Terug
Gepubliceerd op 09/12/2025

2025_GR_00599 - Belastingreglement op nachtwinkels, private bureaus voor telecommunicatie, shishabars en massagesalons - Vaststelling

Gemeenteraad
wo 17/12/2025 - 19:30 Raadzaal
2025_GR_00599 - Belastingreglement op nachtwinkels, private bureaus voor telecommunicatie, shishabars en massagesalons - Vaststelling 2025_GR_00599 - Belastingreglement op nachtwinkels, private bureaus voor telecommunicatie, shishabars en massagesalons - Vaststelling

Motivering

Inhoudelijke toelichting

Er wordt een belasting geheven op het uitbaten van nachtwinkels, private bureaus voor telecommunicatie, shishabars en massagesalons op het grondgebied van de gemeente Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht.

Dit reglement vat iedereen die op het grondgebied van de gemeente een nachtwinkel, privaat bureau voor telecommunicatie, shishabar of massagesalon uitbaat.

Voor de uitvoering van dit reglement worden volgende persoonsgegevens opgevraagd : ondernemersnummer, naam en voornaam zaakvoerder, adres vestiging, GSM/telefoonnummer contactpersoon, mailadres. Deze gegevens worden maximaal 5 jaar bijgehouden en verwerkt volgens de GDPR wetgeving.

De gemeente wenst met deze belasting bij te dragen tot het behoud van de leefbaarheid en de openbare orde. Nachtwinkels en aanverwante zaken, brengen door hun specifieke openingsuren en activiteiten vaak bijkomende kosten en inspanningen met zich mee op het vlak van toezicht, netheid en veiligheid. Door een gerichte belasting in te voeren wil de gemeente deze bijkomende maatschappelijke lasten op een billijke wijze laten vergoeden.

De financiële toestand van de gemeente vereist de invoering van alle rendabele belastingen.

Juridische grond

De Grondwet, meer bepaald artikelen 41, 162 en 170, § 4;

Het Wetboek van de inkomstenbelastingen van 10 april 1992 en het Invorderingswetboek van 13 april 2019;

Het Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen;

Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40 § 3 en artikel 41, 14°, inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad om belastingreglementen te wijzigen, vast te stellen en goed te keuren;

Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 56, § 3, 7°, inzake de bevoegdheid van het college om beslissingen te nemen die een wet, een decreet of een uitvoeringsbesluit uitdrukkelijk aan het college van burgemeester en schepenen voorbehoudt;

Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikelen 286, 287, 288, inzake de bekendmaking en de inwerkingtreding van het belastingreglement;

Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 330, inzake het bestuurlijk toezicht op de besluiten van de Gemeenteraad betreffende de belastingreglementen;

De Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 aangaande het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen;

Het reglement belasting op nachtwinkels van de gemeente Beveren van 13 december 2022;

Het belastingreglement op nachtwinkels van de gemeente Kruibeke van 26 december 2019.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur
Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Voor de aanslagjaren 2026 tot en met 2031 wordt een gemeentebelasting geheven op nachtwinkels, private bureaus voor telecommunicatie, shishabars en massagesalons.

Artikel 2

In dit reglement wordt verstaan onder:

  1. Nachtwinkel, zoals bedoeld in de wet van 10 november 2006 betreffende de openingsuren in handel, ambacht en dienstverlening:

Elke vestigingseenheid waarvan de netto verkoopoppervlakte niet groter is dan 150 m² en die geen andere activiteiten uitoefent dan de verkoop van algemene voedingswaren en huishoudelijke artikelen en op duidelijke en permanente manier de vermelding “nachtwinkel” draagt en waarbij de toegang van de consument tot de vestigingseenheid en de verkoop van producten of diensten aan de consument in de vestigingseenheid verboden zijn vóór 18 uur en ná 7 uur tenzij in een gemeentelijk reglement andere openingsuren zijn vastgelegd.

  1. Privaat bureau voor telecommunicatie, zoals bedoeld in de wet van 10 november 2006 betreffende de openingsuren in handel, ambacht en dienstverlening:

Elke voor het publiek toegankelijke vestigingseenheid voor het verlenen van telecommunicatiediensten en waarbij de toegang van de consument tot de vestigingseenheid en de verkoop van producten of diensten aan de consument in de vestigingseenheid verboden zijn vóór 5 uur en ná 20 uur tenzij in een gemeentelijk reglement andere openingsuren zijn vastgelegd. 

  1. Shishabar:

Elke publiek toegankelijke inrichting, onder meer bestemd om waterpijp te roken, ook al is dit sporadisch. Onder waterpijp wordt verstaan een apparaat om te roken via een vloeistofreservoir.

  1. Massagesalon:

Elke publiek toegankelijke inrichting waar de exploitant massages aanbiedt en die hiervoor uitgerust, kenbaar en/of zichtbaar gemaakt is.

