Aanvrager: Smet Vastgoed & Landmeten, Vesten 47, 9120 Beveren
Ontvangstdatum: 11 juli 2025
Uiterste beslissingsdatum: 26 januari 2026
Bouwplaats: Pastoor Steenssensstraat 135, 9120 Beveren
Onderwerp: nieuwe verkaveling met aanleg nieuwe wegenis, afbraak van de bestaande gebouwen, opbreken van de bestaande verhardingen en vellen van bomen
De adviesinstanties verleenden alle een (voorwaardelijk) gunstig advies.
Inzake de overdracht in openbaar domein adviseert de Dienst Mobiliteit om het gedeelte van lot 5 dat bestemd wordt als "privaat domein met openbaar karakter" ook in openbaar domein op te nemen, omwille van de leesbaarheid van het openbaar domein.
De Dienst Ruimtelijke Ordening en Wonen adviseert om dit advies te volgen en het gedeelte van lot 5 dat bestemd wordt als "privaat domein met openbaar karakter" op te nemen in openbaar domein omdat dit aansluit op de publieke voet-fietsverbinding die overgedragen wordt in het openbaar domein en omwille van de leesbaarheid van het openbaar domein.
De Technische Dienst Wegen en Groendienst deelden mondeling mee dat het openbaar domein eerder moet worden verkleind dan uitgebreid, doordat de wadi op lot B louter nut zal hebben voor de 4 particuliere kavels en dus door de particuliere eigenaars moet worden onderhouden.
De Dienst Ruimtelijke Ordening en Wonen adviseert om lot B niet op te nemen in het openbaar domein.
Het openbaar onderzoek werd gehouden van 21-08-2025 tot en met 19-09-2025 en gaf aanleiding tot 4 bezwaarschriften, waarbij volgende argumenten betrekking hebben op de wegenis:
1. Ongewenste trage weg
2. Mobiliteit en parkeren
Die bezwaren inzake de zaak der wegen kunnen als volgt worden behandeld:
1. Ongegrond:
Uit het advies van de terzake deskundige Dienst Mobiliteit blijkt dat de voorgestelde wegel wel degelijk zijn nut zal hebben binnen het trage wegennetwerk. Het bouwterrein is gelegen in woongebied, zodat het rooien van aanwezig groen in functie van het verhogen van de verkeersveiligheid van zachte weggebruik niet als onredelijk kan worden beschouwd.
Inbraakveiligheid is geen stedenbouwkundig element, maar een degelijke (al dan niet "slimme") verlichting ervan is een redelijke last.
Terzijde kan worden opgemerkt dat het - hoewel niet van stedenbouwkundige aard - van goed nabuurschap zou getuigen dat de ontwikkelaar ervoor zorgt dat de afscheidingen van de aanpalende percelen wordt gevrijwaard, dan wel op degelijke wijze worden hersteld of vervangen door een degelijke nieuwe afsluiting. Betwistingen over schade aan afscheidingen worden ten andere beslecht op basis van het Burgerlijk Wetboek;
2. Ongegrond:
De geplande carports of garages bevinden zich in woongebied en op méér dan 10m afstand van de achterste perceelsgrens van de woningen aan de Peter Benoîtlaan. Bovendien worden ze daarvan gescheiden door een wadi en een trage verbinding die ongeschikt (te smal) is voor motorisch verkeer. Daarom moet in alle redelijkheid besloten worden dat de mogelijke overlast die dit zou kunnen veroorzaken, zeker niet groter zal zijn dan hetgeen in een residentiële wijk in woongebied, a fortiori aan de rand van kleinstedelijk gebied;
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om:
Gelet op de VCRO
Gelet op het decreet lokaal bestuur
Gelet op het omgevingsvergunningdecreet
Gelet op de gemeentelijke algemene stedenbouwkundige verordening
het openbaar onderzoek te sluiten met kennisname van de ingediende 4 bezwaarschriften.
het wegtracé van de nieuwe wegenis, voor de nieuwe verkaveling met aanleg nieuwe wegenis, afbraak van de bestaande gebouwen, opbreken van de bestaande verhardingen en vellen van bomen te Beveren, Pastoor Steenssensstraat 135, met bijhorende modeldwarsprofielen, zoals op de plannen ingetekend, goed te keuren en deels op te nemen in het openbaar domein, op voorwaarde dat