Terug
Gepubliceerd op 23/10/2024

2024_GR_00249 - Wegtracé voor wegenis- en rioleringswerken door Labeeuw Claude te Beveren - Goedkeuring

Gemeenteraad
di 22/10/2024 - 19:30 Raadzaal gemeentehuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Veerle Vincke, voorzitter; Marc Van de Vijver, burgemeester; Filip Kegels, schepen; Katrien Claus, schepen; Boudewijn Vlegels, schepen; Inge Brocken, raadslid; Roger Heirwegh, raadslid; Werner Maes, raadslid; Johan Smet, raadslid; Andre Buyl, raadslid; Marijke De Graef, raadslid; Ann Cools, raadslid; Issam Benali, raadslid; Lien Van Dooren, schepen; Dominique Tielens, raadslid; Jan Van De Perre, raadslid; Karolien Weekers, raadslid; Stijn De Munck, raadslid; Jeroen Verhulst, schepen; Koen Maes, raadslid; Lientje De Schepper, raadslid; Annick Van de Vyver, raadslid; Kathleen De Schepper, raadslid; Méline Rovillard, raadslid; Bram Massar, raadslid; Leen Van Laere, raadslid; Jozef Schelfhout; Debbie Vlaeminck; Victor Catry, raadslid; Guy Tindemans, raadslid; Hilde Maes, Raadslid; Annelies Van de Vyver, Raadslid; Jo Van Duyse, algemeen directeur

Verontschuldigd

Ingeborg De Meulemeester, schepen; Laura Staut, schepen; Jan Creve, raadslid

Secretaris

Jo Van Duyse, algemeen directeur

Voorzitter

Veerle Vincke, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00249 - Wegtracé voor wegenis- en rioleringswerken door Labeeuw Claude te Beveren - Goedkeuring

Aanwezig

Veerle Vincke, Marc Van de Vijver, Filip Kegels, Katrien Claus, Boudewijn Vlegels, Inge Brocken, Roger Heirwegh, Werner Maes, Johan Smet, Andre Buyl, Marijke De Graef, Ann Cools, Issam Benali, Lien Van Dooren, Dominique Tielens, Jan Van De Perre, Karolien Weekers, Stijn De Munck, Jeroen Verhulst, Koen Maes, Lientje De Schepper, Annick Van de Vyver, Kathleen De Schepper, Méline Rovillard, Bram Massar, Leen Van Laere, Jozef Schelfhout, Debbie Vlaeminck, Victor Catry, Guy Tindemans, Hilde Maes, Annelies Van de Vyver, Jo Van Duyse
Stemmen voor 29
Jan Van De Perre, Karolien Weekers, Jozef Schelfhout, Werner Maes, Roger Heirwegh, Lientje De Schepper, Lien Van Dooren, Dominique Tielens, Jeroen Verhulst, Kathleen De Schepper, Debbie Vlaeminck, Boudewijn Vlegels, Filip Kegels, Issam Benali, Johan Smet, Méline Rovillard, Marc Van de Vijver, Katrien Claus, Inge Brocken, Andre Buyl, Annick Van de Vyver, Marijke De Graef, Leen Van Laere, Ann Cools, Annelies Van de Vyver, Hilde Maes, Victor Catry, Guy Tindemans, Veerle Vincke
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 3
Koen Maes, Bram Massar, Stijn De Munck
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2024_GR_00249 - Wegtracé voor wegenis- en rioleringswerken door Labeeuw Claude te Beveren - Goedkeuring 2024_GR_00249 - Wegtracé voor wegenis- en rioleringswerken door Labeeuw Claude te Beveren - Goedkeuring

Motivering

Inhoudelijke toelichting

OMV_2024070029-CVB

Aanvrager: Claude Labeeuw (Brody), Britselei 19, 2000 Antwerpen
Ontvangstdatum: 7 juni 2024
Uiterste beslissingsdatum:13 december 2024

Bouwplaats: Walhof zn en Kruibekesteenweg 64-76, 9120 Beveren

Onderwerp: De herindeling van de weginrichting en het aanleggen van een achterontsluiting

