijk reglement historische gebouwen - Vaststelling 2026_GR_00017 - Huishoudelijk reglement historische gebouwen - Vaststelling

Motivering

Inhoudelijke toelichting

De gemeente Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht stelt een aantal lokalen van haar historisch patrimonium ter beschikking aan de plaatselijke gemeenschap. Het gaat hierbij om volgende historische gebouwen: Kasteel Cortewalle en Erfgoedhuis Hof ter Welle in deelgemeente Beveren en Kasteel Wissekerke in deelgemeente Kruibeke. 

Het gebruik van deze lokalen is in de eerste plaats bedoeld voor de organisatie van sociaal-culturele activiteiten. Daarnaast zijn er ook andere soorten gebruik toegelaten. Commercieel gebruik is niet toegelaten.  

De gemeentelijke historische lokalen worden in de eerste plaats ter beschikking gesteld van de plaatselijke sociaal-culturele verenigingen. Sommige van deze lokalen kunnen echter ook gehuurd worden door particulieren van binnen de gemeente, bedrijven, politieke partijen, scholengemeenschappen en andere. 

Voor de uitvoering van dit reglement worden enkel de noodzakelijke persoonsgegevens verwerkt (identificatie, adres, telefoonnummer, emailadres,... ). Deze gegevens worden bijgehouden en verwerkt conform de GDPR wetgeving. 

Juridische grond

Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40 § 3 en artikel 41,14° inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad om retributiereglementen te wijzigen, vast te stellen en goed te keuren;

Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikelen 286, 287, 288, inzake de bekendmaking en de inwerkingtreding van het retributiereglement;

Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 330, inzake het bestuurlijk toezicht op de besluiten van de Gemeenteraad betreffende de retributiereglementen;  

Het gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 van gemeente Kruibeke Huishoudelijk Reglement Kasteel Wissekerke;

Het gemeenteraadsbesluit van 17 december 2013 van gemeente Beveren Huishoudelijk reglement op het gebruik van de culturele infrastructuur CC Ter Vesten en Kasteel Cortewalle.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur
Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Met ingang van 1 januari 2026 en voor onbepaalde duur is dit huishoudelijk reglement van toepassing op het gebruik van de historische gebouwen. 

Artikel 2

De lokalen die in de historische gebouwen gehuurd kunnen worden zijn opgenomen in Bijlage 1 - Inventaris van de historische lokalen. 

Artikel 3

Slechts die lokalen mogen in gebruik genomen worden waarvoor een toelating is verleend en enkel door de vereniging, instelling of natuurlijke persoon die de aanvraag deed en diens genodigden. 

Artikel 4

Het maximaal aantal toegelaten personen in een lokaal mag niet overschreden worden. Er kan hierbij een verschil zijn tussen een staande en zittende opstelling. 

Artikel 5

Commercieel gebruik is niet toegelaten in een lokaal gelegen in een historisch gebouw. Onder commercieel gebruik wordt elke activiteit gerekend:

    • waarbij goederen verkocht of verhandeld worden, met uitzondering van voedingswaren en drankartikelen die ter plaatse geconsumeerd worden
    • waarbij de verkoop van goederen wordt gepromoot.

    Indien de organisator kan aantonen dat de opbrengst van de activiteit integraal bestemd is voor een sociaal of menslievend doel, dan wordt de activiteit als niet-commercieel beschouwd.

    Artikel 6

    In Erfgoedhuis Hof ter Welle en Kasteel Cortewalle worden enkel culturele activiteiten toegestaan. Onder culturele activiteiten wordt de organisatie en uitoefening van volgende hoofdactiviteiten verstaan:

    • Vergaderingen
    • Infoavonden
    • Lezingen
    • Vormingsactiviteiten (kookles, cursus, educatie, crea, …)
    • Sociaal-culturele activiteiten
    • Tentoonstellingen
    • Podiumkunsten (theater, muziek, dans, literatuur, circus, …)
    • Film- en andere audiovisuele kunstactiviteiten
    • Repetities

    Artikel 7

    In Kasteel Wissekerke worden zowel culturele als niet-culturele activiteiten toegestaan. Onder niet-cultureel gebruik wordt verstaan:

    • Privéfeesten/familiefeesten
    • Pop-up restaurants

    Geluidsversterking bij particuliere feesten is gelimiteerd tot 95 decibel.

