Terug
Gepubliceerd op 27/11/2024

2024_GR_00261 - Wegtracé wegenis- en rioleringswerken nieuwe verkaveling te Beveren - Melsele, uitbreiding Geuzenlaan - fase 3 RUP Meersen-Zuid - Goedkeuring

Gemeenteraad
di 26/11/2024 - 19:30 Raadzaal gemeentehuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Veerle Vincke, voorzitter; Marc Van de Vijver, burgemeester; Filip Kegels, schepen; Katrien Claus, schepen; Boudewijn Vlegels, schepen; Ingeborg De Meulemeester, schepen; Inge Brocken, raadslid; Roger Heirwegh, raadslid; Werner Maes, raadslid; Andre Buyl, raadslid; Marijke De Graef, raadslid; Ann Cools, raadslid; Issam Benali, raadslid; Lien Van Dooren, schepen; Dominique Tielens, raadslid; Jan Van De Perre, raadslid; Karolien Weekers, raadslid; Stijn De Munck, raadslid; Laura Staut, schepen; Jeroen Verhulst, schepen; Lientje De Schepper, raadslid; Kathleen De Schepper, raadslid; Méline Rovillard, raadslid; Bram Massar, raadslid; Leen Van Laere, raadslid; Jan Creve, raadslid; Jozef Schelfhout; Debbie Vlaeminck; Victor Catry, raadslid; Guy Tindemans, raadslid; Hilde Maes, Raadslid; Annelies Van de Vyver, Raadslid; Jo Van Duyse, algemeen directeur

Verontschuldigd

Johan Smet, raadslid; Koen Maes, raadslid; Annick Van de Vyver, raadslid

Secretaris

Jo Van Duyse, algemeen directeur

Voorzitter

Veerle Vincke, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00261 - Wegtracé wegenis- en rioleringswerken nieuwe verkaveling te Beveren - Melsele, uitbreiding Geuzenlaan - fase 3 RUP Meersen-Zuid - Goedkeuring

Aanwezig

Veerle Vincke, Marc Van de Vijver, Filip Kegels, Katrien Claus, Boudewijn Vlegels, Ingeborg De Meulemeester, Inge Brocken, Roger Heirwegh, Werner Maes, Andre Buyl, Marijke De Graef, Ann Cools, Issam Benali, Lien Van Dooren, Dominique Tielens, Jan Van De Perre, Karolien Weekers, Stijn De Munck, Laura Staut, Jeroen Verhulst, Lientje De Schepper, Kathleen De Schepper, Méline Rovillard, Bram Massar, Leen Van Laere, Jan Creve, Jozef Schelfhout, Debbie Vlaeminck, Victor Catry, Guy Tindemans, Hilde Maes, Annelies Van de Vyver, Jo Van Duyse
Stemmen voor 27
Jan Van De Perre, Karolien Weekers, Jozef Schelfhout, Werner Maes, Roger Heirwegh, Lientje De Schepper, Lien Van Dooren, Dominique Tielens, Jeroen Verhulst, Debbie Vlaeminck, Boudewijn Vlegels, Ingeborg De Meulemeester, Filip Kegels, Laura Staut, Issam Benali, Méline Rovillard, Marc Van de Vijver, Katrien Claus, Inge Brocken, Andre Buyl, Leen Van Laere, Ann Cools, Annelies Van de Vyver, Hilde Maes, Victor Catry, Guy Tindemans, Veerle Vincke
Stemmen tegen 5
Jan Creve, Kathleen De Schepper, Bram Massar, Stijn De Munck, Marijke De Graef
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2024_GR_00261 - Wegtracé wegenis- en rioleringswerken nieuwe verkaveling te Beveren - Melsele, uitbreiding Geuzenlaan - fase 3 RUP Meersen-Zuid - Goedkeuring 2024_GR_00261 - Wegtracé wegenis- en rioleringswerken nieuwe verkaveling te Beveren - Melsele, uitbreiding Geuzenlaan - fase 3 RUP Meersen-Zuid - Goedkeuring

Motivering

Inhoudelijke toelichting

OMV_2024100034-TS

Aanvrager : Danneels Development, Sint-Baafkerkstraat 1, 8000 Sint-Andries. 

Bouwplaats : Geuzenlaan zn te Melsele.

Omschrijving : verkaveling in 27 loten voor ééngezinswoningen, 1 lot voor 2 meergezinswoningen , 9 loten voor carports, langs nieuw aan te leggen wegenis en openbaar groen en slopen van de bestaande stalling en loods.

De wegenisadviezen van Hulpverleningszone Waasland, Natuur en Bos, gemeentelijke technische dienst, gemeentelijke dienst mobiliteit en de gemeentelijke groendienst zijn voorwaardelijk gunstig. 

Voor het rooien dient een bosbehoudsbijdrage betaald te worden aan het Agentschap Natuur en Bos. Deze bedraagt 42.112 euro. 

Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 5 september tot en met 4 oktober 2024.

