De gemeentelijke administratie is vaak het eerste aanspreekpunt voor burgers en bedrijven bij het naleven van diverse verplichtingen. Ze speelt een centrale rol in het verlenen van vergunningen, attesten en het verstrekken van informatie.
De huidige wetgeving, zoals het Omgevingsvergunningendecreet, bevat geen bepalingen over het heffen van dossiertaksen. Hierdoor valt deze bevoegdheid onder de lokale autonomie.
Het behandelen van meldingen en aanvragen in het kader van het Omgevingsvergunningendecreet, evenals vergelijkbare procedures rond ioniserende stralingen en springstoffen, en het afleveren van attesten (zoals conformiteitsattesten, stedenbouwkundige of planologische attesten) of gegevens voor bodemonderzoek, vraagt aanzienlijke inzet van gemeentelijke middelen. Denk hierbij aan personeel, tijd, infrastructuur, hardware en software.
Gezien deze inzet en de jaarlijks stijgende kosten, is het belangrijk om een evenwicht te vinden tussen dienstverlening en een passende kostenvergoeding. Een billijke vergoeding helpt om een duurzaam financieel beleid te voeren en een deel van de gemaakte kosten te recupereren.
Het is redelijk om deze kosten door te rekenen aan de aanvrager, aangezien de procedures op diens initiatief en in diens voordeel worden opgestart.
De tarieven moeten afgestemd zijn op de werklast en de kosten die de gemeente maakt voor de dienstverlening.
Een hoger tarief voor analoog ingediende dossiers ten opzichte van digitale indieningen is gerechtvaardigd, gezien de extra werklast bij digitalisering. Dit stimuleert bovendien het digitaal indienen.
De belasting is verschuldigd door de natuurlijke persoon of rechtspersoon die de aanvraag, het verzoek of de melding heeft ingediend, en bij gebreke daarvan exploitant
De namen en adressen van de belastingplichtige worden overgenomen uit het Vlaams Omgevingsloket en worden gebruikt om de belastingplichtige te factureren. Deze gegevens worden uitsluitend gebruikt voor de uitvoering van dit belastingsreglement en worden verwerkt in overeenstemming met de geldende privacywetgeving (GDPR).
De financiƫle toestand van de gemeente vereist de invoering van alle rendabele belastingen.
De Grondwet, meer bepaald artikelen 41, 162 en 170, § 4;
Het Wetboek van de inkomstenbelastingen van 10 april 1992 en het Invorderingswetboek van 13 april 2019;
Het Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen;
Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40 § 3 en artikel 41, 14°, inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad om belastingreglementen te wijzigen, vast te stellen en goed te keuren;
Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 56, § 3, 7°, inzake de bevoegdheid van het college om beslissingen te nemen die een wet, een decreet of een uitvoeringsbesluit uitdrukkelijk aan het college van burgemeester en schepenen voorbehoudt;
Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikelen 286, 287, 288, inzake de bekendmaking en de inwerkingtreding van het belastingreglement;
Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 330, inzake het bestuurlijk toezicht op de besluiten van de Gemeenteraad betreffende de belastingreglementen;
De Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 aangaande het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen;
Het Omgevingsvergunningendecreet van 25 april 2014 en de uitvoeringsbesluiten ervan;
Het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid;
Het decreet van 18 mei 1999 op de Ruimtelijke Ordening;
De wetgeving inzake ruimtelijke ordening (zoals de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, VCRO);
Het K.B. 23.09.1958 inzake springstoffen;
Het K.B. 20.07.2001 inzake ioniserende stralingen.
Het retributiereglement op aanvragen en/of meldingen van een omgevingsvergunning van de gemeente Zwijndrecht van 24 oktober 2024.
De gemeentebelasting op de aanvragen tot stedenbouwkundige inlichtingen, op de aanvragen tot het afleveren van omgevingsvergunningen en meldingen voor de aanslagjaren 2023-2024-2025 van de gemeente Kruibeke van 19 december 2022.
De gemeentelijke belasting op diverse aanvragen inzake Stedenbouw/Ruimtelijke Ordening, Milieu en Kleinhandelsactiviteiten 2020-2025 van de gemeente Beveren van 17 december 2019.