    Artikel 8

    Een receptie wordt uitsluitend als culturele activiteit beschouwd indien ze als nevenactiviteit onlosmakelijk verbonden is aan een sociaal-culturele hoofdactiviteit die door dezelfde gebruiker wordt ingericht en op dezelfde dag en locatie plaatsvindt.

    Artikel 9

    De personeelsleden van de gemeente Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht bevoegd voor de lokaalverhuur bepalen in functie van de aard van de activiteit en de optimalisatie van het gebruik van de geschikte lokalen van het gebouw welk lokaal door welke gebruiker kan ingenomen worden. Ook na het afsluiten van de gebruikersovereenkomst kan een gemotiveerde wijziging van lokaal plaatsvinden, afhankelijk van het type activiteit en indien het ruim op tijd aan de gebruiker wordt meegedeeld.

    Artikel 10

    Kasteel Cortewalle en Kasteel Wissekerke hebben ook een ceremoniële functie als officiële huwelijkslocatie en ontvangstruimte. Kasteel Wissekerke is bovendien een museum met vaste openingsuren. Het gebruik door huurders dient te allen tijde te verlopen in functie van de (officieel) geplande activiteiten en met wederzijds respect. 

    Artikel 11

    Vaste verhuur en permanente verhuur zijn niet toegelaten in de lokalen die gehuurd kunnen worden in een historisch gebouw. Onder vaste verhuur wordt verstaan dat de verhuur op een vast  terugkerend tijdstip doorgaat. Met permanent verhuur wordt verstaan dat een huurder een lokaal permanent en als enige huurder  gebruikt. 

    Artikel 12

    Alle tarieven voor de huur van de verschillende lokalen, voor annuleringen, voor schade of diefstal, en niet nagekomen afspraken zijn terug te vinden in het Retributiereglement voor het gebruik van de historische gebouwen.

    Artikel 13

    De gebruiker beschikt over de lokalen gelegen in een historisch gebouw en het beschikbare meubilair, binnen de gangbare veiligheids- en gebruiksvoorschriften.

    Artikel 14

    Versieringen en publiciteit worden uitsluitend in het gehuurde lokaal aangebracht. Er mogen in geen enkel geval bevestigingsmiddelen, zoals nagels, schroeven, kleefstrips, tape en duimspijkers in en op de muren aangebracht worden. Versieringen en publiciteit worden onmiddellijk na de activiteit verwijderd door de gebruiker. Buiten mag er een beperkte signalisatie worden aangebracht. Ook deze moet onmiddellijk na de activiteit verwijderd worden. 

    Artikel 15

    Wegwerpbekers, -borden, - bestek en dergelijke zijn niet toegelaten. 

    Artikel 16

    Het is niet mogelijk om materialen te stockeren. Elke ruimte moet steeds worden leeggemaakt. Ook de ijskasten moeten steeds opnieuw leeggemaakt worden.

    Artikel 17

    Elke accommodatie is voorzien van gratis openbare WIFI. 

    Artikel 18

    Sommige lokalen beschikken over bijkomende faciliteiten zoals beamer, projectiescherm, geluidsinstallatie, podium, ... Dit staat vermeld in de detailfiches van de verschillende lokalen. 

    Artikel 19

    De gebruiker informeert zich voldoende vooraf over de werking van verlichting, verwarming, technische modaliteiten en veiligheidsvoorschriften en toegang via het sleutel- of alarmsysteem. In sommige lokalen worden verwarming en ventilatie automatisch aangestuurd en is het niet mogelijk deze aan te passen. 

    Artikel 20

    De Antoon Triestzaal en de Bergeyckzaal van Kasteel Cortewalle zijn uitgerust met een vaste belichting, ophangmogelijkheden en panelen. Gebruik van eigen materiaal door de gebruiker is niet toegestaan.

    Artikel 21

    Bij de opstelling van een tentoonstelling en de Triest- en de Bergeyckzaal moet de gebruiker strikt de richtlijnen volgen. In geen geval kan het personeel van de gemeente of de gemeente zelf verantwoordelijk worden gesteld voor organisatorische problemen ten gevolge van het laattijdig of foutief doorgeven van informatie door de gebruiker. 

    Artikel 22

    De gebruiker is zelf verantwoordelijk voor het ophalen en tijdig terugbrengen van de sleutel of toegangsbadge. 

    Artikel 23

    De algemene wetten rond geluidsoverlast moeten steeds gerespecteerd worden door de gebruiker en diens bezoekers.

