Terug
Gepubliceerd op 11/12/2024

2025_GR_00001 - Goedkeuring van het wegtracé uitbreiding Schaarbeekstraat door BV Abram te Melsele - Goedkeuring

Gemeenteraad
di 10/12/2024 - 19:30 Raadzaal gemeentehuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Veerle Vincke, voorzitter; Marc Van de Vijver, burgemeester; Filip Kegels, schepen; Katrien Claus, schepen; Boudewijn Vlegels, schepen; Ingeborg De Meulemeester, schepen; Inge Brocken, raadslid; Roger Heirwegh, raadslid; Werner Maes, raadslid; Johan Smet, raadslid; Andre Buyl, raadslid; Ann Cools, raadslid; Issam Benali, raadslid; Lien Van Dooren, schepen; Dominique Tielens, raadslid; Jan Van De Perre, raadslid; Karolien Weekers, raadslid; Stijn De Munck, raadslid; Laura Staut, schepen; Jeroen Verhulst, schepen; Koen Maes, raadslid; Lientje De Schepper, raadslid; Annick Van de Vyver, raadslid; Kathleen De Schepper, raadslid; Méline Rovillard, raadslid; Bram Massar, raadslid; Leen Van Laere, raadslid; Debbie Vlaeminck; Victor Catry, raadslid; Guy Tindemans, raadslid; Hilde Maes, Raadslid; Annelies Van de Vyver, Raadslid; Jo Van Duyse, algemeen directeur

Verontschuldigd

Marijke De Graef, raadslid; Jan Creve, raadslid; Jozef Schelfhout

Secretaris

Jo Van Duyse, algemeen directeur

Voorzitter

Veerle Vincke, voorzitter
2025_GR_00001 - Goedkeuring van het wegtracé uitbreiding Schaarbeekstraat door BV Abram te Melsele - Goedkeuring 2025_GR_00001 - Goedkeuring van het wegtracé uitbreiding Schaarbeekstraat door BV Abram te Melsele - Goedkeuring

Motivering

Inhoudelijke toelichting

OMV_2024071558-WO
Aanvrager :NV Abram
Ontvangstdatum: 3 september 2024
Uiterste termijn advies: 23 oktober 2024
Uiterste beslissingsdatum (Departement Omgeving): 15 februari 2025
Bouwplaats :uitbreiding Schaarbeekstraat, aansluitend op het bestaand insteekweg Schaarbeekstraat en de Krijgsbaan te Zwijndrecht
Onderwerp : Slopen van de bestaande gebouwen en het bouwen van nieuwe bedrijfsverzamelgebouwen, handelspand en HS-cabine, inclusief de aanleg van nieuwe wegenis uitbreiding Schaarbeekstraat.
De aanvraag werd openbaar gemaakt van 12 september  tem 11 oktober 2024. Er werden 4 bezwaren ingediend, waarvan 3 identieke.

Huidige omgevingsvergunningsaanvraag omvat het slopen van de bestaande gebouwen en het bouwen van nieuwe bedrijfsverzamelgebouwen, handelspand en HS-cabine, inclusief de aanleg van nieuwe wegenis uitbreiding Schaarbeekstraat

De bedrijfsverzamelgebouwen krijgen hun ontsluiting door een gevestigde erfdienstbaarheid ‘recht van doorgang’ via de Schaarbeekstraat. In samenspraak met AWV blijkt dit de meest verkeersveilige oplossing te zijn. Het handelspand krijgt wel zijn ontsluiting via één enkele toegang op de Krijgsbaan.

De bedrijfsverzamelgebouwen situeren zich langs een nog aan te leggen en volledig uit te rusten weg van het bedrijvenpark. Deze wegenis blijft privatief maar krijgt een openbaar karakter.

Bijkomende wordt een doorsteek voor trage weggebruikers voorzien vanuit de Krijgsbaan naar de Schaarbeekstraat. In geval van calamiteiten kan deze doorsteek ook gebruikt worden voor de hulpdiensten. Deze doorsteek is 4m breed tbv wagens van de hulpdiensten. De beide uiteinden van deze weg zijn in het midden afgeschermd met een wegneembaar paaltje (enkel weg te nemen door de hulpdiensten) zodat dit in hoofdzaak een trage doorgangsweg blijft voor fietsers en wandelaars.

