Terug
Gepubliceerd op 11/12/2024

2024_GR_00286 - Retributiereglement afgifte van administratieve stukken - Goedkeuring

Gemeenteraad
di 10/12/2024 - 19:30 Raadzaal gemeentehuis
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Retributiereglement.

Samenstelling

Aanwezig

Veerle Vincke, voorzitter; Marc Van de Vijver, burgemeester; Filip Kegels, schepen; Katrien Claus, schepen; Boudewijn Vlegels, schepen; Ingeborg De Meulemeester, schepen; Inge Brocken, raadslid; Roger Heirwegh, raadslid; Werner Maes, raadslid; Johan Smet, raadslid; Andre Buyl, raadslid; Ann Cools, raadslid; Issam Benali, raadslid; Lien Van Dooren, schepen; Dominique Tielens, raadslid; Jan Van De Perre, raadslid; Karolien Weekers, raadslid; Stijn De Munck, raadslid; Laura Staut, schepen; Jeroen Verhulst, schepen; Koen Maes, raadslid; Lientje De Schepper, raadslid; Annick Van de Vyver, raadslid; Kathleen De Schepper, raadslid; Méline Rovillard, raadslid; Bram Massar, raadslid; Leen Van Laere, raadslid; Debbie Vlaeminck; Victor Catry, raadslid; Guy Tindemans, raadslid; Hilde Maes, Raadslid; Annelies Van de Vyver, Raadslid; Jo Van Duyse, algemeen directeur

Verontschuldigd

Marijke De Graef, raadslid; Jan Creve, raadslid; Jozef Schelfhout

Secretaris

Jo Van Duyse, algemeen directeur

Voorzitter

Veerle Vincke, voorzitter
2024_GR_00286 - Retributiereglement afgifte van administratieve stukken - Goedkeuring 2024_GR_00286 - Retributiereglement afgifte van administratieve stukken - Goedkeuring

Motivering

Inhoudelijke toelichting

Gemeenten reiken in opdracht van de federale overheidsdiensten administratieve stukken uit. De gemeente betaalt hiervoor een vergoeding per uitgereikt stuk aan de federale overheid en rekent vervolgens deze kost door aan de burger. De gemeente kan daar bovenop nog een kleine retributie vragen voor de afgifte van deze stukken. Het retributietarief is afhankelijk van de personeels- en werkingskosten die eraan verbonden zijn.

Naar aanleiding van de fusie worden de prijzen van administratieve stukken het best op elkaar afgestemd, zodat de burger vanaf 1 januari 2025 op elke locatie in de nieuwe fusiegemeente dezelfde prijs betaalt.

Juridische grond

Artikel 40, §3 van het Decreet Lokaal Bestuur;

Ministerieel besluit van 20 december 2023 tot wijziging van het ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten voor Belgen, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar en de elektronische verblijfsdocumenten, afgeleverd aan de vreemdelingen die legaal op het grondgebied van het Rijk verblijven, teneinde het tarief te bepalen van de elektronische identiteitsdocumenten die aan de buitenlandse kinderen onder de twaalf jaar uitgereikt worden; 

Brief van de FOD Binnenlandse Zaken van 1 oktober 2024 aangaande het rijksregister – eID: tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten en -documenten vanaf 1 januari 2025.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Met ingang van 1 januari 2025 en dit voor onbepaalde duur wordt een retributie geheven op het afleveren van allerhande administratieve stukken.

Artikel 2

De retributie is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon aan wie het stuk wordt afgeleverd

Artikel 3

De retributie bedraagt: 

§1. IDENTITEITSKAARTEN: 

1° 3,00 euro: voor de afgifte van een identiteitskaart en/of een duplicaat aan Belgen boven de 12 jaar, verhoogd met de kosten aangerekend door de federale overheid voor een normale procedure;

2° 3,00 euro: voor de afgifte van een identiteitskaart en/of een duplicaat aan Belgen boven de 12 jaar, verhoogd met de kosten aangerekend door de federale overheid voor een spoedprocedure met levering in de gemeente; 

3° 3,00 euro: voor de afgifte van een identiteitskaart en/of een duplicaat aan Belgen boven de 12 jaar, verhoogd met de kosten aangerekend door de federale overheid voor een spoedprocedure met levering in Brussel; 

§2. VERBLIJFSKAARTEN: 

