Terug
Gepubliceerd op 03/05/2024

2024_GR_00102 - Definitief onteigeningsbesluit in functie van de fietssnelweg F425 - Goedkeuring

Gemeenteraad
di 30/04/2024 - 19:30 Raadzaal gemeentehuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Veerle Vincke, voorzitter; Marc Van de Vijver, burgemeester; Filip Kegels, schepen; Katrien Claus, schepen; Boudewijn Vlegels, schepen; Ingeborg De Meulemeester, schepen; Inge Brocken, raadslid; Roger Heirwegh, raadslid; Werner Maes, raadslid; Johan Smet, raadslid; Andre Buyl, raadslid; Ann Cools, raadslid; Issam Benali, raadslid; Lien Van Dooren, schepen; Dominique Tielens, raadslid; Karolien Weekers, raadslid; Stijn De Munck, raadslid; Laura Staut, schepen; Jeroen Verhulst, schepen; Koen Maes, raadslid; Lientje De Schepper, raadslid; Annick Van de Vyver, raadslid; Kathleen De Schepper, raadslid; Bram Massar, raadslid; Leen Van Laere, raadslid; Jan Creve, raadslid; Jozef Schelfhout; Debbie Vlaeminck; Victor Catry, raadslid; Guy Tindemans, raadslid; Hilde Maes, Raadslid; Annelies Van de Vyver, Raadslid; Jo Van Duyse, algemeen directeur

Verontschuldigd

Marijke De Graef, raadslid; Jan Van De Perre, raadslid; Méline Rovillard, raadslid

Secretaris

Jo Van Duyse, algemeen directeur

Voorzitter

Veerle Vincke, voorzitter
2024_GR_00102 - Definitief onteigeningsbesluit in functie van de fietssnelweg F425 - Goedkeuring 2024_GR_00102 - Definitief onteigeningsbesluit in functie van de fietssnelweg F425 - Goedkeuring

Motivering

Inhoudelijke toelichting

Algemeen

De provincie Oost-Vlaanderen en de gemeente Beveren wensen een missing link te realiseren in de fietssnelweg F425 (Beveren-Waaslandhaven) langs spoorlijn 10 tussen de N70 en de fietsbrug over de E34 conform de normen van het Vademecum Fietsvoorzieningen.

Dit project is een samenwerking tussen de provincie Oost-Vlaanderen en de gemeente Beveren, waarbij de gemeente instaat voor het verwerven van de noodzakelijke gronden en de provincie optreedt als bouwheer.

In functie van de uitvoering van bovenstaand project dienen er gronden te worden onteigenend. Alle gronden, uitgezonderd twee loten, werden in minnelijke schikking verworven. De laatste twee loten zijn eigendom van de Belgische Staat, bijgevolg is een minnelijke schikking niet mogelijk en dient de onteigeningsprocedure gevoerd te worden.

Voorliggende nota betreft het definitief onteigeningsbesluit waarmee de gemeente aangeeft om over te gaan tot onteigening, zoals opgenomen in het onteigeningsdecreet.


Omschrijving van de te onteigenen onroerende goederen

Lot 8: 9de afdeling, sectie C (deel van) nummer 500D, bouwland (126,02m² te onteigenen)

Lot 11: 9de afdeling, sectie C (deel van) nummer 496E, puin (487,95m² te onteigenen)

Alternatieve locaties om tot onteigening over te gaan zijn onmogelijk voor de aanleg van de fietssnelweg.


Vermelding van de onteigenende instantie

Gemeente Beveren, Gravenplein 8, 9120 Beveren


Rechtsgrond voor de onteigening

Gelet op het decreet betreffende onteigening voor het algemeen nut (dd. 24-02-2017)

Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het Vlaams Onteigeningsdecreet (dd. 24-02-2017)


Omschrijving van het onteigeningsdoel van algemeen nut

De provincie Oost-Vlaanderen en de gemeente Beveren wensen een missing link te realiseren in de fietssnelweg F425 (Beveren-Waaslandhaven) langs spoorlijn 10 tussen de N70 en de fietsbrug over de E34 conform de normen van het Vademecum Fietsvoorzieningen.

Deze fietssnelweg vormt een interessante functionele taak tussen de gemeentes (Beveren, Zwijndrecht, Kruibeke, Sint-Niklaas,... ) en de Waaslandhaven. De fietssnelweg kent ook een mogelijke fietsrecreatieve meerwaarde.

Met deze realisatie wenst de provincie het aandeel functioneel fietsverkeer (woon-werk) te verhogen tussen de Wase gemeentes en de Waaslandhaven. De realisatie van deze fietssnelwegschakel dient ook het aandeel gebruikers openbaar vervoer (in combinatie met deelfietsen) te verhogen voor het vervoersknooppunt 'park-and-ride' Melsele en het NMBS-station Beveren. Kwaliteitsvolle fietsinfrastructuur leidt ertoe dat de fiets concurrentieel wordt ten opzichte van de auto als vervoersmiddel.


Omschrijving en motivering van de onteigeningsnoodzaak

De gemeenten kunnen tot onteigening overgaan in de gevallen waarin ze oordelen dat de onteigening noodzakelijk is voor de uitwerking van de infrastructuur inzake gemeentelijke aangelegenheden. 
Met dit project wenst de provincie Oost-Vlaanderen op korte termijn het fietsnetwerk een stuk performanter te maken.


Minnelijke onderhandelingstermijn

Deze onderhandelingsplicht van de onteigenende instantie vervalt als diegene die zij wenst te onteigenen uitdrukkelijk het aanvatten of verder voeren van onderhandelingen heeft afgewezen. De eigenaar van de grond, de Belgische Staat, heeft laten weten dat een minnelijke schikking niet mogelijk is.


Openbaar onderzoek

Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 7 februari 2024 tot en met 8 maart 2024. Dit openbaar onderzoek gaf geen aanleiding tot bezwaren.


Keurt de gemeenteraad het definitief onteigeningsbesluit in functie van de fietssnelweg F425 goed?

Juridische grond

Gelet op het decreet betreffende onteigening voor het algemeen nut (dd. 24-02-2017)

Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het Vlaams Onteigeningsdecreet van dd. 24-02-2017

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

het definitief onteigeningsbesluit in functie van de fietssnelweg F425 (Beveren-Waaslandhaven) langs spoorlijn 10 tussen de N70 en de fietsbrug over de E34 goed te keuren, voor volgende kadastrale percelen:

  • 9de afdeling, sectie C (deel van) nummer 500D, bouwland (126,02m² te onteigenen)
  •  9de afdeling, sectie C (deel van) nummer 496E, puin (487,95m² te onteigenen)