Door het ministerieel besluit van 13 december 2020 werd een subsidie van 259.650,00€ aan de gemeente Beveren toegekend voor een project in het kader van het asbestafbouwbeleid door bronophaling.
Dit project zal ertoe bijdragen om via huis-aan-huis-inzameling de asbestafbouw in Vlaanderen te versnellen.
Particulieren, verenigingen/organisaties of kleine ondernemingen (KO) kunnen gebruik maken van een voordelige ophaling van gebonden asbesthoudende producten met containers. Per adres kunnen er maximaal 5 containers of tot maximaal 1.500 m² dakoppervlakte worden aangevraagd.
Om gebruik te kunnen maken van dit project zal de volgende werkwijze gevolgd moeten worden:
Bij de deelname aan het project zijn er twee PBM sets inbegrepen. Indien de aanvrager bijkomende PBM’s wenst kan hij deze optioneel aankopen bij de gemeentelijke milieudienst. Deze kunnen uiteraard ook gekocht worden op de privémarkt.
Het aantal containers dat werd gebruikt bij de aanvrager wordt door de aannemer doorgegeven aan de gemeentelijke milieudienst. Op basis hiervan zal er door de financiële dienst een factuur worden bezorgd aan de aanvrager waarbij er per container 170€ (incl. BTW) en per bijkomende PBM-set 30€ zal worden aangerekend.
Er werd een raamcontract afgesloten tussen het gemeentebestuur Beveren en een erkende ophaler voor het ophalen van deze asbestcontainers. Dit raamcontract heeft een maximale kostprijs voor het gemeentebestuur van 140.000€.
Het project startte op 1 juni 2022 en loopt tot het einde van het asbestproject dat door OVAM wordt bepaald.
Om financiële en subsidieredenen is het nodig dit retributiereglement in te voeren.
De Grondwet, meer bepaald artikelen 41, 162 en 170, § 4;
Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40 § 3 en artikel 41,14° inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad om retributiereglementen te wijzigen, vast te stellen en goed te keuren;
Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 177 betreffende het debiteurenbeheer inzake de invordering van onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen.
Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikelen 286, 287, 288, inzake de bekendmaking en de inwerkingtreding van het retributiereglement;
Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 330, inzake het bestuurlijk toezicht op de besluiten van de Gemeenteraad betreffende de retributiereglementen;
Het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen
De bepalingen asbestafbouwbeleid uit de Algemene richtlijn bij het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2004, gewijzigd door de besluiten van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012, 4 april 2014 en 12 mei 2017
Het ministerieel besluit van 12 oktober 2017 betreffende de subsidiëring van bepaalde werken, leveringen en diensten die in het Vlaamse Gewest door of op initiatief van lokale besturen worden uitgevoerd, gewijzigd bij het ministerieel besluit van 29 mei 2018 en 29 mei 2019;
Het Ministerieel besluit van 13 december 2020 tot toekenning van een subsidie aan Beveren voor een project in het kader van het asbestafbouwbeleid door bronophaling;
Het besluit van de gemeenteraad van Beveren van 31 mei 2022 betreffende “Retributiereglement ophaling asbestafval”, gewijzigd bij besluit dan de gemeenteraad van Beveren van 26 september 2022.
Met ingang van 1 januari 2026 en dit tot het einde van het asbestproject dat bepaald wordt door OVAM - zoals vastgelegd in het Ministerieel besluit tot toekenning van een subsidie aan Beveren voor een project in het kader van het asbestafbouwbeleid, en latere ministeriële wijzigingsbesluiten - wordt een retributie geheven op het inzamelen van asbest (bvb leien en/of platen) door middel van containers.
Van dit reglement kan gebruik gemaakt worden voor het verwijderen van gebonden asbesthoudende producten op gebouwen die gelegen zijn op het grondgebied van Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht en die in gebruik zijn door:
Volgende aanvraagprocedure dient gevolgd te worden:
§1 De particulier, vereniging/organisatie of kleine onderneming dient de aanvraag in via het webformulier op de gemeentelijke website. Volgende gegevens worden opgevraagd:
Rijksregisternummer, naam, voornaam, straat, huis en busnummer, postcode, gemeente, GSM/telefoonnummer en een mailadres. Deze gegevens worden maximaal 1 jaar bijgehouden en verwerkt conform de GDPR wetgeving.
§2. De gemeentelijke milieudienst neemt telefonisch contact op met de aanvrager en maakt een afspraak voor een huisbezoek.
§3. De milieudienst geeft ter plaatse informatie over de veilige afbraak, bezorgt twee PBM sets aan de aanvrager en geeft na goedkeuring van de aanvraag de contactgegevens door aan de aangestelde aannemer. Deze maakt na maximum 5 werkdagen een afspraak met de aanvrager over de plaatsing en ophalen van de containers.
§1. De retributie bedraagt €170 incl. BTW per container. Er worden standaard twee PBM-sets per aanvraag geleverd, deze zitten inbegrepen in dit bedrag. Bijkomende PBM-sets kunnen gekocht worden voor €30 per set bij de gemeentelijke milieudienst.
§2. Er kunnen maximum vijf containers of een maximale dakoppervlakte van 1.500 m² worden aangevraagd.
De retributie dient onmiddellijk betaald te worden na ontvangst van de factuur.
Alle betwistingen omtrent de toepassing van dit reglement en eventuele misbruiken worden door het College van Burgemeester en Schepenen beslecht.
Artikel 177 van het Decreet Lokaal Bestuur voorziet in de mogelijkheid om een dwangbevel uit te vaardigen met het oog op de invordering van onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen. Bij betwistingen zal het gemeentebestuur zich wenden tot de burgerlijke rechtbank om de retributie in te vorderen.
Het retributiereglement ophaling asbestafval van Gemeente Beveren van 31 mei 2022 en latere wijzigingen wordt met ingang van 1 januari 2026 opgeheven.
Dit reglement wordt bekendgemaakt conform de bepalingen van artikelen 286, §1, 1° en 287 van het Decreet Lokaal bestuur.
Conform artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur, brengt de gemeente de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking van dit reglement.
In afwijking van artikel 288 1e lid, van het decreet Lokaal Bestuur, treedt dit reglement in werking op 1 januari 2026.