Terug
Gepubliceerd op 27/06/2023

2022_GR_00267 - Wegtracé verkaveling BV Groeselaeren te Melsele - Weigering

Gemeenteraad
ma 26/06/2023 - 19:30 raadzaal gemeentehuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Veerle Vincke, voorzitter; Marc Van de Vijver, burgemeester; Filip Kegels, schepen; Katrien Claus, schepen; Boudewijn Vlegels, schepen; Inge Brocken, raadslid; Roger Heirwegh, raadslid; Werner Maes, raadslid; Johan Smet, raadslid; Andre Buyl, raadslid; Marijke De Graef, raadslid; Ann Cools, raadslid; Issam Benali, raadslid; Lien Van Dooren, raadslid; Dominique Tielens, raadslid; Jan Van De Perre, raadslid; Karolien Weekers, raadslid; Stijn De Munck, raadslid; Laura Staut, schepen; Jeroen Verhulst, raadslid; Koen Maes, raadslid; Méline Rovillard, raadslid; Bram Massar, raadslid; Leen Van Laere, raadslid; Jan Creve, raadslid; Jozef Schelfhout; Debbie Vlaeminck; Victor Catry, raadslid; Guy Tindemans, raadslid; Hilde Maes, Raadslid; Annelies Van de Vyver, Raadslid; Jo Van Duyse, algemeen directeur

Verontschuldigd

Ingeborg De Meulemeester, schepen; Lientje De Schepper, raadslid; Annick Van de Vyver, raadslid; Kathleen De Schepper, raadslid

Secretaris

Jo Van Duyse, algemeen directeur

Voorzitter

Veerle Vincke, voorzitter
2022_GR_00267 - Wegtracé verkaveling BV Groeselaeren te Melsele - Weigering 2022_GR_00267 - Wegtracé verkaveling BV Groeselaeren te Melsele - Weigering

Motivering

Inhoudelijke toelichting

OMV_2022063243-CF/BG

Aanvrager : BV Groeselaeren, Fortstraat 10, 9120 Melsele
Ontvangstdatum: 9/05/2022
Plaats van de aanvraag :  Kattestraat 18, 9120 Melsele


De aanvraag voorziet:

  1. het afbreken van de bestaande woning en het rooien van alle bomen; 
  2. een nieuwe verkaveling voor meergezinswoningen en eengezinswoningen met aanleg van nieuwe wegenis, nl. 
    • De ontsluiting van de verkaveling takt aan op de bestaande Kattestraat. Een deel van het aanvraagperceel is in het agrarische gebied volgens het gewestplan gelegen, en wordt uit de verkaveling gesloten. Dit deel zal aangelegd worden als semi-publiek groenpark.  
    • De nieuwe wegenis (ontsluitingsweg en dwarse parkeerplaatsen) wordt tegen én evenwijdig met de grenslijn woongebied / agrarisch gebied voorzien. Voor het gemotoriseerd verkeer wordt de wegenis doodlopend aangelegd tot aan de inrit van de ondergrondse parking van de meergezinswoningen. Aan de ontsluitingsweg worden 6 loten voor halfopen ééngezinswoningen met een inpandige garage voorzien.  
    • In het verdere projectgebied worden nog 24 loten voor ééngezinswoningen en 1 lot voor meergezinswonen voorzien. Op dit laatste lot kunnen 2 gebouwen opgericht worden met in totaal max. 20 woongelegenheden. Onder de meergezinswoningen wordt een ondergrondse garage aangelegd die voldoende groot is om zowel een garage te voorzien voor de appartementen als minimaal één garage voor de ééngezinswoningen op de loten 7 t.e.m. 30. Op deze loten wordt het verboden een (inpandige) garage / autostaanplaats in te richten. Zo kunnen deze ééngezinswoningen en de meergezinswoningen gericht worden naar een centrale autovrije groenzone.
    • Temidden deze centrale groenzone wordt een kronkelende fiets- en voetwegel aangelegd. In functie van de hulpdiensten, onderhoudsdiensten en verhuiswagen wordt naast de fiets- en voetwegel wel een verharding in grasdallen voorzien. De 4m brede verharding (fiets- en voetwegel + grasdallen) wordt overgedragen naar het openbaar domein.
    • Bijkomend wordt voor alle woningen (zowel bij de ééngezins- als de bij de meergezinswoningen) een achterontsluiting voorzien. Het betreft telkens een minimaal 1,5m brede voetwegel.

