De gemeente verkocht in akte van 4 mei 2021 projectgrond aan het Congoken aan een projectontwikkelaar. Deze liet weten dat op voormelde grond asbest werd gevonden. De afvoer van deze asbesthoudende grond kostte 119 000 EUR (excl. btw). Het college nam kennis van de ontdekte asbestvervuiling in de projectgrond die werd verkocht door de gemeente en betaalde 59 500 EUR (+ btw).
Hierbij onze vragen:
- In de vernoemde akte staat geen enkele vermelding/meting van asbestvervuiling noch een verplichting van het college om financieel te moeten tussenkomen bij vervuiling. Wat heeft het college doen beslissen wel financieel tussen te komen?
- In welke andere verkoopdossiers onroerend goed denkt het college dezelfde procedure te willen toepassen (eventueel met andere soorten vervuiling)?
- Recupereert de gemeente deze onkost via bovenlokale financiële middelen?
huishoudelijk reglement gemeenteraad
het verzoek van Groen met betrekking tot asbestvervoer te behandelen.