Terug
Gepubliceerd op 09/12/2025

2025_GR_00630 - Retributiereglement voor de uitvoering van werken voor derden - Vaststelling

Gemeenteraad
wo 17/12/2025 - 19:30 Raadzaal
2025_GR_00630 - Retributiereglement voor de uitvoering van werken voor derden - Vaststelling 2025_GR_00630 - Retributiereglement voor de uitvoering van werken voor derden - Vaststelling

Motivering

Inhoudelijke toelichting

Om de kwaliteit van het openbaar domein te bewaken is het derden verboden om zelf werken uit te voeren op het openbaar domein. Werken ten laste van derden dienen steeds door het gemeentebestuur te gebeuren. Voor deze prestaties is het aangewezen om een retributie te heffen zodat de kost voor de gemeenschap correct wordt doorgerekend aan de aanvrager of veroorzaker. 

Ook rioolaansluitingen vallen onder dit reglement. Het is immers niet toegelaten dat burgers of aannemers rechtstreeks aansluiten op de hoofdriolering. Het gemeentebestuur voorziet de noodzakelijke werken op het openbaar domein om een correcte aansluiting mogelijk te maken. 

Derden (particulieren, ondernemingen, nutsmaatschappijen, verenigingen, …) die werken aanvragen of veroorzaken op het openbaar domein worden door dit reglement gevat. 

Voorwaarden 

  • De werken worden uitgevoerd door of in opdracht van het gemeentebestuur. 
  • Enkel de in dit reglement opgenomen prestaties vallen onder het tarief; overige prestaties worden aangerekend volgens de marktconforme prijzen.  (uurtarieven of uitbesteding). 
  • Om de kwaliteit van het openbaar domein te bewaken is het derden verboden om zelf werken uit te voeren op het openbaar domein, tenzij de werken worden uitgevoerd door een aannemer met vakkennis ter zake én voorafgaandelijke afstemming met de bevoegde gemeentelijke dienst, minstens 10 werkdagen voor aanvang van de werken. 
  • Voor rioolaansluitingen geldt dat burgers of aannemers niet rechtstreeks mogen aansluiten op de hoofdriolering. De aansluiting gebeurt steeds op toezichtputjes die door de gemeentelijke diensten worden geplaatst. 
  • Onderhoud en herstellingen van toezichtputjes op openbaar domein vallen ten laste van de gemeente, tenzij de schade aantoonbaar veroorzaakt werd door de burger. In dat geval worden de herstelkosten doorgerekend.

Bedragen

De retributies worden vastgesteld per m², lopende meter of stuk, afhankelijk van de aard van de prestatie. Voor uitzonderlijke werken zijn uurtarieven en/of doorrekening aannemerskosten van toepassing. Een forfaitaire dossierkost wordt aangerekend. De bedragen zijn exclusief btw. 

Persoonsgegevens 

Voor de facturatie en inning worden enkel noodzakelijke persoonsgegevens verwerkt (identificatie, adres, contactgegevens, bankrekeningnummer). 

Deze gegevens worden uitsluitend gebruikt voor de verwerking van de aanvragen en worden verwerkt conform de geldende privacywetgeving (GDPR). 

Vrijstellingen
Van deze retributie zijn vrijgesteld: 

  • Rioolaansluitingen voor woningen waar reeds toezichtputjes aanwezig zijn en de bouwheer zelf kan aansluiten zonder dat er structurele aanpassingen dienen te gebeuren. 
  • Werken uitgevoerd door een aannemer, aangesteld door derden, met vakkennis ter zake én voorafgaandelijke afstemming met de bevoegde gemeentelijke dienst, minstens 10 werkdagen voor aanvang van de werken. 
  • Het aanleggen van geveltuintjes aangevraagd via het reglement voor het aanleggen van een geveltuin.


Juridische grond

  • De Grondwet, meer bepaald artikelen 41, 162 en 170, § 4; 
  • Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40 § 3 en artikel 41,14° inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad om retributiereglementen te wijzigen, vast te stellen en goed te keuren; 
  • Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 177 betreffende het debiteurenbeheer inzake de invordering van onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen; 
  • Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikelen 286, 287, 288, inzake de bekendmaking en de inwerkingtreding van het retributiereglement; 
  • Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 330, inzake het bestuurlijk toezicht op de besluiten van de Gemeenteraad betreffende de retributiereglementen; 
  • Het retributiereglement voor de aansluiting op riolen van Beveren, goedgekeurd door de gemeenteraad van 30 november 2021; 
  • Het retributiereglement voor uitvoering van werken ten laste van derden van Beveren, goedgekeurd door de gemeenteraad van 17 december 2019; 
  • Het retributiereglement aansluiting op riolering van Kruibeke, goedgekeurd door de gemeenteraad van 30 november 2020; 
  • Het retributiereglement uitvoering werken voor derden van Kruibeke, goedgekeurd door de gemeenteraad van 26 december 2019; 
  • Het retributiereglement voor onderhoud van waterlopen, grachten en afvoersloten van Kruibeke, goedgekeurd door de gemeenteraad van 26 december 2019;
  • Het retributiereglement voor de uitvoering van werken voor derden van Zwijndrecht, goedgekeurd door de gemeenteraad van 23 december 2021, en tariefwijziging goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen van 5 juli 2022. 

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur
Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Met ingang van 1 januari 2026 en dit voor onbepaalde duur wordt een retributie geheven op werken aan het openbaar domein ten laste van derden, uitgevoerd door of in opdracht van het gemeentebestuur. 
Dit reglement is eveneens van toepassing op aansluitingen van private riolen op de openbare riolering. 

