Terug
Gepubliceerd op 27/06/2023

2023_GR_00219 - Politieverordening thuiswedstrijden SK Beveren - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 26/06/2023 - 19:30 raadzaal gemeentehuis
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Andere.

Samenstelling

Aanwezig

Veerle Vincke, voorzitter; Marc Van de Vijver, burgemeester; Filip Kegels, schepen; Katrien Claus, schepen; Boudewijn Vlegels, schepen; Inge Brocken, raadslid; Roger Heirwegh, raadslid; Werner Maes, raadslid; Johan Smet, raadslid; Andre Buyl, raadslid; Marijke De Graef, raadslid; Ann Cools, raadslid; Issam Benali, raadslid; Lien Van Dooren, raadslid; Dominique Tielens, raadslid; Jan Van De Perre, raadslid; Karolien Weekers, raadslid; Stijn De Munck, raadslid; Laura Staut, schepen; Jeroen Verhulst, raadslid; Koen Maes, raadslid; Méline Rovillard, raadslid; Bram Massar, raadslid; Leen Van Laere, raadslid; Jan Creve, raadslid; Jozef Schelfhout; Debbie Vlaeminck; Victor Catry, raadslid; Guy Tindemans, raadslid; Hilde Maes, Raadslid; Annelies Van de Vyver, Raadslid; Jo Van Duyse, algemeen directeur

Verontschuldigd

Ingeborg De Meulemeester, schepen; Lientje De Schepper, raadslid; Annick Van de Vyver, raadslid; Kathleen De Schepper, raadslid

Secretaris

Jo Van Duyse, algemeen directeur

Voorzitter

Veerle Vincke, voorzitter
2023_GR_00219 - Politieverordening thuiswedstrijden SK Beveren - Goedkeuring 2023_GR_00219 - Politieverordening thuiswedstrijden SK Beveren - Goedkeuring

Motivering

Inhoudelijke toelichting

Aangezien in het Freethielstadion thuiswedstrijden van SK Beveren gespeeld worden in het kader van de reguliere competitie en eventuele eindronde- of barragematchen en de bekercompetitie (Croky Cup), alsook vriendschappelijke wedstrijden gespeeld kunnen worden zoals bedoeld in artikel 2, 2° van de Wet van 21 december 1998 gewijzigd bij de wetten van 10 maart 2003, 27 december  2004, 25 april 2007, 27 juni 2016 en 3 juni 2018;

 

Aangezien voorafgaand aan het voetbalseizoen en voorafgaand aan elke wedstrijd door de politiediensten, in overleg met de partners, een kwalitatieve risicoanalyse wordt doorgevoerd, waarbij wordt rekening gehouden met de specifieke situatie in en rond het Freethielstadion;

 

Aangezien onder deze wedstrijden zich wedstrijden bevinden die, op basis van deze kwalitatieve risicoanalyse, een meer dan gemiddelde bedreiging inhouden voor de openbare veiligheid en rust, hetzij door de aard van de bezoekende supporters, hetzij door rivaliteit tussen beide supporterskernen, hetzij door het sportieve belang van de desbetreffende wedstrijd; 

 

Aangezien, gelet op de plaatsgesteldheid buiten het stadion, de volledige scheiding van supporters onmogelijk te handhaven is zonder het instellen van een combiregeling;

 

Aangezien deze voetbalwedstrijden veelal gepaard gaan met een grote volkstoeloop, ter gelegenheid waarvan de openbare veiligheid en rust ernstig in het gedrang kunnen komen;

 

Aangezien deze voetbalwedstrijden vaak een aantrekkingspunt vormen voor personen met hetzij een burgerrechtelijk stadionverbod, hetzij een administratief stadionverbod, een gerechtelijk stadionverbod of een stadionverbod als beveiligingsmaatregel zoals bedoeld in de Wet van 21 december 1998, gewijzigd zoals hierboven vermeld, betreffende de veiligheid bij voetbalwedstrijden;

 

Aangezien deze personen, hetzij alleen, hetzij in groep, door hun opruiend gedrag een bedreiging kunnen vormen voor de openbare veiligheid en rust op de openbare weg of in de openbare plaatsen in de periferie van het Freethielstadion en dit zowel vóór, tijdens als na de wedstrijd;

 

Aangezien de gemeenten tot taak hebben te voorzien, ten behoeve van de inwoners, in een goede politie, door het tegengaan van inbreuken op de openbare rust zoals vechtpartijen en twisten met volkstoeloop op straat, tumult verwekt in plaatsen van openbare vergadering, nachtgerucht en nachtelijke samenscholingen die de rust van de inwoners verstoren, en door het handhaven van de orde op plaatsen waar veel mensen samenkomen;

