Terug
Gepubliceerd op 09/12/2025

2025_GR_00597 - Wegtracé voor wegenis- en rioleringswerken door Smet Vastgoed & Landmeten te Beveren - Goedkeuring

Gemeenteraad
wo 17/12/2025 - 19:30 Raadzaal
2025_GR_00597 - Wegtracé voor wegenis- en rioleringswerken door Smet Vastgoed & Landmeten te Beveren - Goedkeuring 2025_GR_00597 - Wegtracé voor wegenis- en rioleringswerken door Smet Vastgoed & Landmeten te Beveren - Goedkeuring

Motivering

Inhoudelijke toelichting

Aanvrager: Smet Vastgoed & Landmeten, Vesten 47, 9120 Beveren
Ontvangstdatum: 11 juli 2025
Uiterste beslissingsdatum: 26 januari 2026
Bouwplaats: Pastoor Steenssensstraat 135, 9120 Beveren

Onderwerp: nieuwe verkaveling met aanleg nieuwe wegenis, afbraak van de bestaande gebouwen, opbreken van de bestaande verhardingen en vellen van  bomen 



De adviesinstanties verleenden alle een (voorwaardelijk) gunstig advies.

Inzake de overdracht in openbaar domein adviseert de Dienst Mobiliteit om het gedeelte van lot 5 dat bestemd wordt als "privaat domein met openbaar karakter" ook in openbaar domein op te nemen, omwille van de leesbaarheid van het openbaar domein.

De Dienst Ruimtelijke Ordening en Wonen adviseert om dit advies te volgen en het gedeelte van lot 5 dat bestemd wordt als "privaat domein met openbaar karakter" op te nemen in openbaar domein omdat dit aansluit op de publieke voet-fietsverbinding die overgedragen wordt in het openbaar domein en omwille van de leesbaarheid van het openbaar domein. 

De Technische Dienst Wegen en Groendienst deelden mondeling mee dat het openbaar domein eerder moet worden verkleind dan uitgebreid, doordat de wadi op lot B louter nut zal hebben voor de 4 particuliere kavels en dus door de particuliere eigenaars moet worden onderhouden. 

De Dienst Ruimtelijke Ordening en Wonen adviseert om lot B niet op te nemen in het openbaar domein. 


Het openbaar onderzoek werd gehouden van 21-08-2025 tot en met 19-09-2025 en gaf aanleiding tot 4 bezwaarschriften, waarbij volgende argumenten betrekking hebben op de wegenis: 

1. Ongewenste trage weg

  • Ongewenste ontsnappingsroute voor inbrekers wat de veiligheid van omwonenden in gevaar brengt.
  • Al voldoende fietsverbindingen en geen nood aan nieuwe.
  • Heel veel groen gaat verloren voor een wegel die geen meerwaarde is voor de omgeving.
  • Wat  met de oude afscheiding (op bepaalde plaatsen haag) tussen de tuinen van de Peter Benoitlaan en de toekomstige trage weg?
  • De woningen in de Peter Benoitlaan die grenzen aan deze trage weg komen open en bloot te zitten achteraan hun perceel. Er is geen groenbuffer voorzien.
  • Vraag tot plaatsing van een nieuwe afsluiting van 2m hoog zonder inkijk (met mogelijks een poortje).
  • Wat met de verlichting in de voet- en fiets wegel (slimme verlichting?)

2. Mobiliteit en parkeren

  • De geplande garageboxen/carports achter de tuinen van de Peter Benoitlaan zorgen voor overlast en geluidshinder


Die bezwaren inzake de zaak der wegen kunnen als volgt worden behandeld: 

1. Ongegrond: 
Uit het advies van de terzake deskundige Dienst Mobiliteit blijkt dat de voorgestelde wegel wel degelijk zijn nut zal hebben binnen het trage wegennetwerk. Het bouwterrein is gelegen in woongebied, zodat het rooien van aanwezig groen in functie van het verhogen van de verkeersveiligheid van zachte weggebruik niet als onredelijk kan worden beschouwd.
Inbraakveiligheid is geen stedenbouwkundig element, maar een degelijke (al dan niet "slimme") verlichting ervan is een redelijke last.
Terzijde kan worden opgemerkt dat het - hoewel niet van stedenbouwkundige aard - van goed nabuurschap zou getuigen dat de ontwikkelaar ervoor zorgt dat de afscheidingen van de aanpalende percelen wordt gevrijwaard, dan wel op degelijke wijze worden hersteld of vervangen door een degelijke nieuwe afsluiting. Betwistingen over schade aan afscheidingen worden ten andere beslecht op basis van het Burgerlijk Wetboek; 

