Terug
Gepubliceerd op 16/01/2025

2025_GR_00025 - Toelagereglement voor de tegemoetkoming restafval - Goedkeuring

Gemeenteraad
di 14/01/2025 - 19:30 Raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Subsidie, premie, erkenning.

Samenstelling

Aanwezig

Victor Catry, voorzitter Gemeenteraad - raadslid; Marc Van de Vijver, burgemeester; Katrien Claus, schepen; Boudewijn Vlegels, schepen; Ingeborg De Meulemeester, raadslid; Inge Brocken, schepen; Lien Van Dooren, schepen; Stijn De Munck, raadslid; Laura Staut, schepen; Jeroen Verhulst, schepen; Koen Maes, raadslid; Kathleen De Schepper, raadslid; Bram Massar, raadslid; Leentje Van Laere, raadslid; Hilde Maes, raadslid; Dries Van Wouwe, raadslid; Walter Van de Vyver, raadslid; Kris Smet, schepen; Anke Heyrman, schepen; Koen Maris, raadslid; Filip Vercauteren, raadslid; Bert Roossens, raadslid; Dimitri Van Van Laere, schepen; Danny Van Van Hove, schepen; Antoine Denert, raadslid; Ronny Hiel, raadslid; Els Eeckhaoudt, raadslid; Marleen Van Van Hauteghem, raadslid; Jan Van de Perre, raadslid; Bert Verbraeken, raadslid; Tom Roskam, raadslid; Berlinda De Cleen, raadslid; Jos Stassen, raadslid; Veerle Beernaert, raadslid; Tina Van Havere, raadslid; Denise Melis-De Melis-De Lamper, raadslid; Nadia Othman, raadslid; Ayoubi Benali, raadslid; Pieter-Jan Certyn, raadslid; Steven Vervaet, raadslid; Ziggy De Koster, raadslid; Jamie Kerremans, raadslid; Jo Van Duyse, algemeen directeur

Verontschuldigd

Rudi Hendrikx, raadslid

Secretaris

Jo Van Duyse, algemeen directeur

Voorzitter

Victor Catry, voorzitter Gemeenteraad - raadslid
2025_GR_00025 - Toelagereglement voor de tegemoetkoming restafval - Goedkeuring 2025_GR_00025 - Toelagereglement voor de tegemoetkoming restafval - Goedkeuring

Motivering

Inhoudelijke toelichting

Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om het reglement tegemoetkoming restafval uit te rollen over de hele gemeente en het uitgavebudget te voorzien in het eenjarig meerjarenplan 2025.

De gemeente wil met deze toelage volgende doelgroepen ondersteunen:

- Gezinnen met één of meerdere kinderen jonger dan 3 jaar. De rechthebbenden ontvangen jaarlijks een persoonlijke brief per post die verstuurd wordt in de loop van het eerste kwartaal van het kalenderjaar. Deze toelage wordt automatisch toegekend.


Inwoners met een bepaald ziektebeeld:

- Inwoners die in aanmerking komen voor de incontinentietoelage van de verplichte ziekteverzekering voor zover zij verzorgd worden in een thuiszorgsituatie.

- Zwaar zorgbehoevende inwoners in de thuiszorg die in het kader van de zorgverzekering in aanmerking komen voor professionele zorg voor zover het incontinentiemateriaal betreft.

- Inwoners die in het kader van het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap omwille van een lichamelijk letsel in aanmerking komen voor een tegemoetkoming incontinentie vanaf de leeftijd van 4 jaar.

- Inwoners die in de thuissituatie stomapatiënt zijn, leven op sondevoeding, buikvliesspoelingen of nierdialyse ondergaan.

We maken een onderscheid tussen personen met een “definitief ziektebeeld” en personen met een “tijdelijk ziektebeeld”.