 

Aangezien deze wedstrijden, die mogelijks een meer dan gemiddelde bedreiging vormen voor de openbare orde op niet-limitatieve wijze opgenomen worden in het protocolakkoord dat afgesloten wordt tussen de club, de gemeente en de veiligheidsdiensten; 

 

Aangezien het, gelet op het bovenstaande, noodzakelijk is om alle nuttige maatregelen te nemen die de gebeurlijke verstoring van de openbare orde naar aanleiding van deze voetbalwedstrijden kunnen voorkomen dient een politieverordening te worden opgesteld.

 

Overwegende dat een buscombiregeling een belangrijke risicoverlagende maatregel is :

Via de combiregeling worden de bezoekende supporters verplicht om op voorhand een toegangsbewijs te kopen en met de bus naar de wedstrijd te komen. De loketten voor bezoekende supporters zijn gesloten op de wedstrijddag.

De noodzaak voor de opleg van deze combiregeling wordt ingegeven vanuit de vaststelling dat door de specifieke plaatsgesteldheid rondom het stadion een scheiding tussen de verschillende supportersstromen (van de bezoekende ploeg enerzijds en de thuisploeg anderzijds) onmogelijk is.

Het systeem van de combiregeling kent enkele belangrijke, hoofdzakelijk politionele, voordelen, waaronder:

- het gegroepeerd binnenkomen en wegrijden van de bezoekende supporters;

- een betere supportersscheiding langs de wegen via het toebedelen van bepaalde parkings aan bepaalde supportersgroepen en het opleggen van een vastgelegde reisweg;

- het verminderen van de mogelijkheden tot confrontatie tussen beide kernen rond het stadion;

- het beschermen van goedmenende bezoekende supporters tegen onruststokers onder de thuissupporters;

- geen parkeerproblemen voor bezoekende supporters;

- geen problemen inzake loketverkoop van toegangsbewijzen;

- de buurtbewoners blijven meer gevrijwaard van vandalisme.

Juridische grond

- De wet van 21 december 1998 betreffende de veiligheid bij voetbalwedstrijden, laatst     gewijzigd door de Wet van 3 juni 2018 (verder Voetbalwet genoemd);

- De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties; 

- De artikelen 119, 119bis en 135 §2 van de Nieuwe Gemeentewet;

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De burgemeester bepaalt, op advies van de korpschef van de lokale politie, wanneer een wedstrijd als voetbalwedstrijd met verhoogd veiligheidsrisico wordt beschouwd.

Wedstrijden van SK Beveren tegen volgende tegenstrevers worden reeds beschouwd als wedstrijden met een verhoogd veiligheidsrisico :

  • K Beerschot VA
  • Lierse Kempenzonen
  • RFC Luik
  • S.V. Zulte-Waregem

Artikel 2

Ter gelegenheid van de thuiswedstrijden van SK Beveren met een verhoogd veiligheidsrisico wordt een voetbalperimeter in plaats gesteld. Deze voetbalperimeter is van kracht van 5 uur voor aanvang van de wedstrijd tot 5 uur na afloop van de wedstrijd. Deze voetbalperimeter is identiek aan de bij art. 2 van het Koninklijk Besluit van 8 mei 2003 vastgestelde perimeter van het Freethielstadion.

Artikel 3

Onverminderd de toepassing van art. 21 van de Wet van 21 december 1998, gewijzigd zoals hierboven beschreven, betreffende de veiligheid bij voetbalwedstrijden, is de aanwezigheid, omwille van en ter gelegenheid van de thuiswedstrijden van SK Beveren van personen die het voorwerp uitmaken van een burgerrechtelijk stadionverbod, een administratief stadionverbod, een gerechtelijk stadionverbod of een stadionverbod als beveiligingsmaatregel, strikt verboden binnen deze voetbalperimeter op de dag en de tijdstippen zoals bepaald in art.1 van dit besluit, tenzij ze er hun woonplaats hebben.

Personen met een stadionverbod die zich, omwille van en ter gelegenheid van deze thuiswedstrijden binnen de voetbalperimeter bevinden, kunnen door de politie verwijderd worden en/of bestuurlijk aangehouden worden overeenkomstig de modaliteiten vervat in art. 31 van de Wet van 5 augustus 1992 op het politieambt.

