Een aantal straten in de fusiegemeente Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht moeten van naam veranderen omdat ze in de fusiegemeente meerdere keren voorkomen of heel erg gelijkluidend zijn. Daarnaast krijgen een aantal inwoners een nieuw huisnummer, bijvoorbeeld als een straat wordt doorgetrokken.
Als compensatie voor de gevolgen van het wijzigen van straatnamen en/of huisnummers kunnen inwoners en ondernemingen een kostenvergoeding aanvragen.
De in het reglement voorgestelde financiële compensatie bedraagt 35 euro per adres in een betrokken straat voor een natuurlijk persoon en 200 euro voor ondernemingen waarvan de maatschappelijke zetel gevestigd is in een betrokken straat. Deze financiële compensatie wordt voor de hele fusiegemeente geraamd op maximaal 235 865 euro.
Op te vragen persoonsgegevens natuurlijke persoon
Op te vragen gegevens rechtspersoon
De wettelijke bewaartermijnen worden gerespecteerd.
Decreet lokaal bestuur, artikel 40 §3
§1 Met ingang van 1 januari 2025 en eindigend 31 maart 2025 wordt een financiële compensatie toegekend aan natuurlijke personen en rechtspersonen gevestigd in de fusiegemeente Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht en die ten gevolge van deze fusie een nieuwe straatnaam of een nieuw huisnummer of een nieuwe straatnaam en een nieuw huisnummer opgelegd krijgen.
§2 De financiële compensatie kan niet vroeger aangevraagd worden dan na het ingaan van de straatnaamwijziging en/of hernummering op 1 januari 2025.
De financiële compensatie voor natuurlijke personen bedraagt 35 euro en kan verkregen worden
De financiële compensatie voor rechtspersonen bedraagt 200 euro en wordt overgeschreven op de bankrekening.
§1 De financiële compensatie wordt voor natuurlijke personen toegekend aan het gezinshoofd. Dit gebeurt op basis van het rijksregisternummer.
§2 De financiële compensatie wordt voor rechtspersonen uitbetaald aan de rechtspersoon. Dit gebeurt op basis van het KBO-nummer.
§3 Bij meerdere aanvragen per adres, betrokken in de ambtshalve procedure van straatnaamwijziging en/of hernummering:
De aanvraag verloopt
Alle financiële compensaties, ongeacht het tijdstip van aanvraag, worden uiterlijk twee maanden na het verstrijken van de aanvraagperiode (1 januari 2025 > 31 maart 2025) afgehandeld.
Alle betwistingen omtrent de toepassing van dit reglement en eventuele misbruiken worden door het college van burgemeester en schepenen beslecht.
In afwijking van artikel 288, 1ste lid van het Decreet Lokaal Bestuur treedt dit reglement in werking op 1 januari 2025.
Conform artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur, brengt de gemeente de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking van dit reglement.
Dit reglement wordt bekendgemaakt conform de bepalingen van artikelen 286, §1, 1° en 287 van het Decreet Lokaal bestuur.