Terug
Gepubliceerd op 03/05/2024

2024_GR_00114 - Wegtracé KMO-bedrijvenpark Kallo door NV Zabra Real Estate te Kallo - Goedkeuring

Gemeenteraad
di 30/04/2024 - 19:30 Raadzaal gemeentehuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Veerle Vincke, voorzitter; Marc Van de Vijver, burgemeester; Filip Kegels, schepen; Katrien Claus, schepen; Boudewijn Vlegels, schepen; Ingeborg De Meulemeester, schepen; Inge Brocken, raadslid; Roger Heirwegh, raadslid; Werner Maes, raadslid; Johan Smet, raadslid; Andre Buyl, raadslid; Ann Cools, raadslid; Issam Benali, raadslid; Lien Van Dooren, schepen; Dominique Tielens, raadslid; Karolien Weekers, raadslid; Stijn De Munck, raadslid; Laura Staut, schepen; Jeroen Verhulst, schepen; Koen Maes, raadslid; Lientje De Schepper, raadslid; Annick Van de Vyver, raadslid; Kathleen De Schepper, raadslid; Bram Massar, raadslid; Leen Van Laere, raadslid; Jan Creve, raadslid; Jozef Schelfhout; Debbie Vlaeminck; Victor Catry, raadslid; Guy Tindemans, raadslid; Hilde Maes, Raadslid; Annelies Van de Vyver, Raadslid; Jo Van Duyse, algemeen directeur

Verontschuldigd

Marijke De Graef, raadslid; Jan Van De Perre, raadslid; Méline Rovillard, raadslid

Secretaris

Jo Van Duyse, algemeen directeur

Voorzitter

Veerle Vincke, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00114 - Wegtracé KMO-bedrijvenpark Kallo door NV Zabra Real Estate te Kallo - Goedkeuring

Aanwezig

Veerle Vincke, Marc Van de Vijver, Filip Kegels, Katrien Claus, Boudewijn Vlegels, Ingeborg De Meulemeester, Inge Brocken, Roger Heirwegh, Werner Maes, Johan Smet, Andre Buyl, Ann Cools, Issam Benali, Lien Van Dooren, Dominique Tielens, Karolien Weekers, Stijn De Munck, Laura Staut, Jeroen Verhulst, Koen Maes, Lientje De Schepper, Annick Van de Vyver, Kathleen De Schepper, Bram Massar, Leen Van Laere, Jan Creve, Jozef Schelfhout, Debbie Vlaeminck, Victor Catry, Guy Tindemans, Hilde Maes, Annelies Van de Vyver, Jo Van Duyse
Stemmen voor 25
Karolien Weekers, Jozef Schelfhout, Werner Maes, Roger Heirwegh, Lientje De Schepper, Lien Van Dooren, Dominique Tielens, Jeroen Verhulst, Debbie Vlaeminck, Boudewijn Vlegels, Ingeborg De Meulemeester, Filip Kegels, Laura Staut, Johan Smet, Marc Van de Vijver, Katrien Claus, Inge Brocken, Andre Buyl, Leen Van Laere, Ann Cools, Annelies Van de Vyver, Hilde Maes, Victor Catry, Guy Tindemans, Veerle Vincke
Stemmen tegen 3
Jan Creve, Issam Benali, Annick Van de Vyver
Onthoudingen 4
Koen Maes, Kathleen De Schepper, Bram Massar, Stijn De Munck
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2024_GR_00114 - Wegtracé KMO-bedrijvenpark Kallo door NV Zabra Real Estate te Kallo - Goedkeuring 2024_GR_00114 - Wegtracé KMO-bedrijvenpark Kallo door NV Zabra Real Estate te Kallo - Goedkeuring

Motivering

Inhoudelijke toelichting

OMV_2023137785-WO
Aanvrager :NV Zabra Real Estate
Ontvangstdatum : 9 november 2023
Uiterste beslissingsdatum : 18 mei 2024
Bouwplaats :KMO-bedrijvenpark Kallo, aansluitend op het bestaande Fabriekstraat te Kallo
Onderwerp : Bouwen van een KMO-bedrijvenpark te Kallo , inclusief de aanleg van nieuwe wegenis via Fabriekstraat