  1. BBF: Belgische Beauty Federatie, erkend als beroepsvereniging door de Hoge Raad voor de Zelfstandigen en de KMO;
  2. BMF: Belgische Massage Federatie, erkend als beroepsvereniging door de Hoge Raad voor de Zelfstandigen en de KMO;
  3. BEVO/NVBR: Beroepsvereniging van Reflexologisten België, erkend als beroepsvereniging door de Hoge Raad voor de Zelfstandigen en de KMO;
  4. BSF: Belgische Shiatsu Federatie, erkend als beroepsvereniging door de Hoge Raad voor de Zelfstandigen en de KMO.

Artikel 3

Belastingplichtige

De openingsbelasting is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon aan wie een vergunning tot het uitbaten van de nachtwinkel, van het privaatbureau voor telecommunicatie, van de shishabar of van het massagesalon wordt afgeleverd. De belasting moet betaald worden vooraleer de vergunning tot het uitbaten van de nachtwinkel, van het privaat bureau voor telecommunicatie, van de shishabar of van het massagesalon wordt afgeleverd. Desgevallend zijn de eigenaar van de handelszaak en de eigenaar van het pand waar de handelsactiviteit wordt gehouden, solidair en in solidum gehouden tot betaling van de belasting.

Artikel 4

Tarieven

 Nachtwinkel, Privaat bureau voor telecommunicatie, Shishabar en Massagesalon:

Openingsbelasting6 000 euro
Jaarlijkse belasting2 000 euro


Het belastingtarief is gekoppeld aan de index der consumptieprijzen en wordt jaarlijks geïndexeerd vanaf 1 januari 2027. Het aanvangsindexcijfer is het indexcijfer van december 2025. Het nieuwe indexcijfer is het indexcijfer van de maand december van het jaar dat de tariefaanpassing voorafgaat.

Artikel 5

Berekeningswijze

§ 1. De openingsbelasting is een eenmalige belasting en is verschuldigd bij elke opening van een nieuwe handelsactiviteit van een nachtwinkel, een privaat bureau voor telecommunicatie, een shishabar of massagesalon. Elke wijziging van uitbating wordt gelijkgesteld met een nieuwe handelsactiviteit.

§ 2. De jaarlijkse belasting is verschuldigd per nachtwinkel, privaat bureau voor telecommunicatie, shishabar of massagesalon voor het ganse jaar. De jaarlijkse belasting gaat in volgend op het jaar van inkohiering van de openingsbelasting, of bij gebreke hiervan, vanaf de inwerkingtreding van het huidige belastingreglement.

§ 3. De openingsbelasting en de jaarlijkse belasting zijn ondeelbaar. Zij zijn verschuldigd voor het hele jaar, welke ook de aanvangs- of stopzettingsdatum van de economische activiteit is of de wijziging van uitbating in het jaar. Er wordt geen korting of teruggave van de belasting verleend om welke reden ook. In geval van een tijdelijke of definitieve administratieve sluiting van de zaak, omwille van een sanctie opgelegd door daartoe bevoegde overheden, kunnen de belastingplichtigen op geen enkele schadeloosstelling aanspraak maken. Elke wijziging of stopzetting van de economische activiteit dient onder de verantwoordelijkheid van de belastingplichtigen onmiddellijk meegedeeld aan de gemeente.

Artikel 6

Aangifte

§1. De in artikel 2 van dit reglement vernoemde belastingplichtigen ontvangen vanwege het gemeentebestuur een aangifteformulier, hetzij per post of per elektronische post, dat door hen jaarlijks ten laatste op 31 maart van het aanslagjaar, behoorlijk ingevuld en ondertekend, moet worden teruggestuurd. Hierbij telt de postdatum of de datum van de verzonden e-mail als bewijs.   

§ 2. Een belastingplichtige is vrijgesteld van de in §1 voorgeschreven aangifteplicht, op voorwaarde dat hem/haar een formulier met de benaming ‘voorstel van aangifte’ ter beschikking werd gesteld door het gemeentebestuur. Indien dit voorstel van aangifte geen onjuiste of onvolledige gegevens bevat en alle gegevens stroken met de belastbare toestand op 1 januari van het aanslagjaar, moet de belastingplichtige het voorstel van aangifte niet indienen bij de gemeente Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht. In dat geval wordt de belasting gevestigd op basis van de gegevens vermeld op het voorstel van aangifte. Indien het voorstel van aangifte echter wel onjuiste of onvolledige gegevens bevat of indien niet alle gegevens overeenstemmen met de belastbare toestand op 1 januari van het aanslagjaar, moet de belastingplichtige uiterlijk 31 maart van het aanslagjaar het voorstel van aangifte indienen bij het gemeentebestuur met daarop een duidelijke vermelding van alle verbeteringen of vervolledigingen en vervoegd van documenten die de aanpassingen staven. In dat geval wordt de belasting nadien gevestigd op basis van de verbeterde of vervolledigde gegevens vermeld op het voorstel van aangifte, in het geval de verbeterde of vervolledigde gegevens correct blijken. Het is de belastingplichtige die dient te bewijzen dat hij/zij het verbeterde of vervolledigde voorstel van aangifte tijdig indiende. 