Artikel 2

Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder: 

  • Derden: alle natuurlijke en rechtspersonen die geen deel uitmaken van de gemeentelijke organisatie.
  • Externe aannemer: een aannemer die in opdracht van het gemeentebestuur werken uitvoert. Dit om verwarring te vermijden met aannemers die als aanvrager optreden en dus als “derde” worden beschouwd. 

Artikel 3

Het is derden verboden om zelf werken uit te voeren op het openbaar domein, tenzij de werken worden uitgevoerd door een aannemer met vakkennis ter zake én voorafgaandelijke afstemming met de bevoegde gemeentelijke dienst, minstens 10 werkdagen voor aanvang van de werken. 

Artikel 4

De retributie is verschuldigd door de aanvrager van de werken of door de betrokkene zoals vastgesteld door de bevoegde ambtenaar. 

Artikel 5

De retributies (excl. btw) worden als volgt vastgesteld. Indien btw van toepassing is, wordt deze afzonderlijk aangerekend. 

herstel of (her)aanleg verhardingen door gemeentepersoneel (materiaalkost + personeelskost)

  • (her)aanleg in asfalt, beton of natuursteen: een bedrag van 85 euro/m²  
  • (her)aanleg in betonstraatstenen: een bedrag van 60 euro/m²  
  • (her)aanleg of afslijpen van lijnvormige elementen (boordstenen): een bedrag van 50 euro/m. 

Het aanleggen van een nieuwe fundering, de afvoer en verwerking van de overtollig uitgebroken materialen zijn inbegrepen in deze prijs. 

Rioolaansluitingen

  • Rioolaansluiting (door gemeentelijke diensten of externe aannemer): 600 euro/stuk 

Groen op openbaar domein 

  • Verwijderen obstakels/ reinigen: 15 euro/m² 
  • Snoeien begroeiing/struikgewas: 15 euro/m² 

Dossierkost 
Vaste dossierkost per aanvraag: 75 euro/dossier.

Voor kosten die niet in bovenstaande punten werden opgenomen gelden volgende tarieven:

Gebruikte machines

  • Een vrachtwagen zonder kraan 30 euro/uur
  • Een vrachtwagen met kraan40 euro/uur
  • Een laadschop of graafbak 30 euro/uur
  • Een bandenlader 30 euro/uur
  • Een mini graver 20 euro/uur
  • Een wals 20 euro/uur
  • Een rioolreinigingsmachine (met water) 20 euro/uur
  • Een compressor 20 euro/uur
  • Een trilplaat of kernboor 15 euro/uur
  • Een kolkenzuiger en/of veegmachine 30 euro/uur

Personeelskosten 

  • Op werkdagen: 44 euro/uur
  • Op zaterdag: 55 euro/uur
  • Op zondagen en wettelijke feestdagen: 88 euro/uur
  • Nachturen (tussen 22 uur en 6 uur) toepasselijk tarief + 50%

Er worden minimaal 30 minuten aangerekend. Indien de werken of prestaties aanleiding geven tot verplaatsing van personeel wordt de tijd van de verplaatsing aangerekend als personeelskost. 

Gebruikte materialen 

Indien er bij de (her)aanleg of het herstellen van schade materialen werden gebruikt zullen deze aangerekend worden aan de huidige aankoopprijzen. Het betreft hier allerhande materialen zoals verkeersborden, paaltjes, afvalbakken, zitbanken, ...

Artikel 6

De retributie wordt ingevorderd via factuur. De factuur dient te worden betaald binnen de 30 dagen na verzending. 

Artikel 7

Alle betwistingen omtrent de toepassing van dit reglement en eventuele misbruiken worden door het College van Burgemeester en Schepenen beslecht. 

Artikel 8

Artikel 177 van het Decreet Lokaal Bestuur voorziet in de mogelijkheid om een dwangbevel uit te vaardigen met het oog op de invordering van onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen. Bij betwistingen zal het gemeentebestuur zich wenden tot de burgerlijke rechtbank om de retributie in te vorderen. 

Artikel 9

Volgende reglementen worden met ingang van 1 januari 2026 opgeheven: 

  • Het retributiereglement voor de aansluiting op riolen van Beveren, goedgekeurd door de gemeenteraad van 30 november 2021; 
  • Het retributiereglement voor uitvoering van werken ten laste van derden van Beveren, goedgekeurd door de gemeenteraad van 17 december 2019; 
  • Het retributiereglement aansluiting op riolering van Kruibeke, goedgekeurd door de gemeenteraad van 30 november 2020; 
  • Het retributiereglement uitvoering werken voor derden van Kruibeke, goedgekeurd door de gemeenteraad van 26 december 2019; 
  • Het retributiereglement voor onderhoud van waterlopen, grachten en afvoersloten van Kruibeke, goedgekeurd door de gemeenteraad van 26 december 2019; 
  • Het retributiereglement voor de uitvoering van werken voor derden van Zwijndrecht, goedgekeurd door de gemeenteraad van 23 december 2021, en tariefwijziging goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen van 5 juli 2022.

Artikel 10

Dit reglement wordt bekendgemaakt conform de bepalingen van artikelen 286, §1, 1° en 287 van het Decreet Lokaal Bestuur.  

Artikel 11

Conform artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur, brengt de gemeente de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking van dit reglement. 

Artikel 12

In afwijking van artikel 288, 1e lid van het Decreet Lokaal Bestuur, treedt dit reglement in werking op 1 januari 2026.