Terug
Gepubliceerd op 24/10/2025

2025_RMW_00110 - Retributiereglement voor het opzoeken van informatie door gemeentepersoneel in archieven onder het beheer van gemeente en OCMW - Vaststelling

Raad voor Maatschappelijk Welzijn
di 14/10/2025 - 19:30 Raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Retributiereglement.

Samenstelling

Aanwezig

Marc Van de Vijver, burgemeester; Katrien Claus, schepen; Boudewijn Vlegels, schepen; Inge Brocken, schepen; Lien Van Dooren, schepen; Laura Staut, schepen; Jeroen Verhulst, schepen; Kris Smet, schepen; Anke Heyrman, schepen; Danny Van Hove, schepen; Dimitri Van Laere, schepen; Antoine Denert, raadslid; Denise Melis-De Lamper, raadslid; Filip Vercauteren, raadslid; Jos Stassen, raadslid; Marleen Van Hauteghem, raadslid; Ingeborg De Meulemeester; Tina Van Havere, raadslid; Ronny Hiel, raadslid; Jan Van de Perre, raadslid; Bert Verbraeken, raadslid; Tom Roskam, raadslid; Stijn De Munck, raadslid; Nadia Othman, raadslid; Veerle Beernaert, raadslid; Els Eeckhaoudt, raadslid; Steven Vervaet, raadslid; Koen Maes, raadslid; Katleen De Schepper; Rudi Hendrikx, raadslid; Walter Van de Vyver, raadslid; Koen Maris, raadslid; Berlinda De Cleen, raadslid; Bram Massar, raadslid; Leentje Van Laere, raadslid; Jamie Kerremans, raadslid; Dries Van Wouwe, raadslid; Pieter-Jan Certyn, raadslid; Bert Roosens, raadslid; Ayoubi Benali, raadslid; Ziggy De Koster, raadslid; Tijs Van Vynckt, algemeen directeur; Victor Catry, voorzitter gemeenteraad - raadslid

Verontschuldigd

Hilde Maes, raadslid

Secretaris

Tijs Van Vynckt, algemeen directeur

Voorzitter

Victor Catry, voorzitter gemeenteraad - raadslid

Stemming op het agendapunt

2025_RMW_00110 - Retributiereglement voor het opzoeken van informatie door gemeentepersoneel in archieven onder het beheer van gemeente en OCMW - Vaststelling

Aanwezig

Marc Van de Vijver, Katrien Claus, Boudewijn Vlegels, Inge Brocken, Lien Van Dooren, Laura Staut, Jeroen Verhulst, Kris Smet, Anke Heyrman, Danny Van Hove, Dimitri Van Laere, Antoine Denert, Denise Melis-De Lamper, Filip Vercauteren, Jos Stassen, Marleen Van Hauteghem, Ingeborg De Meulemeester, Tina Van Havere, Ronny Hiel, Jan Van de Perre, Bert Verbraeken, Tom Roskam, Stijn De Munck, Nadia Othman, Veerle Beernaert, Els Eeckhaoudt, Steven Vervaet, Koen Maes, Katleen De Schepper, Rudi Hendrikx, Walter Van de Vyver, Koen Maris, Berlinda De Cleen, Bram Massar, Leentje Van Laere, Jamie Kerremans, Dries Van Wouwe, Pieter-Jan Certyn, Bert Roosens, Ayoubi Benali, Ziggy De Koster, Tijs Van Vynckt, Victor Catry
Stemmen voor 42
Marc Van de Vijver, Katrien Claus, Boudewijn Vlegels, Inge Brocken, Stijn De Munck, Lien Van Dooren, Laura Staut, Koen Maes, Jeroen Verhulst, Bram Massar, Leentje Van Laere, Dries Van Wouwe, Walter Van de Vyver, Kris Smet, Anke Heyrman, Koen Maris, Filip Vercauteren, Bert Roosens, Dimitri Van Laere, Danny Van Hove, Antoine Denert, Ronny Hiel, Els Eeckhaoudt, Marleen Van Hauteghem, Jan Van de Perre, Bert Verbraeken, Tom Roskam, Berlinda De Cleen, Rudi Hendrikx, Jos Stassen, Veerle Beernaert, Tina Van Havere, Denise Melis-De Lamper, Nadia Othman, Ayoubi Benali, Pieter-Jan Certyn, Steven Vervaet, Jamie Kerremans, Ziggy De Koster, Katleen De Schepper, Ingeborg De Meulemeester, Victor Catry
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2025_RMW_00110 - Retributiereglement voor het opzoeken van informatie door gemeentepersoneel in archieven onder het beheer van gemeente en OCMW - Vaststelling 2025_RMW_00110 - Retributiereglement voor het opzoeken van informatie door gemeentepersoneel in archieven onder het beheer van gemeente en OCMW - Vaststelling

Motivering

Inhoudelijke toelichting

Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt voorgesteld een retributie te heffen op het opzoeken van informatie in archieven (zoals bijvoorbeeld genealogische opzoekingen) die zich onder het beheer bevinden van de gemeente en het OCMW, op vraag van burgers, verenigingen of organisaties.  Bedoeling is om de kosten verbonden aan deze dienstverlening gedeeltelijk te recupereren en het persoonlijk opzoekingswerk van de burgers in de leeszaal van de archiefdienst onrechtstreeks aan te moedigen. 

Er wordt voor deze retributie een tarief van 25 euro per begonnen uur voorgesteld. De retributie is verschuldigd door de aanvragende burger of organisatie.

