Algemeen
De provincie Oost-Vlaanderen en de gemeente Beveren wensen een missing link te realiseren in de fietssnelweg F425 (Beveren-Waaslandhaven) langs spoorlijn 10 tussen de N70 en de fietsbrug over de E34 conform de normen van het Vademecum Fietsvoorzieningen.
Dit project is een samenwerking tussen de provincie Oost-Vlaanderen en de gemeente Beveren, waarbij de gemeente instaat voor het verwerven van de noodzakelijke gronden en de provincie optreedt als bouwheer.
In functie van de uitvoering van bovenstaand project dienen er gronden te worden onteigenend. Alle gronden, uitgezonderd twee loten, werden in minnelijke schikking verworven. De laatste twee loten zijn eigendom van de Belgische Staat, bijgevolg is een minnelijke schikking niet mogelijk en dient de onteigeningsprocedure gevoerd te worden.
Voorliggende nota betreft het voorlopig onteigeningsbesluit waarmee de gemeente aangeeft om over te gaan tot onteigening, zoals opgenomen in het onteigeningsdecreet.
Omschrijving van de te onteigenen onroerende goederen
Lot 8: 9de afdeling, sectie C (deel van) nummer 500D, bouwland (126,02m² te onteigenen)
Lot 11: 9de afdeling, sectie C (deel van) nummer 496E, puin (487,95m² te onteigenen)
Alternatieve locaties om tot onteigening over te gaan zijn onmogelijk voor de aanleg van de fietssnelweg.
Vermelding van de onteigenende instantie
Rechtsgrond voor de onteigening
Gelet op het decreet betreffende onteigening voor het algemeen nut (dd. 24-02-2017)
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het Vlaams Onteigeningsdecreet (dd. 24-02-2017)
Omschrijving van het onteigeningsdoel van algemeen nut
De provincie Oost-Vlaanderen en de gemeente Beveren wensen een missing link te realiseren in de fietssnelweg F425 (Beveren-Waaslandhaven) langs spoorlijn 10 tussen de N70 en de fietsbrug over de E34 conform de normen van het Vademecum Fietsvoorzieningen.
Deze fietssnelweg vormt een interessante functionele taak tussen de gemeentes (Beveren, Zwijndrecht, Kruibeke, Sint-Niklaas,... ) en de Waaslandhaven. De fietssnelweg kent ook een mogelijke fietsrecreatieve meerwaarde.
Met deze realisatie wenst de provincie het aandeel functioneel fietsverkeer (woon-werk) te verhogen tussen de Wase gemeentes en de Waaslandhaven. De realisatie van deze fietssnelwegschakel dient ook het aandeel gebruikers openbaar vervoer (in combinatie met deelfietsen) te verhogen voor het vervoersknooppunt 'park-and-ride' Melsele en het NMBS-station Beveren. Kwaliteitsvolle fietsinfrastructuur leidt ertoe dat de fiets concurrentieel wordt ten opzichte van de auto als vervoersmiddel.
Omschrijving en motivering van de onteigeningsnoodzaak
De gemeenten kunnen tot onteigening overgaan in de gevallen waarin ze oordelen dat de onteigening noodzakelijk is voor de uitwerking van de infrastructuur inzake gemeentelijke aangelegenheden.
Met dit project wenst de provincie Oost-Vlaanderen op korte termijn het fietsnetwerk een stuk performanter te maken.
Minnelijke onderhandelingstermijn
Deze onderhandelingsplicht van de onteigenende instantie vervalt als diegene die zij wenst te onteigenen uitdrukkelijk het aanvatten of verder voeren van onderhandelingen heeft afgewezen. De eigenaar van de grond, de Belgische Staat, heeft formeel laten weten dat een minnelijke schikking niet mogelijk is. Het bewijsstuk vindt u in bijlage terug.
Keurt de gemeenteraad het voorlopig onteigeningsbesluit in functie van de fietssnelweg goed?
Gaat de gemeenteraad akkoord om een openbaar onderzoek te organiseren na goedkeuring voorlopig onteigeningsbesluit?
Gelet op het decreet betreffende onteigening voor het algemeen nut (dd. 24-02-2017)
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het Vlaams Onteigeningsdecreet van dd. 24-02-2017
om het voorlopig onteigeningsbesluit in functie van de fietssnelweg goed te keuren, voor volgende kadastrale percelen:
om een openbaar onderzoek te organiseren over het voorlopig onteigeningsbesluit in functie van de fietssnelweg.