Er wordt een belasting geheven op de voor het publiek toegankelijke ruimten van klein- en groothandelszaken, distributiebedrijven, vrije beroepen en commerciële dienstverstrekkers, gelegen in de handelscentra van de gemeente Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht.
De belasting werd in 2005 ingevoerd in het kernwinkelgebied van de gemeente Beveren en bedroeg initieel 2 €/m² voor het publiek toegankelijk ruimte. Er wordt gewerkt met een zone 1 en zone 2. De belasting was niet aanwezig in Zwijndrecht en Kruibeke en wordt daar momenteel ook niet ingevoerd. De belasting blijft voorlopig enkel behouden in het kernwinkelgebied van Beveren, maar kan desgewenst uitgebreid worden.
De belasting is verschuldigd door de natuurlijke persoon of rechtspersoon die op 1 januari van het dienstjaar de handelszaak of de commerciële ruimte, die binnen een vastgesteld gebied gelegen is, uitbaat.
De gemeente Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht wil haar handelscentra verder versterken en aantrekkelijk houden. In het gemeentelijk meerjarenplan zijn hiervoor middelen voorzien, onder meer voor infrastructuurwerken, verfraaiing van het straatbeeld, feestverlichting en verkeersmaatregelen die de leefbaarheid en commerciële aantrekkingskracht van het centrum vergroten.
Daarnaast wil de gemeente de organisatie van koopbevorderende initiatieven blijven ondersteunen en faciliteren. Om deze acties op een duurzame en rechtvaardige manier te kunnen financieren, wordt een billijke bijdrage gevraagd aan de handelaars, dienstverleners en vrije beroepen die in een bepaald winkelgebied gevestigd zijn.
Tarieven:
Tarieven vorig reglement ( huidig reglement) daterend van 13/12/2022:
De gebiedsomschrijving van het handelscentrum wordt opgedeeld in 2 zones : In zone 1 wordt het tarief vastgesteld op 100 % van het tarief In zone 2 wordt het tarief vastgesteld op 80 % van het tarief
Voorstel van nieuwe tarieven:
De gebiedsomschrijving van het handelscentrum wordt opgedeeld in 2 zones : In zone 1 wordt het tarief vastgesteld op 100 % van het tarief In zone 2 wordt het tarief vastgesteld op 80 % van het tarief. Het belastingtarief is gekoppeld aan de index der consumptieprijzen en wordt jaarlijks geïndexeerd vanaf 1 januari 2027. Het aanvangsindexcijfer is het indexcijfer van december 2025. Het nieuwe indexcijfer is het indexcijfer van de maand december van het jaar dat de tariefaanpassing voorafgaat.
De financiële toestand van de gemeente vereist de invoering van alle rendabele belastingen.
De Grondwet, meer bepaald artikelen 41, 162 en 170, § 4;
Het Wetboek van de inkomstenbelastingen van 10 april 1992 en het Invorderingswetboek van 13 april 2019;
Het Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen;
Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40 § 3 en artikel 41, 14°, inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad om belastingreglementen te wijzigen, vast te stellen en goed te keuren;
Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 56, § 3, 7°, inzake de bevoegdheid van het college om beslissingen te nemen die een wet, een decreet of een uitvoeringsbesluit uitdrukkelijk aan het college van burgemeester en schepenen voorbehoudt;
Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikelen 286, 287, 288, inzake de bekendmaking en de inwerkingtreding van het belastingreglement;
Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 330, inzake het bestuurlijk toezicht op de besluiten van de gemeenteraad betreffende de belastingreglementen;
De Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 aangaande het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen;
De belasting geheven op de voor het publiek toegankelijke ruimten van klein- en groothandelszaken, distributiebedrijven, vrije beroepen en commerciële dienstverstrekkers, gelegen in het handelscentrum van de gemeente Beveren, goedgekeurd door de gemeenteraad van Beveren op 13 december 2022.
