Terug
Gepubliceerd op 09/12/2025

2025_GR_00611 - Goedkeuring wegtracé fietspad Kreek te Kieldrecht - Goedkeuring

Gemeenteraad
wo 17/12/2025 - 19:30 Raadzaal
2025_GR_00611 - Goedkeuring wegtracé fietspad Kreek te Kieldrecht - Goedkeuring 2025_GR_00611 - Goedkeuring wegtracé fietspad Kreek te Kieldrecht - Goedkeuring

Motivering

Inhoudelijke toelichting

Aanvrager: Gemeente Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht
Ontvangstdatum: 8 september 2025
Uiterste beslissingsdatum: 22 februari 2026
Bouwplaats: Kreek zn, 9130 Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht
Onderwerp: aanleggen van een fietspad en middenberm N451 Kreek te Kieldrecht.

Er is heden reeds een voetpad aanwezig. Deze verharding wordt vervangen en beperkt uitgebreid om te kunnen fungeren als fietspad over een lengte van ca 275 m. De beperkte hoeveelheid voetgangers mogen gebruik maken van het fietspad. 

De middenberm zal als een poort functioneren die de kern van Kieldrecht aankondigt. Het verkeer komende van Verrebroek wordt er effectief afgeremd van 70 naar 50 km/u voordat het na een lang recht stuk de bocht naar Kieldrecht moet nemen. Deze ingreep is noodzakelijk in functie van de verkeersveiligheid op deze weg. 

De aanvraag wordt openbaar gemaakt van 1 oktober tem 30 oktober 2025. Er werden 6 bezwaren of opmerkingen ontvangen.
De bezwaren werden tijdig ontvangen en zijn ontvankelijk. De bezwaren worden voor wat betreft de argumenten over de zaak der wegen als volgt samengevat en besproken:


1. Toegankelijkheid van percelen en weides

Enkele indieners vrezen dat door de geplande wegverbreding en de aanleg van het fietspad hun percelen (zoals aangrenzende weides) moeilijk of niet langer toegankelijk zullen zijn. Zo wordt aangehaald dat een toegangspoort tot een weide niet meer bereikbaar zou zijn voor grote voertuigen (bv. vrachtwagens voor het laden en lossen van dieren) door de nieuwe inrichting. Ook wordt opgemerkt dat door de voorziene middenberm en doorgetrokken wegmarkeringen het in- en uitrijden van bepaalde opritten bemoeilijkt of onmogelijk wordt.

 Beoordeling van de GOA:

De GOA beoordeelt de inhoud van dit bezwaar als ongegrond aangezien de bereikbaarheid van de percelen in voldoende mate gewaarborgd blijft. De herinrichting gebeurt op het openbaar domein en voorziet in veilige aansluitingen; bestaande opritten blijven behouden. Bovendien moet opgemerkt worden dat er vanuit stedenbouwkundig oogpunt geen absoluut recht bestaat op behoud van elke historische toegangsconfiguratie wanneer werken van algemeen belang (artikel 4.4.7 VCRO) worden gerealiseerd. De geplande fietspad- en wegvernieuwing komt de verkeersveiligheid en een goede ruimtelijke ordening ten goede, hetgeen zwaarder doorweegt dan de beperkte hinder bij het bereiken van privépercelen. 

2. Verkeersveiligheid

Verscheidene bezwaren benadrukken dat de voorziene inrichtingswijzigingen tot verkeersonveilige situaties zullen leiden. Zo wordt de locatie van een nieuwe oversteekplaats ter hoogte van Kreek 56 (nabij een bocht en de aansluiting met de Lange Nieuwstraat) in vraag gesteld vanwege beperkt zicht op aankomend verkeer en het feit dat bewoners van de Lange Nieuwstraat de weg tweemaal zouden moeten kruisen om hun route te vervolgen. Ook wordt aangehaald dat er ter hoogte van de Lange Nieuwstraat zelf geen veilige oversteek voorzien is, terwijl daar veel fietsverkeer (waaronder schoolgaande kinderen) vanuit het dorp richting Meerdonk passeert. Verder wijzen bezwaarindieners op mogelijke gevaren door het invoeren van eenrichtingsfietspaden (fietsers moeten daarbij vaker de rijbaan oversteken) en op de beperkte zichtbaarheid wanneer bewoners hun oprit verlaten (bijvoorbeeld aan woning Kreek 56A, waar het fietspad dicht tegen de haag ligt).