Dit openbaar onderzoek gaf aanleiding tot 4 bezwaren en opmerkingen, waarbij volgende argumenten worden aangehaald die handelen over de wegenis:  

hinder op vlak van mobiliteit :

  1. te veel wooneenheden op een te kleine oppervlakte zorgen voor een te grote verkeersdruk
  2. oprichten van meergezinswoningen heeft een impact op de leefbaarheid en verkeersdrukte
  3. gebruik van perceel achter de woningen Grote Baan 303 – 329 : wordt gebruikt als achteruitgang met verbinding naar de Grote Baan (over een privé-perceel)
  4. hinder op vlak van mobiliteit en veiligheid door overlast en gevaar voor de zwakke weggebruiker

De GOA neemt daarover volgend standpunt in: 

Ongegrond: 

  1. het aantal wooneenheden is zeker niet hoger dan hetgeen redelijkerwijze mag verwacht worden in woongebied middenin een kleinstedelijk gebied (in casu Beveren-Melsele) en stemt overeen met het geldende Ruimtelijk Uitvoeringsplan Meersen-Zuid dd. 23.02.2016. Datzelfde RUP (en het Principieel Akkoord van de Provincie dat eraan voorafging) heeft destijds ook de te verwachten verkeersdruk geanalyseerd en op basis daarvan een aantal maatregelen voorzien (extra ontsluiting van het gebied richting Pareinpark-Noord, géén rechtstreekse verbinding naar de Grote Baan, enz.). Onderhavige aanvraag is daar volledig mee in overeenstemming en voorziet zelfs een aantal (aanzetten tot) bijkomende trage verbindingen naar de ruime omgeving; 
  2. het geldende RUP sluit meergezinswoningen niet uit, mits wordt voldaan aan een aantal voorwaarden, hetgeen hier het geval is. Het totale aantal woningen stemt overeen met hetgeen redelijkerwijze moet verwacht worden in woongebied middenin een kleinstedelijk gebied (in casu Beveren-Melsele) en stemt overeen met het geldende Ruimtelijk Uitvoeringsplan Meersen-Zuid dd. 23.02.2016. Door de twee meergezinswoningen kan er voor eenzelfde totaal aantal woningen bovendien minder grond worden bebouwd en wordt er een ruimer gebied (semi)openbaar groen voorzien, hetgeen de leefbaarheid ontegensprekelijk verhoogt in vergelijking met een verkaveling zoals die in de jaren 1960-1990 gangbaar waren; 
  3. de aanvraag voorziet een ruime groenstrook met carports achter de woningen Grote Baan 303-329, zonder enige wijziging aan de huidige beperkte ontsluiting naar de Grote Baan. Het vervangen van het huidige braakland door een groenstrook betekent een ontegensprekelijke verbetering. Dat de carports inderdaad via de Geuzenlaan zullen ontsluiten, is meer verkeersveilig dan dat dit via de wel erg nauwe ontsluiting tussen Grote Baan 299 en 303 zou gebeuren; 
  4. het doortrekken van de Geuzenlaan en het afwikkelen van het (motorische) verkeer van de bouwzone via Geuzenlaan en Alexander Farneselaan werd reeds voorzien in de geldende verkavelingsvergunning (V/1244/1 dd. 27.05.2013) en integraal opgenomen in het RUP Meersen-Zuid (23.02.2016). Zowel de verkaveling als het RUP voorzien verschillende alternatieven voor zachte weggebruikers, die worden geconcretiseerd in voorliggend ontwerp, dat dat netwerk nog fijnmaziger maakt door bijkomende zachte verbindingen richting Jan Bekenshoek en de eventuele latere ontwikkeling van het zuidwestelijke woongebiedje (nu grootwarenhuis en bouwmaterialenhandel).

Aan de raad wordt gevraagd:

  1. kennis te nemen van de ingediende 4 bezwaren;
  2. het wegtracé van de nieuwe wegenis, voor de verkaveling te Melsele, uitbreiding Geuzenlaan - fase 3 RUP Meersen Zuid met bijhorende modeldwarsprofielen, zoals op de plannen ingetekend goed te keuren en op te nemen in het openbaar domein.

Juridische grond

gelet op de VCRO

Adviezen

gemeentelijke dienst mobiliteit Gunstig onder voorwaarden
Hulpverleningszone Waasland Gunstig onder voorwaarden
Gemeentelijke technische dienst Gunstig onder voorwaarden
Agentschap Natuur en Bos Gunstig onder voorwaarden
Gemeentelijke groendienst Gunstig onder voorwaarden

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

kennis te nemen van de 4 bezwaren en opmerkingen naar aanleiding van het openbaar onderzoek over de aanvraag tot omgevingsvergunning van Danneels Development voor het verkavelen in 27 loten voor ééngezinswoningen, 1 lot voor 2 meergezinswoningen, 9 loten voor carports, langs nieuw aan te leggen wegenis en openbaar groen en slopen van de bestaande stalling en loods, gelegen Geuzenlaan zn te Melsele, inzonderheid de argumenten die daarbij worden aangehaald betreffende de zaak der wegen.

Artikel 2

het wegtracé van de nieuwe wegenis, voor de nieuwe verkaveling te Beveren - Melsele, uitbreiding Geuzenlaan - fase 3 RUP Meersen Zuid, met bijhorende modeldwarsprofielen, zoals op de plannen ingetekend goed te keuren en op te nemen in het openbaar domein.