Belastingplichtigen en definities
De gemeente heft, voor de aanslagjaren 2026 tot en met 2031, een belasting genaamd handelaarsbijdrage op de voor het publiek toegankelijke ruimten van handels- en dienstverleningszaken, gelegen in bepaalde handelscentra gevestigd op het grondgebied van de gemeente Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht, zoals uiteengezet in artikel 5.
§1. De belasting is verschuldigd door de natuurlijke persoon of rechtspersoon die op 1 januari van het aanslagjaar de betrokken handelszaak of commerciële ruimte uitbaat.
§2. Indien de uitbating gebeurt door meerdere natuurlijke personen of rechtspersonen, zijn zij allen hoofdelijk en ondeelbaar gehouden tot betaling.
§3. De belasting is niet verschuldigd indien de handelszaak of commerciële ruimte gedurende het dienstjaar dertig dagen of minder werd uitgebaat.
§4. Voor de toepassing van dit reglement worden de volgende categorieën van belastingplichtigen onderscheiden:
1° Klein- en groothandelszaken: ondernemingen die goederen verkopen aan eindverbruikers (detailhandel) of aan andere ondernemingen (grootverbruik of wederverkoop).
2° Distributiebedrijven: ondernemingen die zich hoofdzakelijk bezighouden met het opslaan, behandelen, verdelen of afleveren van goederen, al dan niet in opdracht van derden. Hieronder worden onder meer begrepen: logistieke centra, groothandels met distributiefunctie en fulfilmentbedrijven.
3° Commerciële dienstverleners: ondernemingen die commerciële diensten aanbieden aan het publiek. Hieronder verstaan we de kantoren met loketfunctie, hierna “diensten” genoemd, zoals bankkantoren, verzekeringsmakelaars en -agenten, reisbureaus en interimkantoren (dit betreft een niet-limitatieve opsomming).
4° Vrije beroepen: Onder vrije beroepen verstaan we in het algemeen zelfstandige beroepen die intellectuele diensten verlenen of bepaalde goederen leveren.
De toegangsvoorwaarden verschillen al naargelang het beoogde vrije of intellectuele beroep.
5° Horecazaken: restaurants, tavernes en cafés. Belastbaar zijn de vrij toegankelijke ruimten voor gasten, waaronder het restaurantgedeelte, tavernegedeelte, cafézaal en de receptie.
Vrijstellingen
Niet belastbaar zijn de ruimten die uitsluitend gebruikt worden door overheidsdiensten.
Berekeningsgrondslag
§1. De belasting wordt berekend per vierkante meter oppervlakte van de commerciële, voor het publiek toegankelijke ruimte (netto-verkoopoppervlakte). Een gedeelte van een vierkante meter wordt voor een volledige vierkante meter aangerekend.
§2. Onder netto-verkoopoppervlakte wordt verstaan: de voor het publiek toegankelijke ruimte, zowel in een gebouw als daarbuiten, met inbegrip van wegneembare of verplaatsbare opstellingen van koopwaren, informatieve standen en borden, evenals het meubilair voor het verrichten van betalingen. Uitgesloten zijn: het grondoppervlak achter dit meubilair, sanitaire voorzieningen, tuinterrassen en parkings.
§3. Voor commerciële dienstverleners en voor vrije beroepen wordt onder netto-verkoopoppervlakte verstaan: de voor het publiek toegankelijke ruimten, met inbegrip van wacht- en ontvangstlokalen, verkoopruimten en kabinetten of burelen waar administratieve of lichamelijke beroepsprestaties geleverd worden. Kabinetten en burelen voor administratieve of lichamelijke beroepsprestaties worden voor de helft (½) van hun oppervlakte meegerekend.
