Terug
Gepubliceerd op 27/02/2025

2025_RMW_00035 - vaststelling tijdelijke werktijdenregeling voor de personeelsleden - Goedkeuring

Raad voor Maatschappelijk Welzijn
di 25/02/2025 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Marc Van de Vijver, burgemeester; Katrien Claus, schepen; Boudewijn Vlegels, schepen; Inge Brocken, schepen; Lien Van Dooren, schepen; Stijn De Munck, raadslid; Laura Staut, schepen; Jeroen Verhulst, schepen; Koen Maes, raadslid; Bram Massar, raadslid; Leentje Van Laere, raadslid; Victor Catry, voorzitter gemeenteraad - raadslid; Hilde Maes, raadslid; Dries Van Wouwe, raadslid; Walter Van de Vyver, raadslid; Kris Smet, schepen; Anke Heyrman, schepen; Koen Maris, raadslid; Filip Vercauteren, raadslid; Bert Roossens, raadslid; Dimitri Van Laere, schepen; Danny Van Hove, schepen; Antoine Denert, raadslid; Ronny Hiel, raadslid; Els Eeckhaoudt, raadslid; Marleen Van Hauteghem, raadslid; Jan Van de Perre, raadslid; Bert Verbraeken, raadslid; Tom Roskam, raadslid; Berlinda De Cleen, raadslid; Rudi Hendrikx, raadslid; Jos Stassen, raadslid; Veerle Beernaert, raadslid; Tina Van Havere, raadslid; Denise Melis-De Lamper, raadslid; Nadia Othman, raadslid; Ayoubi Benali, raadslid; Pieter-Jan Certyn, raadslid; Steven Vervaet, raadslid; Ziggy De Koster, raadslid; Jamie Kerremans, raadslid; Ingeborg De Meulemeester; Jo Van Duyse, algemeen directeur

Verontschuldigd

Katleen De Schepper

Secretaris

Jo Van Duyse, algemeen directeur
2025_RMW_00035 - vaststelling tijdelijke werktijdenregeling voor de personeelsleden - Goedkeuring 2025_RMW_00035 - vaststelling tijdelijke werktijdenregeling voor de personeelsleden - Goedkeuring

Motivering

Inhoudelijke toelichting

In zitting van de raad van 28 januari 2025 werd beslist om voor de nieuwe personeelsleden die in dienst komen na 1 januari 2025 tijdelijk de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement van Beveren te kiezen als wettelijk kader in afwachting van de goedkeuring van gemeenschappelijke documenten.
De personeelsleden die al in dienst waren vóór 1 januari 2025 behouden de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement van het prefusiebestuur.

De specifieke werktijdenregeling die opgenomen is in het arbeidsreglement heeft echter een grote impact op de dagelijkse werking.
Volgende tijdelijke richtlijnen worden ter zake voorgesteld met het oog op het waarborgen van een efficiënte werking van de diensten en het verzekeren van de dienstverlening in afwachting van een afgestemde werktijdenregeling:
§1. De personeelsleden die in dienst komen na 1 januari 2025 krijgen, in afwijking van de van toepassing zijnde rechtspositieregeling en arbeidsreglement van Beveren, de werktijdenregeling die overeenstemt met hun standplaats om de organisatie op de werkvloer te kunnen stroomlijnen.
vb.: Een persoon die in dienst komt binnen de technische diensten en als standplaats Zwijndrecht heeft, valt onder toepassingsgebied van de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement van Beveren, maar volgt, in afwijking daarvan de werktijdenregeling van Zwijndrecht.
§2. De personeelsleden die in dienst waren vóór 1 januari 2025 behouden sowieso voorlopig de werktijdenregeling die opgenomen is in het arbeidsreglement van het prefusiebestuur, ongeacht hun standplaats na de fusie.
vb. Een persoon die voor 1 januari 2025 tewerkgesteld was binnen de personeelsdienst van Zwijndrecht en nu als standplaats gemeentehuis Beveren heeft, blijft in overgang toch de eigen werktijdenregeling behouden. 
§3. De personeelsleden die in dienst waren vóór 1 januari 2025 en die via een procedure van interne personeelsmobiliteit een functie opnemen waaraan een andere standplaats gekoppeld is, behouden - in afwijking van §2 - de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement van hun prefusiebestuur, maar krijgen wel de werktijdenregeling die overeenstemt met hun nieuwe standplaats. 
vb. Een persoon die vóór 1 januari 2025 tewerkgesteld was binnen een dienst van Kruibeke en die na 1 januari 2025 via een procedure van interne personeelsmobiliteit een functie opneemt binnen een andere dienst in Zwijndrecht, behoudt de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement van Kruibeke, maar krijgt wel de werktijdenregeling gekoppeld aan de nieuwe standplaats, nl. Zwijndrecht.

Het voorstel is dat bovenstaande regeling behouden blijft tot 31 december 2025. In de loop van dit jaar wordt binnen het juridisch kader van het arbeidsreglement een nieuwe werktijdenregeling vastgelegd voor alle personeelsleden van het fusiebestuur die in de praktijk geïmplementeerd zal worden met ingang van 1 januari 2026.

Dit voorstel is overlegd met de vakbonden op 20 februari.

Juridische grond

rechtspositieregeling van het personeel
arbeidsreglement

Besluit

De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt eenparig het volgende besluit goed.
De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

dat de personeelsleden die in dienst komen na 1 januari 2025 de werktijdenregeling krijgen die gekoppeld is aan hun standplaats.

Artikel 2

dat de personeelsleden die in dienst waren vóór 1 januari 2025 hun werktijdenregeling behouden ongeacht hun standplaats.

Artikel 3

dat de personeelsleden die in dienst waren vóór 1 januari 2025 en die via interne personeelsmobiliteit een functie opnemen waaraan een andere standplaats gekoppeld is, in afwijking van artikel 2, de werktijdenregeling krijgen die gekoppeld is aan hun standplaats.

Artikel 4

De tijdelijke werktijdenregeling zoals vastgelegd in artikel 1, 2 en 3 is van toepassing van 1 januari 2025 tot en met 31 december 2025.