Aanvrager: Gemeente Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht
Ontvangstdatum: 8 september 2025
Uiterste beslissingsdatum: 22 februari 2026
Bouwplaats: Appelstraat zn, 9120 Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht
Onderwerp: aanleggen van een garageweg als achterontsluiting van de woningen Spoorweglaan 175 tem 241 Melsele
De werken starten in de Appelstraat, naast het perceel met 3 gekoppelde garagegebouwen. Loodrecht op de Appelstraat zal over een lengte van 255m een nieuwe rijweg aangelegd worden. Deze bestaat uit een 3,4m brede grijze betonverharding, aangevuld met een 0,6m brede betonverharding die voor 30% waterdoorlatende openingen omvat. Tussen de rijbaan en de private achtertuinen van de woningen aan de Spoorweglaan wordt een 2m brede grasberm voorzien. Ter hoogte van elke achtertuin kan in overleg met de aanpalende eigenaar een smalle toegang voor fietsers of een volwaardige oprit voor auto’s worden aangelegd, met grijze betonstraatstenen. De rijbaan watert af naar zijde open ruimte, waar op een 0,5m afstand van de rijbaan een nieuwe 2,90m brede en 0,8m diepe langsgracht wordt aangelegd. De taluds (overwegend met een helling 6/4) worden voorzien van een erosiewerende biodegradeerbare geotextiel.
De aanvraag wordt openbaar gemaakt van 17 september tem 17 oktober 2025. Er werden 3 bezwaren of opmerkingen ontvangen, met volgende argumenten over de zaak der wegen:
Bezwaarindieners stellen voor om de geplande achterontsluitingsweg uit te voeren als een ‘karrenspoor’ in plaats van in volledige verharding. Hierdoor zou veel minder verharde oppervlakte nodig zijn, wat de waterdoorlaatbaarheid ten goede komt en toelaat om de bestaande beplanting maximaal te behouden (men suggereert dat het rooien van de aanwezige knotwilg en andere struiken/bomen dan mogelijk vermeden kan worden). Zo’n twee-sporenpad zou volgens hen voldoende breed en comfortabel zijn voor het ontsluiten van de garages, terwijl het groene karakter ervan de biodiversiteit bevordert (bijv. door beplanting met kruiden zoals sedum en tijm, gunstig voor insecten). Daarnaast wordt in vraag gesteld waarom in het huidige ontwerp een speciale verstevigde strook voor brandweervoertuigen voorzien is; volgens de bezwaren is dit niet nodig aangezien de woningen al via de straat toegankelijk zijn en zo’n maatregel veeleer bij nieuwbouwprojecten zou horen.
De GOA beoordeelt de inhoud van dit bezwaar als ongegrond aangezien de voorliggende plannen voor de garageweg reeds voorzien in een beperkte en doordachte verharding die zowel functionaliteit als waterinfiltratie waarborgt. Het ontwerp omvat een betonnen rijweg van beperkte breedte met deels waterdoorlatende stroken en een grasberm, wat een aanvaardbaar evenwicht biedt tussen verharde en groene zones. Deze keuze garandeert bovendien een duurzame toegankelijkheid tot de achterzijde van de woningen voor zowel bewoners als hulpdiensten; een louter ‘karrenspoor’ biedt onvoldoende zekerheid op vlak van draagkracht en blijvende gebruikskwaliteit onder diverse omstandigheden (slijtage middelste strook). De bijkomende strook cementbeton verharding met waterdoorlatende opening heeft als nut een rechtstreekse infiltratie mogelijk te maken, en zorgt er bovendien voor dat de percelen voldoende manoeuvreerruimte hebben wanneer een parkeerplaats. garage / carport geplaatst wordt tot tegen de perceelgrens. Immers moet bij haaks uitdraaien van het perceel een manoeuvreerruimte van 6 meter beschikbaar zijn.
De gemeentelijke diensten wegen, mobiliteit en groen adviseren positief. Dit project is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met de gemeentelijke diensten.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om:
Gelet op de VCRO
het openbaar onderzoek te sluiten met kennisname van 3 bezwaren en/of opmerkingen.
het wegtracé van de achterontsluiting Spoorweglaan, met bijhorende dwarsprofielen, zoals op de plannen ingetekend, goed te keuren.
de wegzate van de garageweg op te nemen in het openbaar domein.