De aanvraag voor deze wegenis en bijhorende terreinaanleg (groenzones, buffer- & infiltratiezones en fietsverbindingen) is mede opgenomen in deze omgevingsaanvraag.

De huidige bouwaanvraag betreft het bouwen van 3 bedrijfsverzamelgebouwen bestaande uit 18 units met een variërende oppervlakte (tussen 124m2 en 476 m2 ).

Bespreking bezwaren over de zaak der wegen

  1. Recht van overweg tussen enerzijds Krijgsbaan 241 en anderzijds Schaarbeekstraat 32-34:
    de GOA adviseert dit als deels gegrond:
    het wijzigen van een recht van overweg is een zuiver burgerrechtelijke zaak, die an sich geen deel mag uitmaken van een stedenbouwkundige beoordeling van een aanvraag. Terzijde moet wel worden opgemerkt dat het aanvraagdossier een notariële akte dd. 5 december 2023 met een opmetingsplan bevat, waardoor een min. 6m brede ontsluiting wordt voorzien van het bouwterrein naar de Schaarbeekstraat.
     Afbeelding met schets, diagram, kaart, Plan

Automatisch gegenereerde beschrijving 
    Het vervangen van de motorische ontsluiting  naar de Krijgsbaan door een trage verbinding, is echter wel degelijk een stedenbouwkundig element, dat bovendien de verkeersveiligheid en vlotte verkeersdoorstroming zal verbeteren. In het advies van de gemeentelijke dienst Mobiliteit werd daar geen bezwaar tegen gemaakt, maar enkel opmerkingen gegeven inzake de aanleg van de trage verbinding; 
  2. Onredelijke last (verzwaring van de erfdienstbaarheid) naar aanpalende percelen toe:
    de GOA adviseert dit als ongegrond:
     erfdienstbaarheden en de eventuele verzwaring ervan is een zuiver burgerrechtelijke zaak, die geen deel mag uitmaken van een stedenbouwkundige beoordeling. Terzijde kan worden opgemerkt dat de dienst Mobiliteit geen voorbehoud maakte bij de breedte van de nieuwe motorische ontsluiting naar de Schaarbeekstraat; 

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om:

  1. Kennis te nemen van bezwaarschriften ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
  2. Het wegtracé voor de nieuwe wegenis uitbreiding Schaarbeekstraat, met bijhorende modeldwarsprofielen, zoals op de plannen ingetekend, goed te keuren.
  3. Om de nieuwe wegenis uitbreiding Schaarbeekstraat niet op te nemen in het openbaar domein.
  4. Om de nieuwe trage wegverbinding tussen insteekweg Schaarbeekstraat en Krijgsbaan op te nemen in het openbaar domein.

Juridische grond

Gelet op de VCRO

Adviezen

Gemeentelijke dienst milieubescherming Gunstig onder voorwaarden
Hulpverleningszone Waasland Gunstig onder voorwaarden
Agentschap Wegen en Verkeer Gunstig onder voorwaarden
Provinciale Dienst Integraal Waterbeleid Ongunstig advies
Gemeentelijke dienst mobiliteit Gunstig onder voorwaarden
Gemeentelijke Omgevingsambtenaar Gunstig onder voorwaarden

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

kennis te nemen van de bezwaren tijdens het openbaar onderzoek over de aanvraag tot omgevingsvergunning voor het slopen van de bestaande bebouwing en het bouwen van nieuwe bedrijfsverzamelgebouwen, handelspand, hoogspanningscabine, incl aanleg nieuwe wegenis uitbreiding Schaarbeekstraat te Melsele

Artikel 2

het wegtracé voor de nieuwe wegenis 'uitbreiding Schaarbeekstraat', en de trage verbindingsweg aansluitend op het bestaande insteekweg Schaarbeekstraat en en de Krijgsbaan met bijhorende modeldwarsprofielen, zoals op de plannen ingetekend, goed te keuren.

Artikel 3

om de nieuwe wegenis 'uitbreiding Schaarbeekstraat' niet op te nemen in het openbaar domein en de bijkomende trage wegverbinding tussen de insteekweg Schaarbeekstraat en de Krijgsbaan wel op te nemen in het openbaar domein.