Huidige omgevingsvergunningsaanvraag omvat het bouwen van 51 KMO – units met bijhorende private wegenis, aansluiting op het bestaand openbaar wegennet, en de aanleg van een bufferzone die uitmondt in een landschapspark met bufferbekkens. Voor de realisatie van het KMO-park wordt voor hulpdiensten ook een tweede toegang over de terreinen van Milcobel voorzien. Hiervoor dienen twee knotwilgen gerooid te worden. Ook wordt voor de ontsluiting op de Fabriekstraat voor het KMO-gericht verkeer een aanpassing op het openbaar domein gevraagd. Beide zaken zijn ook opgenomen in deze omgevingsvergunningsaanvraag.
De omgevingsvergunningsaanvraag kadert in een groter project, namelijk de ontwikkeling van de volledige site, die uit twee fases zal bestaan. Deze omgevingsvergunningsaanvraag omvat de eerste fase. Voor de tweede fase zijn er nog meerdere scenario’s mogelijk waarvan vandaag nog niet is geweten naar welk scenario de voorkeur zal uitgaan. De eerste fase is een volledig op zichzelf staand project zonder voorafname op de invulling van de latere tweede fase (in die zin dat de verschillende scenario’s uit de tweede fase mee in rekening zijn genomen voor de effectenrapportages).

De aanvraag werd voorwaardelijk gunstig geadviseerd door de gemeentelijke dienst mobiliteit (15.03), de Vlaamse Milieumaatschappij (04.04), Agentschap Landbouw en Visserij (04.04), Polder land van Waas (08.03), EliaAsset (12.03), Fluvius (26.02), Hulpverleningszone Waasland (04.03).
De aanvraag werd (enkel) ongunstig geadviseerd door het Agentschap voor Natuur en Bos (14.03) wegens het ontbreken van een passende beoordeling waarbij betekenisvolle aantasting van de instandhoudingsdoelstellingen van een speciale beschermingszone niet met zekerheid kunnen uitgesloten worden. De passende beoordeling werd inmiddels opgemaakt en toegevoegd aan de aanvraag met conclusie : De realisatie van het project houdt geen betekenisvolle aantasting in van de tot doel gestelde natuurwaarden van Habitat- en Vogelrichtlijngebied. Het project zal het halen van de instandhoudingsdoelstellingen niet hypothekeren. 

De aanvraag werd openbaar gemaakt van 14 december 2023 tem 12 januari 2024.
Er werden 37 digitale bezwaarschriften ontvangen, waarvan volgende argumenten betrekking hebben op de zaak der wegen:  

  1. ontbreken van een correcte mobiliteitsstudie. De toegangswegen en kruispunten zijn reeds verzadigd (45 min file) en onveilige situaties voor fietsers en voetgangers; 
  2. de mobiliteitsstudie is incompleet. Bijkomend autoverkeer via de dorpskern en niet via de Steenlandlandlaan (verplichte route en enige oplossing als ontsluiting voor dit project); 
  3. geen duidelijkheid over het totale project: fase 1 bouw van 51 units voor fase 2 keuze uit meerdere scenario's;
  4. onverantwoorde ontsluiting via Fabriekstraat (woonkern, verkeersoverlast, sluipverkeer, lawaaihinder, onveilig) optimale veiligheid garanderen;
  5. volgens gewestplan 1978 zone uitbreiding Milcobel: Kallo, een dorp maken met woongelegenheid of zachte uitbreiding van de haven;
  6. toezicht op het correct naleven van de voorwaarden en welke activiteiten worden toegelaten in deze ontwikkeling (geluid, stof, licht en geurhinder);
  7. het regenwater wordt opgevangen in natuurlijk parklandschap en afgevoerd richting Melkader;
  8. het ontwikkelen van het project zal voor overlast zorgen (stof, verontreinigde grond); 
  9. een KMO-bedrijvenpark zal een negatief effect hebben op de leefbaarheid van Kallo. 