1° 3,00 euro: voor de afgifte van een verblijfskaart en/of een duplicaat aan vreemdelingen boven de 12 jaar, verhoogd met de kosten aangerekend door de federale overheid voor een normale procedure;

2° 3,00 euro: voor de afgifte van een verblijfskaart en/of een duplicaat aan vreemdelingen boven de 12 jaar, verhoogd met de kosten aangerekend door de federale overheid voor een spoedprocedure met levering in de gemeente; 

3° 3,00 euro: voor de afgifte van een verblijfskaart en/of een duplicaat aan vreemdelingen boven de 12 jaar, verhoogd met de kosten aangerekend door de federale overheid voor een spoedprocedure met levering in Brussel; 

§3. ATTESTEN IMMATRICULATIE: 

2,00 euro: voor de afgifte van een attest immatriculatie aan vreemdelingen; 

§4. REISPASSEN: 

1° aan personen vanaf 18 jaar:

  1. 10,00 euro: voor de afgifte van een internationaal paspoort (reispas) of een reisdocument, verhoogd met de kosten aangerekend door de federale overheid voor een normale procedure; 
  2. 10,00 euro: voor de afgifte van een internationaal paspoort (reispas) of een reisdocument, verhoogd met de kosten aangerekend door de federale overheid voor een dringende procedure met levering in de gemeente;
  3. 10,00 euro: voor de afgifte van een internationaal paspoort (reispas) of een reisdocument, verhoogd met de kosten aangerekend door de federale overheid voor een superdringende procedure met levering in Brussel;

2° aan personen onder de 18 jaar: 

  1. 5,00 euro: voor de afgifte van een internationaal paspoort (reispas) of een reisdocument, verhoogd met de kosten aangerekend door de federale overheid voor een gewone procedure;
  2. 5,00 euro: voor de afgifte van een internationaal paspoort (reispas) of een reisdocument, verhoogd met de kosten aangerekend door de federale overheid voor een dringende procedure met levering in de gemeente;
  3. 5,00 euro: voor de afgifte van een internationaal paspoort (reispas) of een reisdocument, verhoogd met de kosten aangerekend door de federale overheid voor een superdringende procedure met levering in Brussel; 

§5. RIJBEWIJZEN: 

1° 5,00 euro: voor de afgifte van een rijbewijs, een voorlopig rijbewijs en/of duplicaat, verhoogd met de kosten aangerekend door de federale overheid. 

2° 5,00 euro: voor de afgifte van een internationaal rijbewijs, verhoogd met de kosten aangerekend door de federale overheid. 

Artikel 4

Als de kostprijs door de federale overheid wordt verhoogd of verlaagd, dan wordt de totale kostprijs overeenkomstig aangepast.

Resulteert dit in een tarief met twee cijfers na de komma, dan wordt dit afgerond naar het bovenliggende tiental in cent.

Artikel 5

De retributie is niet verschuldigd voor een elektronisch identiteitsdocument voor Belgische kinderen onder de 12 jaar (Kids-ID) en voor een elektronisch verblijfsdocument voor niet-Belgische kinderen onder de 12 jaar. 

Artikel 6

De retributie dient contant betaald te worden bij de aanvraag van de administratieve stukken, tegen afgifte van een betalingsbewijs. Wanneer de contante inning niet kan worden uitgevoerd, kan de retributie geïnd worden door middel van een factuur. 

Artikel 177 van het Decreet Lokaal Bestuur voorziet in de mogelijkheid om een dwangbevel uit te vaardigen met het oog op de invordering van onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen. Bij betwistingen zal het gemeentebestuur zich wenden tot de burgerlijke rechtbank om de retributie in te vorderen.

Artikel 7

Het gemeenteraadsbesluit van 14 december 2021 betreffende “Belastingreglement op de afgifte administratieve stukken” wordt met ingang van 1 januari 2025 opgeheven.

Artikel 8

Alle betwistingen omtrent de toepassing van dit reglement en eventuele misbruiken worden door het college van burgemeester en schepenen beslecht.

Artikel 9

In afwijking van artikel 288, 1ste lid van het Decreet Lokaal Bestuur treedt dit reglement in werking op 1 januari 2025.

Artikel 10

Conform artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur, brengt de gemeente de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking van dit reglement.

Artikel 11

Dit reglement wordt bekendgemaakt conform de bepalingen van artikelen 286, §1, 1° en 287 van het Decreet Lokaal Bestuur.