Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om het reglement tegemoetkoming restafval uit te rollen over de hele gemeente en het uitgavebudget te voorzien in het eenjarig meerjarenplan 2025.
De gemeente wil met deze toelage volgende doelgroepen ondersteunen:
- Gezinnen met één of meerdere kinderen jonger dan 3 jaar. De rechthebbenden ontvangen jaarlijks een persoonlijke brief per post die verstuurd wordt in de loop van het eerste kwartaal van het kalenderjaar. Deze toelage wordt automatisch toegekend.
Inwoners met een bepaald ziektebeeld:
- Inwoners die in aanmerking komen voor de incontinentietoelage van de verplichte ziekteverzekering voor zover zij verzorgd worden in een thuiszorgsituatie.
- Zwaar zorgbehoevende inwoners in de thuiszorg die in het kader van de zorgverzekering in aanmerking komen voor professionele zorg voor zover het incontinentiemateriaal betreft.
- Inwoners die in het kader van het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap omwille van een lichamelijk letsel in aanmerking komen voor een tegemoetkoming incontinentie vanaf de leeftijd van 4 jaar.
- Inwoners die in de thuissituatie stomapatiënt zijn, leven op sondevoeding, buikvliesspoelingen of nierdialyse ondergaan.
We maken een onderscheid tussen personen met een “definitief ziektebeeld” en personen met een “tijdelijk ziektebeeld”.
Gemeentelijk reglement Beveren 27/2/2024 tot het bekomen van een toelage restafval.
De wet van 5 mei 2014 houdende de verankering van het principe van de unieke gegevensinzameling in de werking van de diensten en instanties die behoren tot of taken uitvoeren voor de overheid en tot vereenvoudiging en gelijkschakeling van elektronische en papieren formulieren, verscheen in het Belgisch Staatsblad van 4 juni 2014 (overgangsperiode tot 1 januari 2016). (automatische rechtentoekenning i.k.v. ziektebeelden)
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017
Art.40 §3 Decreet over het lokaal bestuur
Met ingang van 1 januari 2025, en dit voor onbepaalde duur, wordt het toelagereglement tegemoetkoming restafval ingevoerd.
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
Binnen de perken van de jaarlijks op het budget voorziene en goedgekeurde kredieten kan het gemeentebestuur een tegemoetkoming inzake restafval laten uitbetalen door Ibogem op de Diftarrekening van de begunstigde, volgens de voorwaarden omschreven in dit besluit.
Het bedrag van de toelage bedraagt 30 EUR per begunstigde, per kalenderjaar. De uitbetaling gebeurt per kwartaal. De uitbetaling voor inwoners die in aanmerking komen voor automatische rechtentoekenning en het voorgaande jaar een aanvraag hebben ingediend, ontvangen hun uitbetaling in het eerste kwartaal van het dienstjaar. Aanvraag voor gemeentelijke toelage restafval kan slechts één maal per jaar toegekend worden.
Het gemeentebestuur geeft jaarlijks een tegemoetkoming inzake restafval aan de volgende categorieën inwoners van de gemeente Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht:
- Gezinnen met één of meerdere kinderen jonger dan 3 jaar ten laste op datum van 1 januari van het dienstjaar.
- Inwoners die in aanmerking komen voor de incontinentietoelage van de verplichte ziekteverzekering voor zover zij verzorgd worden in een thuiszorgsituatie; het gaat om personen die een attest van incontinentie van de huisarts of thuisverplegingsdienst kunnen voorleggen.
- Zwaar zorgbehoevende inwoners in de thuiszorg die in het kader van de zorgverzekering in aanmerking komen voor professionele zorg voor zover het incontinentiemateriaal betreft; het gaat eveneens om personen die op de Katzschaal een score hebben van drie tot vier punten voor het criterium incontinentie, of een gelijkwaardige score op de BelRai profielschaal.
- Inwoners die in het kader van het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap omwille van een lichamelijk letsel in aanmerking komen voor een tegemoetkoming incontinentie vanaf de leeftijd van 4 jaar.
- Inwoners die in de thuissituatie stomapatiënt zijn, leven op sondevoeding, buikvliesspoelingen of nierdialyse ondergaan.
Om in aanmerking te komen voor een tegemoetkoming inzake restafval dient de begunstigde op het moment van de aanvraag inwoner te zijn van de gemeente Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht en er ingeschreven zijn in het bevolkings- of vreemdelingenregister sinds 1 januari van het kalenderjaar.
Indien het een aanvrager en/of diens gezinsleden betreft die ingeschreven staan in het vreemdelingenregister, dienen zij over een legaal statuut te beschikken.
Gezinnen met één of meerdere kinderen jonger dan 3 jaar ten laste, kunnen per kind ten laste de tegemoetkoming voor restafval op hun Diftarrekening gestort krijgen. De rechthebbenden ontvangen jaarlijks een persoonlijke brief per post die verstuurd wordt in de loop van het eerste kwartaal van het kalenderjaar. Deze toelage wordt automatisch toegekend.
Voor de beoordeling van “kinderen ten laste” wordt geoordeeld dat diegene dat het gezinshoofd is, op wiens adres de kinderen overeenkomstig het bevolkings- of vreemdelingenregister op datum van 1 januari van het dienstjaar ingeschreven staan (zij krijgen de desbetreffende brief toegestuurd).
Inwoners met een bepaald ziektebeeld omschreven in artikel 3 hierboven, kunnen de tegemoetkoming voor restafval op hun Diftarrekening gestort krijgen. We maken een onderscheid tussen personen met een “definitief ziektebeeld” en personen met een “tijdelijk ziektebeeld”.
Het gemeentelijk aanvraagformulier is te verkrijgen bij het Sociaal Huis (Team Welzijn), het klantencontactcentrum of een permanentie naar keuze en kan tevens afgehaald worden van de gemeentelijke website.
Afwijkingen inzake de limitatieve opsomming van de ziektebeelden incontinentie, stoma, sondevoeding, buikvliesspoelingen of nierdialyse in thuissituaties, zijn maar mogelijk mits een beslissing van het college van burgemeester en schepenen en in het geval van een ziektebeeld dat ongewild verhoogde restafvalproductie met zich meebrengt.
Alle betwistingen omtrent de toepassing van dit reglement en eventuele misbruiken worden door het college van burgemeester en schepenen beslecht.
Het reglement van de gemeente Beveren tot het bekomen van een gemeentelijke toelage restafval van 27 februari 2024 wordt opgeheven met ingang van 1 januari 2025. Het reglement van de gemeente Zwijndrecht tot het bekomen van een gemeentelijke toelage restafval van 18 november 2021 wordt opgeheven met ingang van 1 januari 2025.
In afwijking van artikel 288, 1e lid van het Decreet Lokaal Bestuur, treedt dit reglement in werking op 1 januari 2025.
Dit reglement wordt bekendgemaakt conform de bepalingen van artikelen 286, §1, 1° en 287 van het Decreet Lokaal bestuur.
Conform artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur, brengt de gemeente de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking van dit reglement.
Het uitgavebudget dient voorzien te worden in het eenjarig meerjarenplan 2025.