Artikel 4

Ter gelegenheid van de thuiswedstrijden van SK Beveren met een verhoogd veiligheidsrisico wordt een restrictieperimeter in plaats gesteld. Deze restrictieperimeter maakt integraal deel uit van de voetbalperimeter zoals vastgesteld in art. 1 van dit besluit en is als dusdanig onderhevig aan de voorschriften die op deze laatste van toepassing zijn en geformuleerd worden in art. 2 van dit besluit. De restrictieperimeter is van kracht van 3 uur voor aanvang van de wedstrijd tot 3 uur na afloop van de wedstrijd. Deze restrictieperimeter omvat volgende straten gelegen op het grondgebied van de gemeente Beveren:

  • Klapperstraat, met uitzondering van de cafetaria van de topsporthal;
  • Lindenlaan tussen Klapperstraat en Pastoor Steenssensstraat;
  • Pastoor Steenssensstraat tussen Onze-Lieve-Vrouwstraat en Lindenlaan, met uitzondering van het Rest’au café in het zwemcomplex van Lago;
  • Onze-Lieve-vrouwstraat;
  • Kleine Kromstraat tussen Lindenlaan en Zillebeek;
  • Prosper Van Raemdonckstraat;
  • Donkvyverstraat tussen Klapperstraat en Diederik Van Beverenlaan;
Meerminnendam.

Artikel 5

Op de dag waarop thuiswedstrijden van SK Beveren met een verhoogd veiligheidsrisico gespeeld worden in het Freethielstadion kan de Burgemeester besluiten om vanaf 3 uren vóór de aanvang van de wedstrijd tot 3 uren na afloop van de wedstrijd, binnen de restrictieperimeter zoals vastgesteld in art. 4, te verbieden om op de openbare weg of op openbare plaatsen dranken te verkopen, te bezitten of te verbruiken die vervat zijn in flessen, glazen of metalen recipiënten of enig ander materiaal dat, indien gebruikt als projectiel, schade kan berokkenen aan personen, dieren, roerende en onroerende eigendommen

In voorkomend geval, kunnen de dranken, materialen of inrichtingen in beslag genomen worden overeenkomstig de modaliteiten vervat in art. 30 van de Wet van 5 augustus 1992 op het politieambt.

Artikel 6

Ter gelegenheid van de thuiswedstrijden van SK Beveren met een verhoogd veiligheidsrisico wordt eveneens een bezoekersperimeter in plaats gesteld. Deze bezoekersperimeter maakt integraal deel uit van de voetbalperimeter en de restrictieperimeter, respectievelijk vastgesteld in art. 2 en 4 van dit besluit, en is als dusdanig onderhevig aan de voorschriften die op deze laatste van toepassing zijn en geformuleerd worden in art. 3 en 5 van dit besluit. Deze bezoekersperimeter is van kracht van 3 uur voor aanvang van de wedstrijd tot 3 uur na afloop van de wedstrijd, en omvat volgende straten gelegen op het grondgebied van de gemeente Beveren:

  • Stadionplein : toegangsweg naar bezoekersparking P2 en P3;
  • Parking P2 en P3 aan het Freethielstadion.

Artikel 7

Binnen de bezoekersperimeter is de buscombiregeling van toepassing. Dit houdt in dat de bezoekersperimeter enkel te betreden is door personen, die in het bezit zijn van een geldig toegangsticket voor het bezoekersvak van het Freethielstadion, en aan boord zitten van een door de bezoekende club of supportersclub van de bezoekende club ingelegde autobus.

Artikel 8

Tot de bezoekersperimeter worden maximaal tien autobussen toegelaten. Deze autobussen zullen op voorhand, door SK Beveren via de bezoekende club, in het bezit gesteld worden van een uniek genummerd busvignet, dat duidelijk zichtbaar achter de voorruit van de autobus moet bevestigd worden. Bussen die niet in het bezit zijn van het geldende vignet zullen de toegang tot de bezoekersperimeter geweigerd worden en zullen verplicht worden het grondgebied te verlaten.

Van het maximaal aantal toegelaten autobussen kan afgeweken worden op beslissing van de burgemeester na gemotiveerd advies van de korpschef van de lokale politie.

Artikel 9

De autobussen van de bezoekende supporters worden slechts toegelaten op het grondgebied van de gemeente Beveren vanaf 90 minuten voor het begin van de voetbalwedstrijd.

Artikel 10

De autobussen van de bezoekende supporters dienen, ongeacht hun plaats van vertrek, een vastgelegde reisweg te volgen vanaf het binnenrijden van het grondgebied van de gemeente Beveren tot in de bezoekersperimeter.