    Artikel 24

    Kleine fotoreportages zijn in de drie historische gebouwen toegelaten onder volgende voorwaarden:

    • enkel voor niet-commerciële doeleinden;
    • enkel op weekdagen en op basis van beschikbaarheid van het lokaal en personeel;
    • buiten de openingsuren van Kasteel Wissekerke;
    • in overeenstemming met en met respect voor andere lopende activiteiten;
    • voor een gezelschap bestaande uit maximaal 5 personen;
    • er mag in de kamers niets verplaatst of aangebracht worden;
    • beschikbaarheid uiterlijk één week op voorhand aan te vragen via tervesten@gemeentebkz.be of kasteel.wissekerke@gemeentebkz.be
    • de naam van het kasteel en de gemeente moeten steeds opgenomen worden in de credits.

    Artikel 25

    Alle aanvragen voor filmopnames of uitgebreide fotoreportages moeten gericht worden aan het college van burgemeester en schepenen met een duidelijke omschrijving van het doel van de opnames en de impact ervan op het kasteel. Het college beslist of de opnames kunnen doorgaan en welk tarief hiervoor geheven wordt.

    Artikel 26

    Bij de huur van de kelder van Kasteel Wissekerke kan de gebruiker met zijn wagen tot aan het kasteel rijden onder volgende voorwaarden:

    • enkel om te laden en lossen;
    • enkel buiten de openingsuren van het kasteel;
    • via de hoofdingang van het kasteelpark te Koningin Astridplein 17;
    • de verdwijnpaal kan worden neergelaten met de badge die wordt verkregen bij aanvang van de huurperiode. 

    Artikel 27

    Kleine recepties en foodtrucks zijn in het park van Kasteel Wissekerke enkel toegelaten in het kader van een huwelijksplechtigheid voltrokken op het kasteel. Er zijn hiervoor twee vaste locaties aangeduid: op het grasveld naast de blauwe hangbrug of aan de ronde uitkijkplek aan de vijver.
    Een foodtruck mag ook geplaatst worden wanneer de kelder gehuurd wordt. De foodtruck moet dan op het terras aan de inkom van de kelder geplaatst worden.
    Het organiseren van een receptie of plaatsen van een foodtruck moet steeds aangevraagd worden via kasteel.wissekerke@gemeentebkz.be.
     

    Artikel 28

    De lokalen worden door de gebruiker klaargezet en nadien netjes opgeruimd. Hoe de infrastructuur correct moet achterlaten worden is terug te vinden in Bijlage 2 -Checklist voor het correct achterlaten van elke ruimte.

    Artikel 29

    Alle afval en leeggoed worden meegenomen door de gebruiker. 

    Artikel 30

    Elke gebruiker laat steeds het gehuurde lokaal veegproper achter. Hiervoor wordt het nodige poetsmateriaal voorzien.

    Artikel 31

    Gezien de historische vloeren is het niet toegelaten de vloeren zelf met nat of kuisproduct te kuisen. 

    Artikel 32

    In elk gebouw bevindt zich een EHBO-koffer. Bij eventueel gebruik van de EHBO-koffer meldt de gebruiker dit aan de administratie.

    Artikel 33

    Er geldt een algemeen rookverbod in alle gemeentelijke infrastructuur. Dit rookverbod is ook van toepassing op eventuele balkons en terrassen.

    Artikel 34

    Er mag op geen enkele manier een kookvuur gebruikt worden in de gebouwen. Er mag in geen enkel lokaal gebruik worden gemaakt van gasbekkens, friteuses, gevaarlijke en licht ontvlambare producten, barbecue en open vuur (inclusief theelichtjes en kaarsen). 

    Artikel 35

    De kasten met brandhaspels, noch enig ander veiligheidsmateriaal, mogen bedekt zijn, evenmin mag er een meubelstuk of een obstakel voor geplaatst worden.

    Artikel 36

    De in- en uitgangen en de nooddeuren mogen tijdens de activiteit niet op slot zijn of geblokkeerd worden.  De nooddeuren mogen enkel in geval van nood worden geopend. 

    Artikel 37

    Verwarmingsbronnen en elektrische toestellen andere dan deze die ter beschikking worden gesteld zijn ten strengste verboden.

    Artikel 38

    Het gebruik van een eigen geluidsinstallatie is enkel toegestaan in Kasteel Wissekerke zolang men de geluidsnormen naleeft (max. 95db). De gemeente is in geen geval aansprakelijk voor eventuele schade aan het materiaal.