De aanvraag voorziet:

  1. Aanleg van openbare wegen- en rioleringsinfrastructuurwerken voor het bouwproject “Walhof”
  2. Wijziging doorvoeren met betrekking tot de ontsluiting van de naburige percelen (Kruibekesteenweg 64-76) langsheen de achterste perceelsgrenzen (achterontsluiting)
  3. Het instellen van een trage verbinding tussen Walhof en de projectsite
  4. Het instellen van een nieuwe weginrichting (zie grondplan en bijhorende typedwarsprofielen)
  5. Het aanleggen van verhardingen in waterdoorlatende betonstraatstenen op waterdoorlatende funderingen
  6. Het aanleggen van DWA-riolering in gres-buizen d250 mm aan 4 mm/m
  7. Het aanleggen van RWA-riolering, waarop enkel de overlopen van buffer en infiltratiesystemen van de gebouwen worden aangesloten, in betonbuizen d400mm, aan 1mm/m

De aanvraag werd per beveiligde zending verzonden op 7 juni 2024 en volledig en ontvankelijk verklaard op 1 juli 2024.  Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 9 juli 2024 tot en met 7 augustus 2024.
Dit openbaar onderzoek gaf aanleiding tot 3 bezwaren (2 analoge en 1 digitaal), die handelen over:

  1. Aanpalende eigenaar verzoekt voor het aanleggen van een laadpunt voor elektrische wagens.
  2. Aanpalende eigenaars (Kruibekesteenweg 64-76) wenst aan te sluiten op het RWA en eventueel DWA, afhankelijk van de kostprijs. De kostprijs zou verdeeld worden tussen het aantal buren die effectief de aansluitingen willen. De offerte voor de aanleg van de nutsleidingen zijn beloofd door Brody maar tot op heden nog niet ontvangen. De aanleg van de weg en kosteloze overdracht van weg aan de gemeente Beveren volgt de principes van de overeenkomst gemaakt tussen eigenaars van Kruibekesteenweg 64-76. Eigenaars hadden graag geweten hoe de inrichting van de weg (verkeer en signalisatie) zal uitgevoerd worden zodat de achteruitritten van de eigenaars Kruibekesteenweg 64-76 worden gevrijwaard. 
  3. Bij aankoop van de appartementen in 2022 werd gemeld dat het project autoluw zou zijn, echter wordt er nu beslist om een straat aan te leggen achter residentie Oscar (gebouw D). Er werd met volgende zaken geen rekening gehouden:
    •  dit straatje zal het wildparkeren aanmoedigen ( vb: mensen met tweede wagen, aanhangwagentje,...) 
    • er zal meer lawaaihinder zijn 
    • het straatje waar we uit de parking rijden wordt dubbel verkeer met alle gevaarlijke situaties die dat meebrengt. 
    • voorheen konden we na het verlaten van de ondergrondse parking gemakkelijk even halt houden aan de vuilniscontainers. Dit kan nu ook niet meer.

De GOA stelt inzake de bezwaren over de zaak der wegen het volgende voor:

  1. deels gegrond: 
    het is wenselijk om een laadpunt voor elektrische wagens te voorzien, al kan dit niet wettelijk worden afgedwongen. 
  2. deels gegrond: 
    de aanvraag voorziet wel degelijk nutsvoorzieningen voor een aantal aanpalende percelen, maar niet voor alle percelen Kruibekesteenweg 64-76. Het ontwerp sluit evenwel niet uit dat de nutsvoorzieningen in een latere fase worden doorgetrokken.
    Betwistingen en onduidelijkheden over financiering van werken, zijn geen stedenbouwkundige elementen.
    De signalisatie beperkt zich volgens het plan tot een verkeerslicht aan de in- en uitrit van de ondergrondse parking (en enkele afbakeningspaaltjes).
    De gemeentelijke technische dienst wegen voegt daar nog aan toe dat de voorziene betonnen elementen om het verkeer af te remmen, in de toegangsweg moeten komen.
    Overeenkomstig het advies van de gemeentelijke Mobiliteitsdienst moeten de paaltjes voldoen aan de technische fiche van de Mobiliteitsdienst en moet er bijkomend volgende signalisatie worden voorzien: 
    • Straatnaambord met huisnummers (huisstijl en afmetingen in overleg met TDW); 
    • Verkeersbord (E9a + onderbord miva) en symbooltegel voor gereserveerde andersvalidenparkeerplaats; 
    • Aan beide zijden van het voet- en fietspad een C3 + M12 verkeersbord; 
    • Aan de in- en uitrit van de wegenis een F12a (begin woonerf) en bord F12b (einde woonerf); 
    • Aan de inrit een F45b (bord doorloper);  
  3. ongegrond: 
    hoewel dit inderdaad geen deel uitmaakte van de vergunde aanvragen OMV_2020092712 en OMV_2021093762, was de aanleg van de voorliggende achterontsluiting toen wel degelijk voorzien en was er toen reeds een overeenkomst over gesloten met de eigenaars van de percelen Kruibekesteenweg 64-74. Stedenbouwkundig sluit dit aan op de achterontsluiting achter Kruibekesteenweg 56-60, die wel reeds deel uitmaakte van de vergunningen OMV_2020092712 en OMV_2021093762, maar die uiteindelijk grotendeels autovrij zal worden.
    • de achterontsluiting is 6m breed. Wildparkeren maakt het onmogelijk om gebruik te maken van de (later) voorziene parkeerplaatsen achteraan Kruibekesteenweg 64-74 zodat dit daardoor omzeggens onmogelijk zal zijn en zeker niet zal aanmoedigen. Ter zijde kan worden opgemerkt dat wildparkeren kan hoe dan ook volledig kan worden uitgesloten door het aanbrengen van relevante wegmarkering (bv. door een gele of zelfs witte lijn); 
    • de eventuele lawaaihinder zal beperkt blijven tot de bewoners van Kruibekesteenweg 64-74, zodat die niet als buitengewoon, maar vrij beperkt moet worden beschouwd; 
    • de uitrit van de vergunde ondergrondse parking in uitvoering (die uitkomt tussen Kruibekesteenweg 60 en 64) wordt inderdaad dubbel richting verkeer maar wordt voldoende veilig gemaakt door het plaatsen van een verkeerslicht (groen/rood);  
    • behalve de behouden mogelijkheid om kort halt te houden met de auto om gebruik te maken van de afvalcontainers, worden er aansluitend aan die containers enkele autoparkeerplaatsen voorzien.


Aan de gemeenteraad gevraagd om:

  1. kennis te nemen van de drie bezwaren, inzonderheid inzake de wegenis;
  2. het wegtracé van de nieuwe private wegenis met bijhorende modeldwarsprofielen, zoals op de plannen ingetekend, goed te keuren, mits naleven van de voorwaarden van de gemeentelijke technische dienst wegen en dienst mobiliteit, en op te nemen in het openbaar domein.

Juridische grond

Gelet op de VCRO
Gelet op het decreet lokaal bestuur
Gelet op het omgevingsvergunningdecreet
Gelet op de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening

Adviezen

Hulpverleningszone Waasland Geen advies ontvangen
Gemeentelijke technische dienst Gunstig onder voorwaarden
Gemeentelijke dienst mobiliteit Gunstig onder voorwaarden
Gemeentelijke dienst milieubescherming Gunstig onder voorwaarden
Gemeentelijke groendienst Gunstig onder voorwaarden
De Watergroep Gunstig onder voorwaarden

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

kennis te nemen van drie bezwaren, inzonderheid de argumenten die daarbij worden aangehaald betreffende de zaak der wegen.

Artikel 2

het wegtracé van de nieuwe private wegenis met bijhorende modeldwarsprofielen, zoals op de plannen ingetekend, goed te keuren, mits naleven van de voorwaarden van de gemeentelijke technische dienst wegen en dienst mobiliteit, en op te nemen in het openbaar domein.