Voor de aanslagjaren 2026 tot en met 2031 wordt een belasting geheven op het indienen van aanvragen, verzoeken doen of meldingen doen, ter compensatie van de aanzienlijke inzet van gemeentelijke middelen voor de behandeling van deze dossiers en de hieraan verbonden kosten.
Deze belasting is verschuldigd voor onderstaande dossiertypes en wordt, afhankelijk van de inhoud van de aanvraag, cumulatief toegepast:
Algemeen | |
Indien een publicatie in een lokale krant, een week- of dagblad vereist is | € 500 |
Aanvragen tot het houden van een projectvergadering (art 8 omgevingsvergunningendecreet en art. 6 t.e.m. 8 van het omgevingsvergunningsbesluit) | € 200 |
Digitaliseren van een analoge omgevingsvergunningsaanvragen ingediend door niet-particulieren | € 150 |
Digitaliseren van een analoge omgevingsvergunningsaanvragen ingediend door particulieren | € 50 |
Ondersteuning door gemeentepersoneel bij het invoeren op het omgevingsloket, het invullen van een functiewijziging, … per begonnen uur | € 25 |
Opvragen van gegevens i.f.v de opmaak van een bodemsaneringsonderzoek | € 100 |
|
|
Ingedeelde inrichtingen of activiteiten | |
Aanvragen voor ingedeelde inrichting klasse 1 - Vereenvoudigde procedure | € 100 |
Aanvragen voor ingedeelde inrichting klasse 1 - Gewone procedure | € 500 |
Aanvragen voor ingedeelde inrichting klasse 2 - Vereenvoudigde procedure | € 100 |
Aanvragen voor ingedeelde inrichting klasse 2 - Gewone procedure | € 150 |
Aanvragen tot omzetting van milieuvergunning verleend voor 20 jaar naar een permanente omgevingsvergunning (art 390 omgevingsvergunningendecreet) | € 75 |
Bekendmaking van het verstrijken van elke geldigheidsperiode van 20 jaar van een omgevingsvergunning van onbepaalde duur (art 83§1, lid3 omgevingsvergunningendecreet) | € 75 |
Verzoek bijstelling of afwijking van de milieuvoorwaarden op verzoek van de exploitant | € 150 |
Melding overdracht van de vergunning voor een ingedeelde inrichting of activiteit | € 50 |
Melding van een ingedeelde inrichting of activiteit | € 50 |
|
|
Stedenbouwkundige handelingen | |
Aanvragen voor het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen - Vereenvoudigde procedure | € 100 |
Aanvragen voor het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen - Gewone procedure | € 150 |
Aanvragen met meerdere wooneenheden of bedrijfsunits per bijkomende wooneenheid/bedrijfsunit | € 75 |
Melding voor het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen | € 50 |
Voor de aanvragen tot omgevingsvergunning waarbij er een gemeenteraadsbeslissing aangaande de gemeentewegen (gag) moet genomen worden | € 500 |
Voor een verzoek tot een bijstelling van de voorwaarden die louter stedenbouwkundige handelingen omvatten | € 150 |
Regularisatieaanvragen met stedenbouwkundig aspect (bijkomend op bovenstaande dossierkosten) zonder medewerking architect | € 250 |
Regularisatieaanvragen met stedenbouwkundig aspect (bijkomend op bovenstaande dossierkosten) met medewerking architect vereist | € 750 |
Aanvragen stedenbouwkundig attest (art 5.3.1 VCRO) | € 50 |
Aanvragen planologisch attest (art 4.4.24.e.v. VCRO) | € 1.000 |
Onderzoek en/of opname als vergund geachte constructie in het vergunningenregister | € 250 |
|
|
Aanvragen voor kleinhandelsactiviteiten | |
Omgevingsvergunningsaanvragen voor kleinhandelsactiviteiten - Vereenvoudigde procedure | € 100 |
Omgevingsvergunningsaanvragen voor kleinhandelsactiviteiten - Gewone procedure | € 150 |
|
|
Aanvragen voor vegetatiewijzigingen | |
Omgevingsvergunningsaanvragen voor vegetatiewijzigingen - Vereenvoudigde procedure | € 100 |
Omgevingsvergunningsaanvragen voor vegetatiewijzigingen - Gewone procedure | € 150 |
|
|
Aanvragen voor verkavelingen van gronden | |
Omgevingsvergunningsaanvragenvoor het verkavelen van gronden | € 150 |
Bijkomend per lot | € 75 |
Afstand van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden (art 104 omgevingsvergunningendecreet) | € 50 |
|
|
Aanvragen in het kader van de wet op de springstoffen | |
Vergunningsaanvragen springstoffen (k.b. 23.09.1958) | € 50 |
|
|
Aanvragen in het kader van de wetgeving op ioniserende straling | |
Vergunningsaanvragen ioniserende stralingen (k.b. 20.07.2001) | € 50 |
Het belastingtarief is gekoppeld aan de index der consumptieprijzen en wordt jaarlijks geïndexeerd vanaf 1 januari 2027. Het aanvangsindexcijfer is het indexcijfer van december 2025. Het nieuwe indexcijfer is het indexcijfer van de maand december van het jaar dat de tariefaanpassing voorafgaat.
