Gedurende de periode van november 2023 tot en met maart 2024 voerde het auditteam van Audit Vlaanderen een opvolgaudit uit binnen het lokaal bestuur Beveren. Bij deze opvolgaudit werd enerzijds de aanpak van organisatiebeheersing binnen het lokaal bestuur Beveren beoordeeld. Anderzijds werd tijdens deze audit alle drie de geformuleerde aanbevelingen uit het rapport van de thema-audit Systeem I van Audit Vlaanderen opgevolgd (auditrapport 1906 030 opgeleverd op 27 november 2019).
Het finaal rapport werd door Audit Vlaanderen opgeleverd op 10 mei 2024.
Het Lokaal bestuur Beveren heeft een goede aanpak om signalen zoals aanbevelingen uit eerdere audits van Audit Vlaanderen op te nemen, de acties daaromtrent op te volgen en tot verbetering te kunnen komen. Deze worden opgenomen in de inventaris organisatiebeheersing en worden in de eerste semester van elk jaar geactualiseerd.
Tijdens deze audit werden alle drie de geformuleerde aanbevelingen uit het rapport van de thema-audit Systeem I van Audit Vlaanderen opgevolgd (auditrapport 1906 030 opgeleverd op 27 november 2019) en als gerealiseerd beschouwd.
Audit Vlaanderen beoordeelde de aanpak organisatiebeheersing als een gestructureerde aanzet. Audit Vlaanderen is van mening dat op dit vlak nog een aantal optimalisaties mogelijk zijn. Binnen de nieuwe fusiegemeente zal begin 2025 een nieuw kader organisatiebeheersing moeten worden ontwikkeld, met de bijhorende opvolging en rapportering. De in kaart gebrachte sterkten en zwakten kunnen als basis dienen voor de ontwikkeling van organisatiebeheersing binnen de fusiegemeente.
decreet lokaal bestuur
kennis te nemen het rapport van de opvolgaudit uitgevoerd door Audit Vlaanderen.