Deze reisweg is als volgt vastgelegd :

  • E 17 Afrit 15A Haasdonk richting Haasdonk;
  • Bergstraat;
  • Willem Van Doornyckstraat;
  • Zandstraat;
  • Kruispunt 5-straten : oversteken naar Pastoor Steenssensstraat;
  • Lindenlaan richting centrum tot aan inrit bezoekers Stadionplein;
  • Inrit bezoekersperimeter naar P2 en P3.

Na afloop van de voetbalwedstrijd zal dezelfde reisweg (in omgekeerde volgorde) moeten gevolgd worden van de bezoekersperimeter aan het   Freethielstadion tot de E17.

Artikel 11

Gelet op art. 5 van deze verordening dienen de buschauffeurs van de bussen, tezamen met de verantwoordelijke(-n) van de respectievelijke supportersclubs, alle bierkratten met glazen flesjes alsook alle andere dranken verpakt in glazen of metalen recipiënten tezamen met alle andere voorwerpen, die kunnen dienen als projectielen, bij aankomst van de bus in de bezoekersperimeter uit de bus te verwijderen en te stockeren in de afgesloten koffer van de autobus. Deze koffer mag niet meer geopend worden na afloop van de wedstrijd zolang de bus op het grondgebied van de gemeente Beveren vertoeft.

Artikel 12

De busverantwoordelijke, met name de persoon die de bus heeft ingelegd, alsmede de bestuurder van het voertuig, is verantwoordelijk voor de naleving van de voorschriften uit de artikelen 8 tot en met 11 van deze verordening.

Artikel 13

Om ongewenste supportersvermenging tegen te gaan kan de Burgemeester beslissen alle loketten voor de supporters te sluiten op de dag van de wedstrijd en alle ticketverkoop te staken vanaf 6 uur voorafgaand aan de aftrap.   

Artikel 14

Wanneer uit de risicoanalyse blijkt dat een bepaalde thuiswedstrijd een verhoogd veiligheidsrisico met zich meebrengt kan de burgemeester beperkende maatregelen inzake ticketverkoop, zoals een verbod op online-verkoop, een 1-op-1 verkoop of het enkel verkopen aan supporters met een reeds eerder gekend klantprofiel, opleggen.

Artikel 15

De club SK Beveren zal in de hoedanigheid van organisator van de thuiswedstrijden van SK Beveren met een verhoogd veiligheidsrisico op aantoonbare wijze alle noodzakelijke maatregelen nemen om supportersvermenging in de business gedeelten van het stadion (skyboxen, restaurants, loges) te voorkomen.

Artikel 16

Deze verordening is van toepassing tijdens het volledige voetbalseizoen 2023 – 2024 op alle wedstrijden die vallen onder de Wet van 21 december 1998 betreffende de veiligheid bij voetbalwedstrijden.

Artikel 17

De Gemeenteraad geeft opdracht aan de Politiezone Waasland-Noord om deze politieverordening te betekenen aan de club SK Beveren, gelegen Stadionplein 1 te 9120 Beveren alsook aan de bezoekende clubs opgenomen in artikel 1 van onderhavige politieverordening.

Artikel 18

De in kennis gestelde voetbalclubs zijn verplicht om de in deze politieverordening opgelegde maatregelen aantoonbaar bekend te maken aan hun supporters en de nodige maatregelen te treffen opdat de buscombiregeling nageleefd wordt.

Artikel 19

Deze verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig art. 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur.

Conform artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur zal de toezichthoudende overheid op de hoogte gebracht worden van de bekendmaking van dit besluit.

Artikel 20

Onverminderd de toepassing van de Wet van 21 december 1998 betreffende de veiligheid bij voetbalwedstrijden, gewijzigd zoals hierboven vermeld en de  uitvoeringsbesluiten van deze Wet, kunnen de inbreuken op de bepalingen van deze politieverordening gestraft worden met een administratieve geldboete ten bedrage van maximum 350 euro overeenkomstig de procedure bepaald bij titel 6 van de algemene bestuurlijke politieverordening van de gemeente Beveren en de wet van 24 juni 2013 betreffende de Gemeentelijke Administratieve Sancties.

Artikel 21

Afschrift van huidige politieverordening wordt overgemaakt aan de Bestendige Deputatie van de Provincieraad van Oost-Vlaanderen en aan de Griffies van de Rechtbank van Eerste Aanleg en de Politierechtbank te Gent, de korpschef van de politiezone Waasland-Noord en aan de sanctionerend ambtenaar in het kader van de Gemeentelijke Administratieve Sancties.