De belasting is verschuldigd door de natuurlijke persoon of rechtspersoon die de aanvraag, het verzoek of de melding heeft ingediend, en bij gebreke daarvan exploitant.
De belasting is verschuldigd na het indienen van een aanvraag of melding en wordt door de aanvrager vereffend na toezending van de factuur en binnen de termijn zoals vermeld op de factuur.
Bij gebreke van betaling wordt de belasting ingevorderd bij wege van een kohier dat vastgesteld en uitvoerbaar verklaard wordt door het college van burgemeester en schepenen.
De ingekohierde belasting is betaalbaar binnen de twee maanden na het verzenden van het aanslagbiljet.
Het gemeentebestuur is te allen tijde gerechtigd waar ook op het gemeentelijk grondgebied controle uit te oefenen met het oog op de correcte toepassing van deze reglementering.
Een administratieve geldboete van 500 EUR wordt opgelegd in het geval van:
Het bedrag van de administratieve geldboete wordt gelijktijdig en samen met de belasting ingekohierd en ingevorderd.
De administratieve geldboete moet betaald worden binnen twee maanden na verzending van het aanslagbiljet.
De vestiging en de invordering van de belasting evenals de regeling van de geschillen ter zake gebeurt volgens de modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen. De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan tegen een aanslag, een belastingverhoging of een administratieve geldboete bezwaar indienen bij het College van Burgemeester en Schepenen op straffe van verval binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde kalenderdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of de datum van de inning van de contantbelasting. Het bezwaarschrift moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend zijn en gemotiveerd zijn.
§1 Het retributiereglement op aanvragen en/of meldingen van een omgevingsvergunning van de gemeente Zwijndrecht van 24 oktober 2024 wordt met ingang van 1 januari 2026 opgeheven
§2 De gemeentebelasting op de aanvragen tot stedenbouwkundige inlichtingen, op de aanvragen tot het afleveren van omgevingsvergunningen en meldingen voor de aanslagjaren 2023-2024-2025 van de gemeente Kruibeke van 19 december 2022 wordt met ingang van 1 januari 2026 opgeheven
§ 3 De gemeentelijke belasting op diverse aanvragen inzake Stedenbouw/Ruimtelijke Ordening, Milieu en Kleinhandelsactiviteiten 2020-2025 van de gemeente Beveren d.d. 17 december 2019 wordt met ingang van 1 januari 2026 opgeheven.
Dit reglement wordt bekendgemaakt conform de bepalingen van artikelen 286, §1, 1° en 287 van het Decreet Lokaal bestuur.
Conform artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur, brengt de gemeente de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking van dit reglement.
In afwijking van artikel 288, 1e lid van het Decreet Lokaal Bestuur, treedt dit reglement in werking op 1 januari 2026.
Bij dossiers die werden ingediend voor de inwerkingtreding van dit besluit, bepaalt de datum van verklaring van volledigheid en ontvankelijkheid de tarificatie die van toepassing is.