    Artikel 39

    Bij schade of problemen neemt de gebruiker tijdens de werkuren op weekdagen contact op met de administratie. Bij calamiteiten met de hulpdiensten of tijdens het weekend met de wachtdienst van de gemeente. Deze contactgegevens zijn terug te vinden op een centrale plaats in het gebouw.

    Artikel 40

    In geval van ernstige nood belt de gebruiker steeds de hulpdiensten op het nummer 112.

    Artikel 41

    De gebruiker zal de personeelsleden van de verhurende diensten steeds gratis toegang verlenen tot de gebruikte lokalen voor toezicht. Het niet navolgen van eventueel geformuleerde opmerkingen i.v.m. oneigenlijk gebruik of vastgestelde inbreuken op het reglement van de lokalen kunnen het stilleggen van de activiteit tot gevolg hebben, zonder dat de gebruiker hiervoor enige schadevergoeding kan eisen. 

    Artikel 42

    De gebruiker is verantwoordelijk voor de schade die aan het lokaal, meubilair en apparatuur is aangericht, zowel door zichzelf, zijn aangestelde als door de deelnemers aan de door hem ingerichte activiteiten. Hij is tevens verantwoordelijk voor de melding van de eventueel aangerichte schade.
    De vergoeding voor de aangerichte schade en de gepresteerde uren van het personeel wordt bepaald door vaststelling bij de controle na de activiteit.

    Artikel 43

    Als de gebruiker de schade niet betaalt, zal hij worden uitgesloten van gebruik, totdat de schade is vergoed. Voor schadevergoeding en beschadiging aan lokaal, meubilair en apparatuur zal de gebruiker een factuur ontvangen. 

    Artikel 44

    De gebruiker dient schade of tekortkomingen, vastgesteld vóór het plaatsvinden van de activiteit, te rapporteren aan de administratie. Het risico bestaat immers dat anders deze schade te zijnen lasten wordt gelegd. 

    Artikel 45

    Het gemeentebestuur wijst alle verantwoordelijkheid af voor om het even welk ongeval of schade opgelopen door de gebruikers. Het gemeentebestuur en de personeelsleden zijn evenmin verantwoordelijk voor verdwenen voorwerpen of voor schade aan achtergelaten apparaten, goederen en uitrusting van de gebruikers. Daarom is de gebruiker verplicht onmiddellijk na de activiteit de apparaten, goederen en uitrusting, niet behorend tot de uitrusting van de gemeentelijke culturele infrastructuur te verwijderen.

    Artikel 46

    Het gemeentebestuur is verzekerd tegen brand, tegen ongevallen tegenover derden (burgerlijke aansprakelijkheid) en tegen objectieve aansprakelijkheid (brand -en ontploffingsgevaar). De gebruiker is verantwoordelijk voor de burgerlijke en voor de contractuele aansprakelijkheden (schade aan roerende en onroerende goederen, zijnde het gebouw en de uitrusting). De gebruiker moet hier beroep op doen indien hij hiervoor geen eigen verzekering heeft.

    Artikel 47

    Elke gebruiker is volledig verantwoordelijk voor zijn activiteit (inhoud, organisatie, deelnemers, e.d.). De gebruiker moet voldoen aan alle wettelijke voorschriften en verplichtingen met betrekking tot het organiseren van evenementen.

    Artikel 48

    Bij manifestaties met gebruik van tekst of muziek moet de gebruiker contact opnemen met Unisono. Het recht van de billijke vergoeding voor de infrastructuur wordt geregeld door het gemeentebestuur.

    Artikel 49

    Bij tentoonstellingen is de gebruiker volledig verantwoordelijk voor de tentoongestelde werken. Het staat hem vrij om hiervoor een verzekering af te sluiten. De gebruiker voorziet zelf toezicht tijdens de openingsuren van de tentoonstelling.

    Artikel 50

    Bij het vastleggen van een lokaal verklaart de gebruiker zich automatisch akkoord met de inhoud van dit huishoudelijk reglement.

    Artikel 51

    Het gebruikrecht kan door de gebruiker onder geen enkel beding verder verleend worden aan derden.

    Artikel 52

    Het gemeentebestuur behoudt het recht, omwille van dringende technische redenen, toegestane aanvragen te annuleren, mits eenvoudige terugbetaling van de eventueel betaalde retributie en zonder recht op enige schadevergoeding.