Op 7 november 2022 heeft het college de aanvraag in eerste aanleg geweigerd, waartegen beroep werd aangetekend door de aanvragers.
Hiertegen werd echter op 12 januari 2023 bij de Deputatie beroep ingesteld door de aanvrager, met aan de weigeringsargumenten aangepaste plannen. In opdracht van de Deputatie werd hierover een openbaar onderzoek gehouden, en moet aan de gemeenteraad ook standpunt zaak der wegen worden gevraagd.

Het college van burgemeester en schepenen nam daar kennis van maar bevestigde op 20 februari 2023 haar ongunstig standpunt over de (aangepaste) aanvraag op zich. 
De Dienst Mobiliteit, Hulpverleningszone Waasland en Groendienst verleenden een voorwaardelijk gunstig advies. 

De aangepaste aanvraag werd openbaar gemaakt van 30 maart tot 28 april 2023.
Daarbij werden 5 bezwaren ingediend, met volgende argumenten over de zaak der wegen: 

  1. vraag om het perceel met kadastraal nummer 115A bij de ontwikkeling te betrekken, gezien dit anders quasi onmogelijk op een degelijke manier motorisch kan ontsloten worden: de huidige onverharde toegangsweg is daar te smal voor; 
  2. strijdigheid met art. 31 van het Gemeentewegendecreet, omdat de gemeenteraad in eerste aanleg geen uitspraak heeft gedaan over de zaak der wegen; 
  3. strijdigheid met art. 12§2 van het Gemeentewegendecreet, omdat de Kattestraat feitelijk wordt verbreed maar juridisch versmald (cfr. Atlas der Buurtwegen), zonder dat het originele dossier een rooilijnplan omvatte en dat niet in laatste aanleg (beroep) kan worden toegevoegd; 
  4. onuitvoerbaarheid van de aanpassingen aan het openbaar domein (de Kattestraat); 
  5. betere ontsluiting van het gebied via de Snoeckstraat; 
  6. de kantstroken mogen niet bij de minimale 5m wegbreedte worden gerekend, bovendien ontbreken er voetpaden; 
  7. de aanvrager kan niet beslissen om de rustige, doodlopende Kattestraat om te vormen tot een fietsstraat, die zich bovendien ver van het centrum bevindt; 
  8. te weinig parkeerplaatsen binnen het project; 
  9. de versmalling ter hoogte van de wegel naar de Hermelijnstraat is hinderlijk voor landbouwvoertuigen. 

De GOA neemt daarover volgend standpunt in: 

  1. gegrond:
    cfr. eerder weigering door college: door de ontwikkeling van voorliggend project wordt het inderdaad quasi onmogelijk gemaakt om dit perceel (kadastraal nr. 115A) volwaardig te ontwikkelen;
  2. ongegrond:
    net omwille van die strijdigheid met art. 31 van het Gemeentewegendecreet vraagt de Deputatie dat de gemeenteraad er alsnog een uitspraak over doet; 
  3. gegrond:
    de aanvraag bevat in beroep onvoldoende elementen om de aanpassingen aan de bestaande wegenis (Kattestraat) te beoordelen, onder andere de gegevens van de te rooien knotwilgen, de opbouw van de wegenis en het gescheiden rioleringsstelsel; 
  4. ongegrond:
    bij een stedenbouwkundige beoordeling mag inderdaad geen rekening worden gehouden met de eigendomstoestand, al kan die een vergunning onuitvoerbaar maken; 
  5. ongegrond:
    door de bebouwing langs de Hermelijnstraat is dit onmogelijk geworden; 
  6. ongegrond:
    de dienst mobiliteit aanvaardt dit in haar advies over het aangepaste dossier; 
  7. deels gegrond:
    hoewel de aanvrager niet kan beslissen om de dooRlopende Kattestraat om te vormen tot een fietsstraat, kan hij dit wel degelijk voorstellen. Gezien de Kattestraat in de zeer nabije toekomst een alternatieve fietsverbinding kan bieden van het centrum van Melsele naar de nieuwe fietssnelweg tussen de fietssnelweg F4 Gent-Antwerpen en de haven, is dat bovendien erg realistisch. Het  voorgestelde project zal echter nog steeds  leiden tot een te grote toename van de verkeersdrukte binnen het huidige wegprofiel.
  8. ongegrond:
    cfr. het advies van de Dienst Mobiliteit omvat de huidige, aangepaste aanvraag nog steeds te véél parkeerplaatsen binnen het project om als autoluw te worden beschouwd; 
  9. deels gegrond: hoewel enigszins hinderlijk zal er nog steeds verkeer met landbouwvoertuigen mogelijk zijn.


