Terug
Gepubliceerd op 05/05/2025

2025_GR_00226 - Ten verzoeke van Groen&Co: wachttijden op de dienst bevolking - Advies

Gemeenteraad
di 29/04/2025 - 19:30 Raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Victor Catry, voorzitter Gemeenteraad - raadslid; Marc Van de Vijver, burgemeester; Katrien Claus, schepen; Boudewijn Vlegels, schepen; Inge Brocken, schepen; Lien Van Dooren, schepen; Stijn De Munck, raadslid; Laura Staut, schepen; Jeroen Verhulst, schepen; Koen Maes, raadslid; Bram Massar, raadslid; Leentje Van Laere, raadslid; Hilde Maes, raadslid; Dries Van Wouwe, raadslid; Walter Van de Vyver, raadslid; Kris Smet, schepen; Anke Heyrman, schepen; Koen Maris, raadslid; Filip Vercauteren, raadslid; Bert Roosens, raadslid; Dimitri Van Laere, schepen; Danny Van Hove, schepen; Antoine Denert, raadslid; Ronny Hiel, raadslid; Els Eeckhaoudt, raadslid; Marleen Van Hauteghem, raadslid; Jan Van de Perre, raadslid; Bert Verbraeken, raadslid; Tom Roskam, raadslid; Berlinda De Cleen, raadslid; Rudi Hendrikx, raadslid; Jos Stassen, raadslid; Veerle Beernaert, raadslid; Tina Van Havere, raadslid; Denise Melis-De Lamper, raadslid; Nadia Othman, raadslid; Ayoubi Benali, raadslid; Pieter-Jan Certyn, raadslid; Steven Vervaet, raadslid; Ziggy De Koster, raadslid; Jamie Kerremans, raadslid; Katleen De Schepper; Jo Van Duyse, algemeen directeur

Verontschuldigd

Ingeborg De Meulemeester

Secretaris

Jo Van Duyse, algemeen directeur

Voorzitter

Victor Catry, voorzitter Gemeenteraad - raadslid
2025_GR_00226 - Ten verzoeke van Groen&Co: wachttijden op de dienst bevolking - Advies 2025_GR_00226 - Ten verzoeke van Groen&Co: wachttijden op de dienst bevolking - Advies

Motivering

Inhoudelijke toelichting

We krijgen van veel mensen meldingen en klachten over lange wachttijden om een afspraak te maken bij de dienst bevolking en burgerlijke stand.

Dat zorgt voor problemen en tijdsdruk op het krijgen van de nodige documenten zoals een nieuw ID of rijbewijs.   De wachttijd loopt op tot meer dan een maand en bij het vernieuwen van de ID is de vervaldatum dan vaak gepasseerd. Ook geeft men voor kinderen momenten door dat ze op school zitten.   Het enige alternatief blijkt ‘de vrije inloop’ in Beveren te zijn, waardoor mensen van alle deelgemeenten verplicht naar Beveren moeten gaan.

Vroeger hadden we in Zwijndrecht een ‘snelbalie’.  Deze balie diende voor ‘snelle zaken’ zoals het ophalen van een ID en andere documenten en dat zorgde ervoor dat de gewone loketten minder belast werden.  

Onze vragen: wat is de reden dat ze afgeschaft werd? Kan deze snelbalie opnieuw worden ingevoerd voor de gemeente BKZ? Kan er op alle locaties een efficiënte combinatie komen van snelbalie en balies op afspraak?

Verder lezen we in de media* dat de piek er ook in andere gemeenten is doordat in 2014 voor de eerste keer ID’s werden afgevaardigd met een geldigheid van 10 jaar en deze kaarten dus nu vervallen sinds 2024.

Voor de gemeente BKZ wil dit dus zeggen dat de toeloop die er sowieso overal is door geldigheid ID’s die afloopt, er daarnaast ook de fusie is en haar afstemming én de afschaffing van de snelbalie in Zwijndrecht.  Dit zijn 3 zaken tezamen die een grote druk genereren op de diensten en die de wachttijden drastisch doen oplopen.  

Onze vraag: welke maatregelen werden/ worden genomen om aan dit voorspelde probleem van toenemende druk op de dienst bevolking iets te doen?

*https://www.hln.be/binnenland/wachtrijen-voor-nieuwe-identiteitskaarten-lopen-op-tot-een-maand-plan-zeker-op-tijd-een-afspraak-bij-de-gemeente~a1e4c009/?fbclid=IwY2xjawJyPdFleHRuA2FlbQIxMAABHt8BUcF5efJ-_jTGQZm-FEq2wJVEm3c9UwJssEExmahM67ktEzvT34Z4ab58_aem_apJzZJV_8zWFDGoEE2oACg&referrer=https%3A%2F%2Fl.facebook.com%2F

Juridische grond

huishoudelijk reglement gemeenteraad

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

het verzoek van Groen&Co met betrekking tot 'Wachttijden op de dienst bevolking' te behandelen.