Beoordeling van de GOA:

De GOA beoordeelt de inhoud van dit bezwaar als ongegrond aangezien de geplande ingrepen juist gericht zijn op het verhogen van de verkeersveiligheid, conform het Fietsvademecum en de principes van goede ruimtelijke ordening. De nieuwe oversteekplaats is gepositioneerd op een locatie met voldoende zicht en maakt deel uit van een totaalontwerp dat de snelheid van het verkeer afremt en conflictpunten overzichtelijker maakt. Het voorzien van een centrale middenberm en enkelrichtingsfietspaden langs weerszijden van de rijbaan draagt bij aan een veiliger scheiding tussen fietsers en gemotoriseerd verkeer, zoals aanbevolen in het Fietsvademecum. Het elimineren van onofficiële parkeerstroken langs de weg zal bovendien de zichtbaarheid aan kruispunten (zoals de Lange Nieuwstraat) verbeteren.  

3. Voetpaden en wandelpaden

In meerdere bezwaarschriften uit men ongerustheid over het verdwijnen of tekortschieten van voetpaden voor voetgangers. Zo wordt aangegeven dat volgens het ontwerp vanaf Kreek 54 geen apart voetpad meer voorzien is, waardoor voetgangers zich op het fietspad of in de berm zouden moeten begeven. Ook het bestaande verharde wandelpad langs de Grote Geule zou in de nieuwe situatie verdwijnen en slechts vervangen worden door een gemaaid pad, wat volgens de indieners onveilig of ongeschikt is voor o.a. ouderen, mindermobielen en recreanten. Men vreest dat voetgangers (waaronder bezoekers van het natuurgebied, het boothuis of het infopunt) in conflict kunnen komen met (snel) fietsverkeer, of dat zij geen volwaardig alternatief hebben wanneer er geen apart trottoir meer wordt aangelegd.

Beoordeling van de GOA:

De GOA beoordeelt de inhoud van dit bezwaar als ongegrond aangezien de plannen voldoende rekening houden met voetgangers in het ontwerp, binnen de context van een beperkte ruimtelijke impact. In de nieuwe situatie wordt voorzien in een gecombineerd fiets- en wandelpad op de dijk dat de verbinding voor zachte weggebruikers garandeert. Het volledig scheiden van alle verkeersstromen (auto, fiets, voetganger) is ter plaatse niet overal mogelijk zonder aanzienlijke ingrepen; daarom is bewust gekozen voor een compacte oplossing die past binnen de groene omgeving. De gemaaide wandellus langs de waterlijn blijft beschikbaar voor recreatieve wandelaars, terwijl functionele voetgangers zich via het nieuwe pad veilig kunnen verplaatsen. Deze aanpak volgt de richtlijnen van het Fietsvademecum voor landelijke wegen, waarbij een afzonderlijk voetpad niet steeds vereist is. De voorgestelde inrichting zorgt aldus voor een aanvaardbare en veilige doorstroming voor voetgangers, met minimale bijkomende verharding, conform de principes van goede ruimtelijke ordening.

4. Geluidsoverlast

Sommige omwonenden vrezen voor toenemende geluidshinder als gevolg van de herinrichting. Er wordt gesteld dat voertuigen vaker zullen moeten remmen en optrekken door de nieuwe situatie (bijvoorbeeld nabij de bocht en de oversteekplaats), wat voor extra verkeerslawaai zou zorgen.

Beoordeling van de GOA:

 De GOA beoordeelt de inhoud van dit bezwaar als ongegrond aangezien geen significante toename van geluidshinder te verwachten is door de voorgestelde werken. De aanpassingen aan de weginfrastructuur (inclusief middenberm en eventuele verkeersplateaus) beogen juist een vlottere en veiligere verkeersdoorstroming aan verlaagde snelheid. Hierdoor zullen abrupte rem- en optrekbewegingen afnemen in plaats van toenemen. Eventuele minimale wijzigingen in het geluidsniveau vallen binnen de normale grenzen voor een weg van deze categorie. Gelet op het algemeen belang van de maatregel en de verbeterde verkeersveiligheid, wordt de impact op geluid als verwaarloosbaar en planologisch aanvaardbaar beschouwd.

