De gemeenteraad besliste in zitting van 25 februari 2025 onder meer tot de vervroegde ontbinding van het intergemeentelijk samenwerkingsverband IBOGEM met het oog op het onderbrengen van de bedrijfsactiviteiten in een nieuw op te richten AGB.
Een autonoom gemeentebedrijf wordt opgericht bij gemeenteraadsbeslissing op grond van een door het college van burgemeester en schepenen opgemaakt verslag. In dat verslag worden de voor- en de nadelen van externe verzelfstandiging tegen elkaar afgewogen en wordt aangetoond dat beheer binnen de rechtspersoonlijkheid van de gemeente niet dezelfde voordelen kan bieden (art. 231 DLB).
In bijlage vindt men het verslag zoals bedoeld in artikel 231, eerste lid, Decreet over het lokaal bestuur. Uit dit verslag van het college van burgemeester en schepenen blijkt dat de activiteiten van IGS Ibogem voordeliger kunnen gebeuren binnen een autonoom gemeentebedrijf, dan binnen de rechtspersoon van de gemeente zelf. Zowel (kosten)efficiëntie, aandacht voor het personeel, als gebrek aan hinder voor de burgers bij deze overdracht, zijn hier de voornaamste argumenten.
Statuten en beheersovereenkomst
Het autonoom gemeentebedrijf wordt opgericht bij gemeenteraadsbesluit. Het Decreet Lokaal Bestuur (artikel 231) stelt dat de gemeenteraad met de oprichtingsbeslissing ook de statuten van het autonoom gemeentebedrijf vaststelt. Het autonoom gemeentebedrijf verkrijgt rechtspersoonlijkheid op de datum van deze oprichtingsbeslissing. Deze statuten moeten minstens volgende elementen bevatten (artikel 232 DLB):
1. de naam en eventueel de afkorting;
2. het maatschappelijke doel, inzonderheid een omschrijving van de beleidsuitvoerende taken van gemeentelijk belang waarmee het autonoom gemeentebedrijf belast is;
3. de maatschappelijke zetel, gevestigd in de oprichtende gemeente;
4. de samenstelling, de vergaderwijze, de werkingsvoorwaarden en de bevoegdheden van de organen;
5. de wijze van ontbinding en vereffening van het autonoom gemeentebedrijf.
Het voorstel van statuten van het autonoom gemeentebedrijf is opgenomen in bijlage bij dit besluit. Toekomstige wijzigingen in de statuten worden aangebracht bij beslissing van de gemeenteraad, op voorstel of na advies van de raad van bestuur van het autonoom gemeentebedrijf in kwestie.
Tussen de gemeente en het autonoom gemeentebedrijf zal na onderhandeling een beheersovereenkomst worden afgesloten. Bij het onderhandelen over de beheersovereenkomst wordt de gemeente vertegenwoordigd door het college van burgemeester en schepenen en het autonoom gemeentebedrijf door haar raad van bestuur (artikel 234 DLB). Deze beheersovereenkomst is op heden in voorbereiding.
Benoeming leden raad van bestuur
Het Decreet Lokaal Bestuur schrijft in artikel 235, §2 volgende voorwaarden voor:
Directiecomité
Naast de raad van bestuur wordt er tevens een directiecomité opgericht bevoegd voor:
1° het dagelijks personeelsbeheer;
2° het dagelijks bestuur;
3° de vertegenwoordiging met betrekking tot dat bestuur;
4° de voorbereiding en uitvoering van de beslissingen van de raad van bestuur.
Het directiecomité bestaat uit drie leden, met name de voorzitter en ondervoorzitter van de raad van bestuur en de directeur van het AGB.
Verdere aanpak en timing
Het doel is om het AGB operationeel te hebben tegen 1 januari 2026. In tussentijd kunnen binnen het AGB en/of door het college de nodige uitvoeringsbeslissingen genomen worden waar nodig om de overdracht voor te bereiden. Tegelijkertijd wordt de IGS Ibogem formeel ontbonden.
Gelet op het decreet lokaal bestuur.
kennis te nemen van de nota conform artikel 231 van het decreet lokaal bestuur inzake de afweging van de voor- en nadelen van de oprichting van een AGB.
de oprichting van het AGB Ibogem goed te keuren.
de ontwerp statuten goed te keuren.