Aan de gemeenteraad wordt bijgevolg gevraagd om:

  1. kennis te nemen van de ingediende 5 bezwaarschriften; 
  2. het wegtracé van de nieuwe wegenis, voor de nieuwe verkaveling met aanleg van wegenis na afbraak van de bestaande woning en rooien van de bomen te Melsele, Kattestraat 18, met bijhorende modeldwarsprofielen, zoals op de plannen ingetekend, NIET goed te keuren.

Juridische grond

Gelet op de VCRO
Gelet op het decreet lokaal bestuur
Gelet op het omgevingsvergunningdecreet
Gelet op de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening

Adviezen

Dienst Milieubescherming Gunstig onder voorwaarden
Agentschap voor Natuur en Bos Gunstig onder voorwaarden
Gemeentelijke technische dienst wegen Gunstig onder voorwaarden
Gemeentelijke dienst mobiliteit Ongunstig advies
Hulpverleningszone Waasland Gunstig onder voorwaarden
Gemeentelijke groendienst Gunstig onder voorwaarden
Watergroep Gunstig onder voorwaarden
Landbouw en Visserij Gunstig onder voorwaarden
Provincie Waterbeleid Gunstig onder voorwaarden
TotalEnergies Gunstig onder voorwaarden
Air Liquide Gunstig onder voorwaarden
Mobiliteit (in beroep) Gunstig onder voorwaarden
Hulpverleningszone Waasland (in beroep) Gunstig advies
Groendienst (in beroep) Gunstig onder voorwaarden

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

kennis te nemen van 5 bezwaren en opmerkingen naar aanleiding van het openbaar onderzoek in fase van beroep bij de Deputatie over de aangepaste aanvraag tot omgevingsvergunning van BV Groeselaeren voor een nieuwe verkaveling met aanleg van wegenis na afbraak van de bestaande woning en rooien van de bomen, gelegen te Melsele, Kattestraat 18, kadastraal bekend als Beveren 9e afdeling (Melsele), sectie E, 0116 en 0095A, inzonderheid de argumenten die daarbij worden aangehaald betreffende de zaak der wegen.

Artikel 2

Het wegtracé van de nieuwe wegenis, voor de nieuwe verkaveling met aanleg van wegenis na afbraak van de bestaande woning en rooien van de bomen te Melsele, Kattestraat 18, met bijhorende modeldwarsprofielen, zoals op de plannen ingetekend, niet goed te keuren. Zoals vermeld door de GOA en conform de eerdere weigering door het college, wordt het door de ontwikkeling van voorliggend project quasi onmogelijk gemaakt om perceel kadastraal nr. 115A volwaardig te ontwikkelen. De aanvraag bevat in beroep onvoldoende elementen om de aanpassingen aan de bestaande wegenis (Kattestraat) te beoordelen, onder andere de gegevens van de te rooien knotwilgen, de opbouw van de wegenis en het gescheiden rioleringsstelsel. Het  voorgestelde project zal nog steeds leiden tot een te grote toename van de verkeersdrukte binnen het huidige wegprofiel.