  • Personen met een definitief ziektebeeld genieten van automatische rechtentoekenning.
    Inwoners die in de loop van de voorgaande jaren een geldig aanvraagformulier hebben binnengebracht waarin hun arts verklaard heeft dat hun ziektebeeld definitief is, zullen de tegemoetkoming automatisch ontvangen op hun Diftarrekening. Nieuwe aanvragen waarin de arts een definitief ziektebeeld uitschrijft, zullen vanaf het jaar volgend op hun aanvraag, automatisch worden uitbetaald op de begunstigde zijn Diftarrekening bij Ibogem. Een nieuw aanvraagformulier met “definitief ziektebeeld” dewelke voordien nog niet werd binnengebracht, dient men ten laatste op 31 december van het kalenderjaar te bezorgen. Na registratie van het aanvraagformulier met vermelding “definitief ziektebeeld” dient de begunstigde geen jaarlijkse herziening meer binnen te leveren.
     
  • Personen met een tijdelijk ziektebeeld dienen jaarlijks een aanvraag in te dienen.
    Om in aanmerking te komen voor een tegemoetkoming inzake restafval dient de begunstigde in het kader van een “tijdelijke ziektebeeld” een aanvraag in te dienen ten laatste op
     31 december van het kalenderjaar. Deze aanvraag dient te gebeuren aan de hand van het daarvoor bestemde gemeentelijk aanvraagformulier dewelke correct, volledig ingevuld en ondertekend dient te zijn en waarbij het luik bestemd voor de arts ingevuld en ondertekend werd door de arts. De brief van de mutualiteit waarin het recht op een incontinentieforfait werd bepaald mag toegevoegd worden in plaats van een dokterverklaring. Een aanvraag tegemoetkoming inzake restafval kan men éénmaal per kalenderjaar indienen en dit ten laatste op 31 december van het kalenderjaar. Zolang de begunstigde zijn ziektebeeld van tijdelijke aard is, dient men jaarlijks een aanvraag in te dienen. 

Juridische grond

Gemeentelijk reglement Beveren 27/2/2024 tot het bekomen van een toelage restafval.

De wet van 5 mei 2014 houdende de verankering van het principe van de unieke gegevensinzameling in de werking van de diensten en instanties die behoren tot of taken uitvoeren voor de overheid en tot vereenvoudiging en gelijkschakeling van elektronische en papieren formulieren, verscheen in het Belgisch Staatsblad van 4 juni 2014 (overgangsperiode tot 1 januari 2016). (automatische rechtentoekenning i.k.v. ziektebeelden)

Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017

Art.40 §3 Decreet over het lokaal bestuur

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur
Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Met ingang van 1 januari 2025, en dit voor onbepaalde duur, wordt het toelagereglement tegemoetkoming restafval ingevoerd.

Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:

  • Het gemeentebestuur: het gemeentebestuur van Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht.
  • Diftarrekening: beheerd door Ibogem, waarmee men, indien er voldoende krediet op de rekening staat, de afvalcontainers kan laten ledigen en/of de ondergrondse afvalcontainers in een sorteerstraat kan openen.
  • Definitief ziektebeeld: gezondheidsbeperking (gestipuleerd in art.3 of 7) van de begunstigde dewelke door een arts werd vastgesteld en een definitief karakter heeft.
  • Tijdelijk ziektebeeld: gezondheidsbeperking (gestipuleerd in art.3 of 7) van de begunstigde dewelke door een arts werd vastgesteld en een tijdelijk karakter heeft.
  • Gezin: een gezin bestaat uit hetzij een persoon die gewoonlijk alleen leeft, hetzij uit twee of meerdere personen die, al dan niet door verwantschap aan elkaar verbonden, gewoonlijk in één en dezelfde woning verblijven en er samenleven.
  • Inwoner: persoon ingeschreven in het bevolkings- of vreemdelingenregister van gemeente Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht.
  • Begunstigden: - Gezinnen, op 1 januari van het dienstjaar woonachtig in de gemeente Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht en er ingeschreven zijn in het bevolkings- of vreemdelingenregister, met één of meerdere kinderen jonger dan 3 jaar ten laste.
                            - Inwoners, op 1 januari van het dienstjaar woonachtig in de gemeente Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht en er ingeschreven zijn in het bevolkings- of vreemdelingenregister, die als gevolg van hun ziekte in aanmerking komen voor een incontinentieforfait of inwoners die in een thuissituatie stomapatiënt zijn, leven op sondevoeding, buikvliesspoelingen of nierdialyse ondergaan.
  • Persoonsgegevens: alle persoonsgegevens die werden verstrekt door de aanvrager via het aanvraagformulier worden integraal aan Ibogem bezorgd zodoende dat de rechthebbenden hun toelage rechtstreeks ontvangen op hun Diftar rekening. De uitbetaling gebeurt tijdens het eerste kwartaal van het kalenderjaar.