De GOA neemt daarover volgend standpunt in:  

  1. Ongegrond:
    de aanvraag bevat een volwaardig Mobiliteitseffectenrapport (MOBER) dat werd opgemaakt door een deskundig studiebureau. Dit gedegen rapport is niet gebaseerd op nattevingerwerk, maar op de relevante juridische documenten (en de CROW-aanbevelingen) en verkeerstellingen op verschillende locaties te plaatse, ook tijdens de spitsuren; 
  2. Ongegrond:
    de MOBER gaat uit van de huidige verkeerssituatie. De MOBER beveelt echter als maatregel "om de bereikbaarheid te verbeteren" het volgende aan:
    "In eerste instantie komt het er voor deze site op neer om het gemotoriseerd verkeer minimaal via de dorpskern van Kallo te laten rijden. Voor vrachtverkeer dient dit volledig vermeden te worden. Na voorbespreking met de gemeente Beveren werd de in- en uitrit van de site zodanig vormgegeven dat afwikkeling van vrachtverkeer van/naar het zuiden (dorpskern) niet meer mogelijk is, en waarbij ontsluiting van/naar het noorden de enige ontsluitingsroute vormt voor vrachtverkeer".
    Dit sluit aan bij het standpunt van het college dat de ontsluiting gebeuren moet via de Fabriekstraat naar het noorden, richting Steenlandlaan (niet naar het zuiden, door Kallo).
    Aansluitend merkte de dienst Mobiliteit op om (a) het begin van de trajectcontrole het beste zuidwaarts te verplaatsen tot voorbij de inrit naar deze nieuwe kmo-zone, en (b) de middenberm aan de melkfabriek te verplaatsen, dit op kosten van de ontwikkelaar".
    Van een ontsluiting richting dorpskern van Kallo is dus geen sprake.
    Die maatregelen zullen de leefbaarheid van Kallo net verhogen ten opzichte van de huidige situatie; 
  3. Ongegrond:
    het staat een aanvrager vrij om slechts een deel van een industriegebied te ontwikkelen, op voorwaarde dat dit (a) de toekomstige ontwikkeling niet in het gedrang brengt en (b) de mogelijke toekomstige ontwikkelingen het huidige project niet hypothekeren. Beide uiteenlopende, maar vooralsnog theoretische invullingen van het resterende kmo-gebied voldoen aan voormelde voorwaarden. Ze werden zelfs mee verrekend in de MOBER;
  4. Ongegrond:
    zoals onder punt 2 vermeld, wordt de ontsluiting zo ingetekend dat vrachtverkeer fysiek verplicht worden om de  noord- ipv zuidzijde van de Fabriekstraat te gebruiken, zodat de woonkern net ontlast wordt. Bijkomende ingrepen (verplaatsen trajectcontrole en middenberm) zullen dit verder versterken;
  5. Ongegrond:
    het voorgestelde ontwerp zorgt voor een verbetering van de verkeersleefbaarheid van de kern van Kallo, zoals omstandig blijkt uit de deskundige MOBER. 

Het college stelt voor om bijkomend op te leggen dat het vrachtwagenverkeer, zowel het werftransport als de transporten bij de latere exploitatie van de site, niet via het centrum van Kallo gebeurt, maar enkel van en naar de Steenlandlaan (dus naar het noorden). 


Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om:

  1. Kennis te nemen van 37 digitale, tijdens het openbaar onderzoek ingediende bezwaren, inzonderheid die over de wegenis.
  2. Het wegtracé voor de nieuwe wegenis KMO bedrijvenpark Kallo, met bijhorende modeldwarsprofielen, zoals op de plannen ingetekend, goed te keuren.
  3. Om de wegenis niet op te nemen in het openbaar domein
  4. Op te leggen dat het vrachtwagenverkeer, zowel het werftransport als de transporten bij de latere exploitatie van de site, niet via het centrum van Kallo gebeurt, maar enkel van en naar de Steenlandlaan (dus naar het noorden). 

Juridische grond

Gelet op de VCRO

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

het openbaar onderzoek over de aanvraag tot omgevingsvergunning voor het bouwen van een KMO bedrijvenpark Kallo, incusief wegeniswerken te sluiten met kennisname van 37 digitale, tijdens het openbaar onderzoek ingediende bezwaren, inzonderheid die over de wegenis. 

Artikel 2

het wegtracé voor de nieuwe wegenis 'KMO-bedrijvenpark Kallo', aansluitend op het bestaande Fabriekstraat, met bijhorende modeldwarsprofielen, zoals op de plannen ingetekend, goed te keuren.

Artikel 3

om de wegenis niet op te nemen in het openbaar domein.

Artikel 4

op te leggen dat het vrachtwagenverkeer, zowel het werftransport als de transporten bij de latere exploitatie van de site, niet via het centrum van Kallo gebeurt, maar enkel van en naar de Steenlandlaan (dus naar het noorden).