5. Natuur, landschap en milieu

Enkele bezwaarschriften wijzen op mogelijke negatieve gevolgen voor de natuur en de landschappelijke waarde van het gebied. Zo wordt aangevoerd dat een verbrede berm en bijkomende infrastructuur de natuurlijke schoonheid van de Kreek-omgeving aantasten. Men vreest dat het landelijke karakter verloren gaat. Ook wordt gewezen op potentiële milieuvervuiling (bijvoorbeeld meer uitlaatgassen door afremmen en optrekken) en zelfs op een risico van sluikstort of zwerfvuil in aangrenzende weides, bijvoorbeeld afkomstig van passerende fietsers of weggebruikers.

Beoordeling van de GOA:

De GOA beoordeelt de inhoud van dit bezwaar als ongegrond aangezien de ingreep in de bestaande infrastructuur slechts een beperkte ruimtelijke impact heeft. De werken situeren zich ten dele binnen de huidige wegbedding. De aangevraagde handelingen vormen geen significante aantasting van de landschappelijke of ecologische waarden. De vrees voor milieuvervuiling en sluikstort is niet van stedenbouwkundige aard.

6. Parkeerplaatsen

Enkele bewoners merken op dat door de aanleg verschillende informele parkeerplaatsen langs de Kreek (in de zone van huisnummers 54 tot 55a) zullen verdwijnen. Van deze onverharde strook wordt nu dagelijks gebruikgemaakt door automobilisten die er even stoppen (bijvoorbeeld om te telefoneren) of door bezoekers die van daaruit een wandeling maken of het nabijgelegen groengebied met het infopunt en boothuis bezoeken. Het verdwijnen van deze parkeermogelijkheid wordt als een verlies ervaren.

Beoordeling van de GOA:

De GOA beoordeelt de inhoud van dit bezwaar als ongegrond, het betreft een informeel gebruik waarvan de opgesomde elementen geen stedenbouwkundige impact omvatten.

7. Eigendomsgrenzen en privaatrechtelijke kwesties

Eén indiener uit expliciet bezorgdheid over het respecteren van de eigendomsgrenzen. Er zou onvoldoende duidelijkheid zijn of de geplande werken volledig binnen het openbaar domein blijven, en men vreest voor mogelijke ingrepen op privéterrein zonder toestemming. Tevens wordt verzocht om bevestiging dat de eigendomsgrenzen strikt gerespecteerd zullen worden en dat men te allen tijde via het bestaande hek toegang tot de eigen weide blijft behouden.

Beoordeling van de GOA:
 De GOA beoordeelt de inhoud van dit bezwaar als ongegrond aangezien dit element geen stedenbouwkundig of planologisch relevant aspect betreft. Eigendomsgrenzen en toegang tot een perceel zijn privaatrechtelijke aangelegenheden die niet via de omgevingsvergunning worden beslecht. Eventuele discussies over perceelgrenzen of eigendomsrechten dienen desgevallend langs burgerrechtelijke weg te worden opgelost en vallen buiten de beoordeling in het kader van deze vergunningsaanvraag.

De gemeentelijke dienst mobiliteit adviseert positief. Dit project is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met de gemeentelijke diensten. Het Agentschap voor Natuur en Bos adviseert voorwaardelijk gunstig voor de aanleg van het fietspad.

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om:

  1. het openbaar onderzoek te sluiten met kennisname van 6 bezwaren en/of opmerkingen
  2. het wegtracé van het fietspad, met bijhorende dwarsprofielen, zoals op de plannen ingetekend, goed te keuren.
  3. de wegzate van het fietspad op te nemen in het openbaar domein.

Juridische grond

Gelet op de VCRO

Adviezen

Gemeentelijke dienst mobiliteit Gunstig advies
Gemeentelijke dienst milieubescherming Gunstig advies

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

het openbaar onderzoek te sluiten met kennisname van 6 bezwaren en/of opmerkingen.

Artikel 2

het wegtracé van het fietspad, met bijhorende dwarsprofielen, N451 Kreek te Kieldrecht zoals op de plannen ingetekend, goed te keuren.

Artikel 3

de wegzate van het fietspad op te nemen in het openbaar domein.