Tarieven
Het tarief bedraagt:
Zonering
Het handelscentrum is verdeeld in twee zones:
De zones worden afgebakend als volgt:
Zone 1
Zone 2
Het belastingtarief is gekoppeld aan de index der consumptieprijzen en wordt jaarlijks geïndexeerd vanaf 1 januari 2027. Het aanvangsindexcijfer is het indexcijfer van december 2025. Het nieuwe indexcijfer is het indexcijfer van de maand december van het jaar dat de tariefaanpassing voorafgaat.
Jaarlijks verschuldigd
De belasting is verschuldigd voor het volledige jaar, behoudens de uitzondering vermeld in artikel 1, §3.
Aangifte
§1. De in artikel 1 van dit reglement vernoemde belastingplichtigen ontvangen vanwege het gemeentebestuur een aangifteformulier, hetzij per post of per elektronische post, dat door hen jaarlijks ten laatste op 31 maart van het aanslagjaar, behoorlijk ingevuld en ondertekend, moet worden teruggestuurd. Hierbij telt de postdatum of de datum van de verzonden e-mail als bewijs.
§ 2. Een belastingplichtige is vrijgesteld van de in §1 voorgeschreven aangifteplicht, op voorwaarde dat hem/haar een formulier met de benaming ‘voorstel van aangifte’ ter beschikking werd gesteld door het gemeentebestuur. Indien dit voorstel van aangifte geen onjuiste of onvolledige gegevens bevat en alle gegevens stroken met de belastbare toestand op 1 januari van het aanslagjaar, moet de belastingplichtige het voorstel van aangifte niet indienen bij de gemeente Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht. In dat geval wordt de belasting nadien gevestigd op basis van de gegevens vermeld op het voorstel van aangifte. Indien het voorstel van aangifte echter wel onjuiste of onvolledige gegevens bevat of indien niet alle gegevens overeenstemmen met de belastbare toestand op 1 januari van het aanslagjaar, moet de belastingplichtige uiterlijk 31 maart van het aanslagjaar het voorstel van aangifte indienen bij het gemeentebestuur met daarop een duidelijke vermelding van alle verbeteringen of vervolledigingen en vervoegd van documenten die de aanpassingen staven. In dat geval wordt de belasting nadien gevestigd op basis van de verbeterde of vervolledigde gegevens vermeld op het voorstel van aangifte, in het geval de gegevens correct blijken. Het is de belastingplichtige die dient te bewijzen dat hij/zij het verbeterde of vervolledigde voorstel van aangifte tijdig indiende.
§ 3. Een voorstel van aangifte, dat zo nodig wordt verbeterd of vervolledigd binnen de in §1, laatste lid, voorgeschreven termijn, heeft dezelfde waarde als een tijdige aangifte. Indien de belastingplichtige de in §1, laatste lid, voorziene verplichting niet tijdig naleeft en/of onjuiste en/of onvolledige gegevens vermeldt en/of foutieve verbeteringen aanbrengt op het voorstel van aangifte, wordt het voorstel van aangifte gelijkgesteld met een gebrek aan aangifte binnen de in §1 gestelde termijn en/of met een onjuiste aangifte en zijn de bepalingen van artikel 7 van toepassing.
§ 4. De belastingplichtige die geen aangifteformulier, noch een voorstel van aangifte heeft ontvangen vanwege het gemeentebestuur, moet vóór het verstrijken van de aangiftetermijn zelf het vereiste formulier aanvragen bij het gemeentebestuur.
§ 5. Een aangifteformulier of voorstel van aangifte kan eveneens langs elektronische weg worden ingediend binnen de in §1 en §2 vermelde termijn via gemeentebelastingen@gemeentebkz.be.
Ambtshalve vestiging
Als er geen, geen juiste of geen volledige aangifte is gedaan voor de aangiftedatum wordt de belasting ambtshalve ingekohierd volgens de gegevens waarover het gemeentebestuur beschikt, onverminderd het recht van bezwaar en beroep.
