De werken aan de N70 zitten in een laatste fase, een zucht van opluchting is van ver buiten Beveren te horen. Het resultaat mag er zijn, met voldoende oog voor de zwakke weggebruiker en het nodige groen. Bovendien zorgen de busbanen voor een vlot openbaar vervoer door de kernen van Beveren en Melsele.
We merken dat er in het vernieuwde traject er is nagestreefd om conflictsituaties met de zwakke weggebruiker zoveel als mogelijk te vermijden. Op het allicht meest gebruikte oversteekpunt van het traject aan de Sint-Elisabethstraat en Ponjaardwegel is dat jammer genoeg niet het geval. We blijven dat als fractie onbegrijpelijk vinden.
Dagelijks kruisen honderden kinderen met of zonder ouders 2 fietspaden, 2 busstroken en 2 autobaanvakken. De 2 gemachtigde opzichters doen fantastisch werk, maar hebben de onmogelijke taak alle conflictsituaties te vermijden.
Voor onze fractie is er maar 1 oplossing om dit oversteekpunt veilig te maken en dat zijn verkeerslichten. In principe zouden daarvoor de leidingen klaar moeten liggen. Als reactie op de vele bezwaren en in een repliek op onze tussenkomst werd er in 2019 beslist om een evaluatie in te plannen van de verkeerssituatie.
Ruimer dan dit oversteekpunt wil onze fractie ook dat het bestuur snel werk maakt van trajectcontrole voor zwaar vervoer, dit zou na oplevering van de werken worden geïnstalleerd.
Hierbij onze vragen:
1/ Wat is de termijn van evaluatie voor het oversteekpunt ovonde Sint-Elizabethstraat?
2/ Hoe gaat de gemeente deze evaluatie aanpakken, is er een kader bepaald? Wie wordt er betrokken?
3/ Is de gemeente bereid om de druk te verhogen bij AWV en de precaire situatie nu al in beeld te brengen?
4/ Zijn er al procedures opgestart om trajectcontrole te plaatsen op de N70? Is de voorbereidende fase reeds begonnen?
huishoudelijk reglement gemeenteraad
het verzoek van Groen met betrekking tot ovonde Sint-Elizabethstraat Melsele te behandelen.