§ 3. Een voorstel van aangifte, dat zo nodig wordt verbeterd of vervolledigd binnen de in §1 voorgeschreven termijn, heeft dezelfde waarde als een tijdige aangifte. Indien de belastingplichtige de in §1 voorziene verplichting niet tijdig naleeft en/of onjuiste en/of onvolledige gegevens vermeldt en/of foutieve verbeteringen aanbrengt op het voorstel van aangifte, wordt het voorstel van aangifte gelijkgesteld met een gebrek aan aangifte binnen de in §1 gestelde termijn en/of met een onjuiste aangifte en zijn de bepalingen van artikel 7 van toepassing.  

§ 4. De belastingplichtige die geen aangifteformulier, noch een voorstel van aangifte heeft ontvangen vanwege het gemeentebestuur, moet vóór het verstrijken van de aangiftetermijn zelf het vereiste formulier aanvragen bij het gemeentebestuur via gemeentebelastingen@gemeentebkz.be.

§ 5. Een aangifteformulier of voorstel van aangifte kan zowel per post als langs elektronische weg (gemeentebelastingen@gemeentebkz.be) worden ingediend binnen de in §1 en §2 vermelde termijn.

Artikel 7

Ambtshalve vestiging

Als er geen, geen juiste of geen volledige aangifte is gedaan voor de aangiftedatum wordt de belasting ambtshalve ingekohierd volgens de gegevens waarover het gemeentebestuur beschikt, onverminderd het recht van bezwaar en beroep.  

Vooraleer over te gaan tot ambtshalve vaststelling van de belasting, betekent het college van burgemeester en schepenen  of het personeelslid dat daarvoor is aangesteld de belastingplichtige per aangetekend schrijven, de motieven om gebruik te maken van deze procedure, de elementen waarop de belasting is gebaseerd evenals de wijze van bepaling van deze elementen en het bedrag van de belasting. De belastingplichtige beschikt over een termijn van dertig kalenderdagen volgend op de ontvangst van de kennisgeving om zijn opmerkingen schriftelijk voor te dragen.  

De ambtshalve ingekohierde belasting wordt verhoogd met:

• 10% van het bedrag van de verschuldigde belasting bij een eerste overtreding
• 20% van het bedrag van de verschuldigde belasting bij een tweede overtreding
• 50% van het bedrag van de verschuldigde belasting bij een derde en volgende overtreding, met dien verstande dat een correcte aangifte gedurende twee opeenvolgende jaren de goede trouw in hoofde van de belastingplichtige volledig herstelt. 

Het bedrag van de belastingverhoging wordt gelijktijdig en samen met de ambtshalve gevestigde belasting ingekohierd en ingevorderd. 

De overtredingen in artikel 6 worden vastgesteld door de beëdigde ambtenaren, aangewezen door het college van burgemeester en schepenen.

Artikel 8

Vrijstellingen

Massagesalons waar alle werkzame masseurs/masseuses aangesloten zijn bij de BMF, de BBF, de BSF en/of de BEVO/NVBR zijn vrijgesteld. Ook massages uitgevoerd door professionele zorgverleners of instellingen die beschikken over een visum afgeleverd door de FOD Volksgezondheid (artsen, kinesisten, diëtisten, …) of een erkenning door een beroepsvereniging (chiropractor, acupuncturist, osteopaat, homeopaat, …) worden vrijgesteld.

Artikel 9

Administratieve geldboete

Het gemeentebestuur is te allen tijde gerechtigd waar ook op het gemeentelijk grondgebied controle uit te oefenen met het oog op de correcte toepassing van deze reglementering.

Een administratieve geldboete van 500,00 EUR wordt opgelegd in het geval van:

• de weigering mee te werken aan een fiscale controle;

• de weigering om boeken of documenten voor te leggen.

Het bedrag van de administratieve geldboete wordt gelijktijdig en samen met de belasting ingekohierd en ingevorderd.

De administratieve geldboete moet betaald worden binnen twee maanden na verzending van het aanslagbiljet.

Artikel 10

Bezwaarprocedure

De vestiging en de invordering van de belasting evenals de regeling van de geschillen ter zake gebeurt volgens de modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen. De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan tegen een aanslag, een belastingverhoging of een administratieve geldboete bezwaar indienen bij het College van Burgemeester en Schepenen op straffe van verval binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde kalenderdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of de datum van de inning van de inning van de contantbelasting. Het bezwaarschrift moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend zijn en gemotiveerd zijn.

Artikel 11

Het reglement belasting op nachtwinkels van de gemeente Beveren van 13 december 2022, alsook het belastingreglement op nachtwinkels van de gemeente Kruibeke van 26 december 2019,  worden opgeheven met ingang van aanslagjaar 2026.

Artikel 12

Dit reglement wordt bekendgemaakt conform de bepalingen van artikelen 286, §1, 1° en 287 van het Decreet Lokaal bestuur.

Artikel 13

Conform artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur, brengt de gemeente de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking van dit reglement.

Artikel 14

In afwijking van artikel 288, 1e lid van het Decreet Lokaal Bestuur, treedt dit reglement in werking op 1 januari 2026.