Artikel 2

Binnen de perken van de jaarlijks op het budget voorziene en goedgekeurde kredieten kan het gemeentebestuur een tegemoetkoming inzake restafval laten uitbetalen door Ibogem op de Diftarrekening van de begunstigde, volgens de voorwaarden omschreven in dit besluit.
Het bedrag van de toelage bedraagt 30 EUR per begunstigde, per kalenderjaar. De uitbetaling gebeurt per kwartaal. De uitbetaling voor inwoners die in aanmerking komen voor automatische rechtentoekenning en het voorgaande jaar een aanvraag hebben ingediend, ontvangen hun uitbetaling in het eerste kwartaal van het dienstjaar. Aanvraag voor gemeentelijke toelage restafval kan slechts één maal per jaar toegekend worden.

Artikel 3

Het gemeentebestuur geeft jaarlijks een tegemoetkoming inzake restafval aan de volgende categorieën inwoners van de gemeente Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht:

- Gezinnen met één of meerdere kinderen jonger dan 3 jaar ten laste op datum van 1 januari van het dienstjaar.

- Inwoners die in aanmerking komen voor de incontinentietoelage van de verplichte ziekteverzekering voor zover zij verzorgd worden in een thuiszorgsituatie; het gaat om personen die een attest van incontinentie van de huisarts of thuisverplegingsdienst kunnen voorleggen.

- Zwaar zorgbehoevende inwoners in de thuiszorg die in het kader van de zorgverzekering in aanmerking komen voor professionele zorg voor zover het incontinentiemateriaal betreft; het gaat eveneens om personen die op de Katzschaal een score hebben van drie tot vier punten voor het criterium incontinentie, of een gelijkwaardige score op de BelRai profielschaal.

- Inwoners die in het kader van het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap omwille van een lichamelijk letsel in aanmerking komen voor een tegemoetkoming incontinentie vanaf de leeftijd van 4 jaar.

- Inwoners die in de thuissituatie stomapatiënt zijn, leven op sondevoeding, buikvliesspoelingen of nierdialyse ondergaan.

Artikel 4

Om in aanmerking te komen voor een tegemoetkoming inzake restafval dient de begunstigde op het moment van de aanvraag inwoner te zijn van de gemeente Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht en er ingeschreven zijn in het bevolkings- of vreemdelingenregister sinds 1 januari van het kalenderjaar.

Indien het een aanvrager en/of diens gezinsleden betreft die ingeschreven staan in het vreemdelingenregister, dienen zij over een legaal statuut te beschikken.

Artikel 5

Gezinnen met één of meerdere kinderen jonger dan 3 jaar ten laste, kunnen per kind ten laste de tegemoetkoming voor restafval op hun Diftarrekening gestort krijgen. De rechthebbenden ontvangen jaarlijks een persoonlijke brief per post die verstuurd wordt in de loop van het eerste kwartaal van het kalenderjaar. Deze toelage wordt automatisch toegekend.

Artikel 6

Voor de beoordeling van “kinderen ten laste” wordt geoordeeld dat diegene dat het gezinshoofd is, op wiens adres de kinderen overeenkomstig het bevolkings- of vreemdelingenregister op datum van 1 januari van het dienstjaar ingeschreven staan (zij krijgen de desbetreffende brief toegestuurd).

