We krijgen van veel mensen meldingen en klachten over lange wachttijden om een afspraak te maken bij de dienst bevolking en burgerlijke stand.
Dat zorgt voor problemen en tijdsdruk op het krijgen van de nodige documenten zoals een nieuw ID of rijbewijs. De wachttijd loopt op tot meer dan een maand en bij het vernieuwen van de ID is de vervaldatum dan vaak gepasseerd. Ook geeft men voor kinderen momenten door dat ze op school zitten. Het enige alternatief blijkt ‘de vrije inloop’ in Beveren te zijn, waardoor mensen van alle deelgemeenten verplicht naar Beveren moeten gaan.
Vroeger hadden we in Zwijndrecht een ‘snelbalie’. Deze balie diende voor ‘snelle zaken’ zoals het ophalen van een ID en andere documenten en dat zorgde ervoor dat de gewone loketten minder belast werden.
Onze vragen: wat is de reden dat ze afgeschaft werd? Kan deze snelbalie opnieuw worden ingevoerd voor de gemeente BKZ? Kan er op alle locaties een efficiënte combinatie komen van snelbalie en balies op afspraak?
Verder lezen we in de media* dat de piek er ook in andere gemeenten is doordat in 2014 voor de eerste keer ID’s werden afgevaardigd met een geldigheid van 10 jaar en deze kaarten dus nu vervallen sinds 2024.
Voor de gemeente BKZ wil dit dus zeggen dat de toeloop die er sowieso overal is door geldigheid ID’s die afloopt, er daarnaast ook de fusie is en haar afstemming én de afschaffing van de snelbalie in Zwijndrecht. Dit zijn 3 zaken tezamen die een grote druk genereren op de diensten en die de wachttijden drastisch doen oplopen.
Onze vraag: welke maatregelen werden/ worden genomen om aan dit voorspelde probleem van toenemende druk op de dienst bevolking iets te doen?
huishoudelijk reglement gemeenteraad
het verzoek van Groen&Co met betrekking tot 'Wachttijden op de dienst bevolking' te behandelen.