    Artikel 53

    Bij vaststelling van inbreuken op dit reglement of op de gebruiksmodaliteiten kan een organisatie uitgesloten worden van het gebruik van de lokalen. Deze beslissing wordt genomen door het college van burgemeester en schepenen.

    Artikel 54

    Alle betwistingen in verband met de toepassing van dit reglement worden voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen. 

    Artikel 55

    Artikel 177 van het Decreet Lokaal Bestuur voorziet in de mogelijkheid om een dwangbevel uit te vaardigen met het oog op de invordering van onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen. Bij betwistingen zal het gemeentebestuur zich wenden tot de burgerlijke rechtbank om de retributie in te vorderen. 

    Artikel 56

    Volgende reglementen worden met ingang van 1 januari 2026 opgeheven:

      Het reglement Huishoudelijk reglement Kasteel Wissekerke van gemeente Kruibeke van 18 december 2023.

      Het reglement Huishoudelijk reglement op het gebruik van de culturele infrastructuur CC Ter Vesten en Kasteel Cortewalle van gemeente Beveren van 17 december 2013.

      Artikel 57

      Dit reglement wordt bekendgemaakt conform de bepalingen van artikelen 286, §1, 1° en 287 van het Decreet Lokaal bestuur. 

      Artikel 58

      Conform artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur, brengt de gemeente de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking van dit reglement. 

      Artikel 59

      In afwijking van artikel 288, 1e lid van het Decreet Lokaal Bestuur, treedt dit reglement in werking op 1 januari 2026.

      Artikel 60

      Bijlage 1 - Inventaris van de historische lokalen

      Kasteel Wissekerke

      • Kelder [grote zaal 85 m², kleine zaal 50 m²] en keuken  [geen vaste opstelling, maximum 80 personen zittend aan een tafel, maximum 100 personen staand
      • Vergaderzaal [58 m², 15 personen] 

      Cortewalle

      • Blauwe Kamer [57 m²] - maximum 24 personen [vaste tafelopstelling]
      • Salon Goubau  [30 m²] - maximum 14 personen [vaste tafelopstelling]
      • Jos Hendrickxkamer [25 m²] - maximum 8 personen [vaste tafelopstelling]
      • Antoon Triestzaal [150 m²] - tentoonstellingsruimte 1ste verdieping
      • De Bergeyckzaal [93 m²] - tentoonstellingsruimte 1ste verdieping
      • Antoon Triestzaal en de Bergeyckzaal samen [243 m²](1ste verdieping)
      • Kitchenette (1ste verdieping) - ter beschikking voor huurders van de tentoonstellingsruimten
      • Vestiaire (gelijkvloers) - capaciteit 100 jassen

      Hof ter Welle

      • Congregatiekamer [40 m²]
        - maximum 24 personen in vergaderopstelling
         - maximum 40 personen in leeszaalopstelling
      • Kapel [70 m²]
         - maximum 80 personen in leeszaalopstelling

      Artikel 61

      Bijlage 2 - Checklist voor het correct achterlaten van elke ruimte

      Bij het verlaten van de ruimtes dienen volgende zaken onmiddellijk na elke activiteit te gebeuren:

      Toiletten

      • Volle vuilbakjes legen en het afval meenemen
      • Vloer vegen

      Keuken

      Bij het gebruik van de keuken is de gebruiker verplicht deze grondig schoon te maken en alle gebruikte materialen proper achter te laten.

      Deze verplichting houdt in:

      • Spoelbakken en barmeubel poetsen
      • Afval meenemen
      • Bij gebruik, reinigen van percolator, microgolfoven, oven, gootsteen, aanrecht, …
      • Alle gebruikte tassen, borden, bestek, enz, ... terug op zijn juiste plaats zetten in de kast
      • Gebruikte handdoeken en schotelvodden laten drogen (indien deze aanwezig zijn)
      • Vloer vegen

      Lokaal

      • Tafels en stoelen aan de kant zetten zoals aangegeven
      • Alle afval opruimen en meenemen
      • Eventuele versiering en reclameaffiches verwijderen
      • Vloer vegen
      • Alle lichten worden uitgedaan en alle ramen en deuren worden gesloten.

      Buitenruimte

      • Alle afval opruimen en meenemen

      Bij het niet naleven van deze afspraken of bij het aanrichten van schade aan een lokaal of de inrichting ervan, kan de gemeente een boete aanrekenen aan de gebruiker. De bedragen van deze boetes zijn terug te vinden in het Retributiereglement voor het gebruik van de historische gebouwen.