Het proces verloopt als volgt: op basis van een welomschreven verzoek van de aanvrager, raamt de betrokken dienst (hetzij archiefdienst, hetzij dienst burgerzaken) de tijd nodig om de opzoeking kwaliteitsvol uit te voeren. Het corresponderend bedrag wordt voorgelegd aan de aanvrager. Na diens akkoord wordt de informatie opgezocht en de factuur verstuurd vanuit de dienst financiën. Van zodra de betaling van de retributie ontvangen is, ontvangt de aanvrager het resultaat van de opzoeking. De aanvrager kan nog eventuele vragen ter verduidelijking stellen.

In de volgende gevallen wordt de retributie niet geïnd:
- eenvoudige, duidelijke opzoekingen van minder dan 15 minuten, met een beperking tot vijf per aanvrager per jaar;
- vragen van gerechtelijke overheden, openbare besturen, instellingen van sociaal en openbaar nut, oorspronkelijke archiefvormers;
- vragen die volgens de wet- en decreetgeving gratis moeten verstrekt worden;
 - vragen ten behoeve van verenigingen, personen en instellingen naar aanleiding van een samenwerking met de gemeente of OCMW.

In het kader van de uitvoering van de opzoeking, de facturatie, het bezorgen van de resultaten en van de nazorg, worden de adresgegevens, telefoonnummer, rekeningnummer en de geformuleerde vraag bijgehouden, conform de AVG.

Juridische grond

De Grondwet, meer bepaald artikelen 41, 162 en 170, § 4;

Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40 § 3 en artikel 41,14° inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad om retributiereglementen te wijzigen, vast te stellen en goed te keuren; artikel 177 betreffende het debiteurenbeheer inzake de invordering van onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen;  artikelen 286, 287, 288, inzake de bekendmaking en de inwerkingtreding van het retributiereglement; artikel 330, inzake het bestuurlijk toezicht op de besluiten van de Gemeenteraad betreffende de retributiereglementen.

Retributie op de afgifte van administratieve bescheiden, fotokopies en andere duplicaten en benodigdheden, goedgekeurd door de gemeenteraad van Beveren op 17 december 2013;

Het gemeenteraadbesluit betreffende 'Verschillende gemeentebelastingen, retributies en/of tariefreglementen, 2002-2006: aanpassing beslissingen van 18 december 2001', zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van Kruibeke op 18 februari 2002;

Retributiereglement administratieve prestaties, goedgekeurd door de gemeenteraad van Zwijndrecht op 27 oktober 2022.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 77 van het decreet lokaal bestuur
Artikel 77 van het decreet lokaal bestuur: De raad voor maatschappelijk welzijn beschikt over de volheid van bevoegdheid voor de aangelegenheden die aan het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn door of krachtens de wet of het decreet zijn toevertrouwd. De raad voor maatschappelijk welzijn bepaalt het beleid van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en kan daarvoor algemene regels vaststellen. De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de reglementen van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast. Die kunnen betrekking hebben op het beleid van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en op het inwendige bestuur ervan.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

Met ingang van 1 januari 2026 en dit voor onbepaalde duur wordt een retributie geheven op het opzoeken van informatie door het personeel in archieven onder het beheer van gemeente en OCMW.

Artikel 2

De retributieplichtige is de aanvrager van de opzoeking.

Artikel 3

Het tarief van de retributie bedraagt 25 EUR per begonnen uur.

Artikel 4

Van de retributie worden vrijgesteld:
 - eenvoudige, duidelijke vragen die resulteren in opzoekingen van minder dan 15 minuten, met een beperking tot vijf per aanvrager per jaar;
 - vragen van gerechtelijke overheden, openbare besturen, instellingen van sociaal en openbaar nut, oorspronkelijke archiefvormers;
 - vragen die volgens de wet- en decreetgeving gratis moeten verstrekt worden;
 - vragen ten behoeve van verenigingen, personen en instellingen naar aanleiding van een samenwerking met de gemeente of het OCMW.

Artikel 5

De retributie wordt ingevorderd via factuur.

Artikel 6

Na ontvangst van de betaling, wordt het resultaat van de opzoeking aan de aanvrager bezorgd, digitaal of per post, zoals gevraagd door de aanvrager.

Artikel 7

Alle betwistingen omtrent de toepassing van dit reglement en eventuele misbruiken worden door het college van burgemeester en schepenen beslecht.

Artikel 8

Artikel 177 van het Decreet Lokaal Bestuur voorziet in de mogelijkheid om een dwangbevel uit te vaardigen met het oog op de invordering van onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen. Bij betwistingen zal het gemeentebestuur zich wenden tot de burgerlijke rechtbank om de retributie in te vorderen.

Artikel 9

In afwijking van artikel 288, 1ste lid van het Decreet Lokaal Bestuur, treedt dit reglement in werking op 1 januari 2026.

Artikel 10

Volgende reglementen worden op 1 januari 2026 opgeheven:


Retributie op de afgifte van administratieve bescheiden, fotokopies en andere duplicaten en benodigdheden, goedgekeurd door de gemeenteraad van Beveren op 17 december 2013;

Het gemeenteraadbesluit betreffende 'Verschillende gemeentebelastingen, retributies en/of tariefreglementen, 2002-2006: aanpassing beslissingen van 18 december 2001', zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van Kruibeke op 18 februari 2002;

Retributiereglement administratieve prestaties, goedgekeurd door de gemeenteraad van Zwijndrecht op 27 oktober 2022.


Artikel 11

Dit reglement wordt bekendgemaakt conform de bepalingen van artikelen 286, §1, 1° en 287 van het Decreet Lokaal bestuur.

Artikel 12

Conform artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur, brengt de gemeente de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking van dit reglement.