Vooraleer over te gaan tot ambtshalve vaststelling van de belasting, betekent het college van burgemeester en schepenen of het personeelslid dat daarvoor is aangesteld de belastingplichtige per aangetekend schrijven, de motieven om gebruik te maken van deze procedure, de elementen waarop de belasting is gebaseerd evenals de wijze van bepaling van deze elementen en het bedrag van de belasting. De belastingplichtige beschikt over een termijn van dertig kalenderdagen volgend op de ontvangst van de kennisgeving om zijn opmerkingen schriftelijk voor te dragen.
De ambtshalve ingekohierde belasting wordt verhoogd met:
• 10% van het bedrag van de verschuldigde belasting bij een eerste overtreding
• 20% van het bedrag van de verschuldigde belasting bij een tweede overtreding
• 50% van het bedrag van de verschuldigde belasting bij een derde en volgende overtreding, met dien verstande dat een correcte aangifte gedurende twee opeenvolgende jaren de goede trouw in hoofde van de belastingplichtige volledig herstelt.
Het bedrag van de belastingverhoging wordt gelijktijdig en samen met de ambtshalve gevestigde belasting ingekohierd en ingevorderd.
De overtredingen in artikel 6 worden vastgesteld door de beëdigde ambtenaren, aangewezen door het college van burgemeester en schepenen.Wijze van innen
De belasting wordt ingevorderd door middel van een kohier dat vastgesteld en uitvoerbaar verklaard wordt door het college van burgemeester en schepenen.
De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na verzending van het aanslagbiljet.
Overtredingen
Overtredingen van dit reglement worden vastgesteld door beëdigde ambtenaren aangesteld door de gemeente Beveren. Hun processen-verbaal hebben bewijskracht tot bewijs van het tegendeel.
Overdracht van handelszaken
Bij verkoop of overdracht van de handelszaak is de belastingplichtige verplicht dit binnen veertien dagen te melden aan het college van burgemeester en schepenen door middel van een melding aan de dienst Economie, per post of per elektronische post.
Administratieve geldboete
Het gemeentebestuur is ten allen tijde gerechtigd waar ook op het gemeentelijk grondgebied controle uit te oefenen met het oog op de correcte toepassing van deze reglementering. Een administratieve geldboete van 500,00 EUR wordt opgelegd in het geval van:
• de weigering mee te werken aan een fiscale controle;
• de weigering om boeken of bescheiden voor te leggen.
Het bedrag van de administratieve geldboete wordt gelijktijdig en samen met de belasting ingekohierd en ingevorderd.
De administratieve geldboete moet betaald worden binnen twee maanden na verzending van het aanslagbiljet.
Bezwaar
De vestiging en de invordering van de belasting evenals de regeling van de geschillen ter zake gebeurt volgens de modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen. De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan tegen een aanslag, een belastingverhoging of een administratieve geldboete bezwaar indienen bij het College van Burgemeester en Schepenen op straffe van verval binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde kalenderdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of de datum van de inning van de inning van de contantbelasting. Het bezwaarschrift moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend zijn en gemotiveerd zijn.
Betwistingen
Alle betwistingen omtrent de toepassing van dit reglement worden door het college van burgemeester en schepenen beslecht.
Opheffing
Het reglement belasting op de voor het publiek toegankelijke ruimten van klein- en groothandelszaken, distributiebedrijven, vrije beroepen en commerciële dienstverstrekkers, gelegen in het handelscentrum van de gemeente Beveren, goedgekeurd door de gemeenteraad van Beveren op 13 december 2022, wordt met ingang vanaf aanslagjaar 2026 opgeheven.
Bekendmaking
Dit reglement wordt bekendgemaakt conform de bepalingen van artikelen 286, §1, 1° en 287 van het Decreet Lokaal bestuur.
Toezicht
Conform artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur, brengt de gemeente de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking van dit reglement.
Inwerkingtreding
In afwijking van artikel 288, 1e lid van het decreet lokaal bestuur treedt dit reglement in werking op 1 januari 2026.