Artikel 7

Inwoners met een bepaald ziektebeeld omschreven in artikel 3 hierboven, kunnen de tegemoetkoming voor restafval op hun Diftarrekening gestort krijgen. We maken een onderscheid tussen personen met een “definitief ziektebeeld” en personen met een “tijdelijk ziektebeeld”.

  • Personen met een definitief ziektebeeld genieten van automatische rechtentoekenning.
    Inwoners die in de loop van de voorgaande jaren een geldig aanvraagformulier hebben binnengebracht waarin hun arts verklaard heeft dat hun ziektebeeld gespecifieerd in art.3 definitief is, zullen de tegemoetkoming automatisch ontvangen op hun Diftarrekening (startdatum januari 2024). Nieuwe aanvragen waarin de arts een definitief ziektebeeld uitschrijft, zullen vanaf het jaar volgend op hun aanvraag, automatisch worden uitbetaald op de begunstigde zijn Diftarrekening bij Ibogem. Een nieuw aanvraagformulier met “definitief ziektebeeld” dewelke voordien nog niet werd binnengebracht, dient men ten laatste op 31 december van het kalenderjaar te bezorgen. Na registratie van het aanvraagformulier met vermelding “definitief ziektebeeld” dient de begunstigde geen jaarlijkse herziening meer binnen te leveren.
     
  • Personen met een tijdelijk ziektebeeld dienen jaarlijks een aanvraag in te dienen.
    Om in aanmerking te komen voor een tegemoetkoming inzake restafval dient de begunstigde in het kader van een “tijdelijke ziektebeeld” een aanvraag in te dienen ten laatste op
     31 december van het kalenderjaar. Deze aanvraag dient te gebeuren aan de hand van het daarvoor bestemde gemeentelijk aanvraagformulier dewelke correct, volledig ingevuld en ondertekend dient te zijn en waarbij het luik bestemd voor de arts ingevuld en ondertekend werd door de arts. De brief van de mutualiteit waarin het recht op een incontinentieforfait werd bepaald mag toegevoegd worden in plaats van een dokterverklaring. Een aanvraag tegemoetkoming inzake restafval kan men éénmaal per kalenderjaar indienen en dit ten laatste op 31 december van het kalenderjaar. Zolang de begunstigde zijn ziektebeeld van tijdelijke aard is, dient men jaarlijks een aanvraag in te dienen. 

Artikel 8

Het gemeentelijk aanvraagformulier is te verkrijgen bij het Sociaal Huis (Team Welzijn), het klantencontactcentrum of een permanentie naar keuze en kan tevens afgehaald worden van de gemeentelijke website.

Artikel 9

Afwijkingen inzake de limitatieve opsomming van de ziektebeelden incontinentie, stoma, sondevoeding, buikvliesspoelingen of nierdialyse in thuissituaties, zijn maar mogelijk mits een beslissing van het college van burgemeester en schepenen en in het geval van een ziektebeeld dat ongewild verhoogde restafvalproductie met zich meebrengt.

Artikel 10

Alle betwistingen omtrent de toepassing van dit reglement en eventuele misbruiken worden door het college van burgemeester en schepenen beslecht.

Artikel 11

Het reglement van de gemeente Beveren tot het bekomen van een gemeentelijke toelage restafval van 27 februari 2024 wordt opgeheven met ingang van 1 januari 2025. Het reglement van de gemeente Zwijndrecht tot het bekomen van een gemeentelijke toelage restafval van 18 november 2021 wordt opgeheven met ingang van 1 januari 2025.   

Artikel 12

In afwijking van artikel 288, 1e lid van het Decreet Lokaal Bestuur, treedt dit reglement in werking op 1 januari 2025.

Artikel 13

Dit reglement wordt bekendgemaakt conform de bepalingen van artikelen 286, §1, 1° en 287 van het Decreet Lokaal bestuur. 

Artikel 14

Conform artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur, brengt de gemeente de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking van dit reglement. 

Artikel 15

Het uitgavebudget dient voorzien te worden in het eenjarig meerjarenplan 2025.