2. Ongegrond: 
De geplande carports of garages bevinden zich in woongebied en op méér dan 10m afstand van de achterste perceelsgrens van de woningen aan de Peter Benoîtlaan. Bovendien worden ze daarvan gescheiden door een wadi en een trage verbinding die ongeschikt (te smal) is voor motorisch verkeer. Daarom moet in alle redelijkheid besloten worden dat de mogelijke overlast die dit zou kunnen veroorzaken, zeker niet groter zal zijn dan hetgeen in een residentiële wijk in woongebied, a fortiori aan de rand van kleinstedelijk gebied; 

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om:

  1. het openbaar onderzoek te sluiten met kennisname van de ingediende 4 bezwaarschriften;
  2. het wegtracé van de nieuwe wegenis, voor de nieuwe verkaveling met aanleg nieuwe wegenis, afbraak van de bestaande gebouwen, opbreken van de bestaande verhardingen en  vellen van bomen te Beveren, Pastoor Steenssensstraat 135, met bijhorende modeldwarsprofielen, zoals op de plannen ingetekend, goed te keuren en deels op te nemen in het openbaar domein, op voorwaarde dat 
    1. Lot B (de wadi) uit het openbaar domein wordt gesloten; 
    2. het gedeelte van lot 5 dat bestemd wordt als "privaat domein met openbaar karakter" op te nemen in openbaar domein;
    3. onderstaande zaken te voorzien door de bouwheer, omdat er mogelijk wegenis wordt overgedragen aan de gemeente:  
      • Straatnaambord met huisnummers (huisstijl en afmetingen in overleg met TDW)
      • Alle andere verkeersborden zoals F45b (doorloper), C3 + M3, M11, M12… Het signalisatieplan moet vooraf bezorgd worden met dienst Mobiliteit. 
      • Verlichtingspalen en ander straatmeubilair dient uniform in kleur RAL 7021 uitgevoerd te worden. 
      • ALS er paaltjes voorzien worden (bij voorkeur niet of zo weinig mogelijk!), moeten deze 1,75 meter uit elkaar staan, volledig flexibel zijn i.f.v. fietsveiligheid en overrijdbaarheid door hulpdiensten, en voorzien worden van een reflecterende band.

Juridische grond

Gelet op de VCRO
Gelet op het decreet lokaal bestuur
Gelet op het omgevingsvergunningdecreet
Gelet op de gemeentelijke algemene stedenbouwkundige verordening

Adviezen

Mobiliteit Gunstig onder voorwaarden
Groendienst Gunstig onder voorwaarden
Hulpverleningszone Waasland Gunstig onder voorwaarden
Provincie Waterbeleid Gunstig onder voorwaarden
Agentschap voor Natuur en Bos Gunstig onder voorwaarden
Technische dienst Wegen Gunstig onder voorwaarden

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

het openbaar onderzoek te sluiten met kennisname van de ingediende 4 bezwaarschriften.

Artikel 2

het wegtracé van de nieuwe wegenis, voor de nieuwe verkaveling met aanleg nieuwe wegenis, afbraak van de bestaande gebouwen, opbreken van de bestaande verhardingen en  vellen van bomen te Beveren, Pastoor Steenssensstraat 135, met bijhorende modeldwarsprofielen, zoals op de plannen ingetekend, goed te keuren en deels op te nemen in het openbaar domein, op voorwaarde dat 

  1. Lot B (de wadi) uit het openbaar domein wordt gesloten;
  2. het gedeelte van lot 5 dat bestemd wordt als "privaat domein met openbaar karakter" op te nemen in openbaar domein;
  3. onderstaande zaken te voorzien door de bouwheer, omdat er mogelijk wegenis wordt overgedragen aan de gemeente:  
    • Straatnaambord met huisnummers (huisstijl en afmetingen in overleg met TDW)
    • Alle andere verkeersborden zoals F45b (doorloper), C3 + M3, M11, M12… Het signalisatieplan moet vooraf bezorgd worden met dienst Mobiliteit. 
    • Verlichtingspalen en ander straatmeubilair dient uniform in kleur RAL 7021 uitgevoerd te worden. 
    • ALS er paaltjes voorzien worden (bij voorkeur niet of zo weinig mogelijk!), moeten deze 1,75 meter uit elkaar staan, volledig flexibel zijn i.f.v. fietsveiligheid en overrijdbaarheid door hulpdiensten, en voorzien worden van een reflecterende band.