Door de grootte van onze gemeente, het aantal inwoners, de strengere regelgeving en de grote bedrijvigheid zijn er wekelijks ettelijke tientallen openbare onderzoeken die opgestart worden. Vele jaren geleden kon een inwoner de grote gele aanplakbrieven terugvinden aan de infoborden voor het oud gemeentehuis. Ik meen me nog te herinneren dat raadsleden ook via mail op de hoogte werden gebracht van (bepaalde) openbare onderzoeken.
Alle lopende openbare onderzoeken zijn terug te vinden op de gemeentelijke website (https://www.beveren.be/nl/bestuur-en-participatie/participeren/openbare-onderzoeken-en-bekendmakingen). Om een idee te geven: zo’n 125 (!) lopende openbare onderzoeken staan actief. Als gemeenteraadslid is het volgens onze fractie onderdeel om regelmatig een deel van deze onderzoeken onder de loep te nemen.
Onze vragen:
- Kunnen de gemeentelijke diensten een wekelijkse mail uitsturen naar de raadsleden met de nieuwe lopende openbare onderzoeken van die week?
- Zijn er andere manieren om een opvolging voor de raadsleden te creëren rond deze openbare onderzoeken?
huishoudelijk reglement gemeenteraad
het verzoek van Groen met betrekking tot overzicht lopende openbare onderzoeken voor raadsleden te behandelen.