Terug
Gepubliceerd op 30/09/2021

2021_GR_00268 - Verzoekschrift voor opheffing van trage weg tussen Molenstraat en Texam omwille van dertigjarig niet-gebruik - Weigering

Gemeenteraad
di 28/09/2021 - 19:30 Raadzaal in het nieuw gemeentehuis, Gravenplein te Beveren
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Veerle Vincke, voorzitter; Marc Van de Vijver, burgemeester; Filip Kegels, schepen; Katrien Claus, schepen; Boudewijn Vlegels, schepen; Raf Van Roeyen, schepen; Ingeborg De Meulemeester, schepen; Inge Brocken, schepen; Dirk Van Esbroeck, schepen; Roger Heirwegh, raadslid; Werner Maes, raadslid; Johan Smet, raadslid; Andre Buyl, raadslid; Ernest Smet, raadslid; Marijke De Graef, raadslid; Ann Cools, raadslid; Issam Benali, raadslid; Lien Van Dooren, raadslid; Jens De Wael, raadslid; Dominique Tielens, raadslid; Jan Van De Perre, raadslid; Karolien Weekers, raadslid; Stijn De Munck, raadslid; Laura Staut, raadslid; Jeroen Verhulst, raadslid; Koen Maes, raadslid; Lientje De Schepper, raadslid; Annick Van de Vyver, raadslid; Kathleen De Schepper, raadslid; Méline Rovillard, raadslid; Bram Massar, raadslid; Katty Schelfhout, raadslid; Leen Van Laere, raadslid; Jan Creve, raadslid; Jozef Schelfhout; Jo Van Duyse, algemeen directeur

Secretaris

Jo Van Duyse, algemeen directeur

Voorzitter

Veerle Vincke, voorzitter
2021_GR_00268 - Verzoekschrift voor opheffing van trage weg tussen Molenstraat en Texam omwille van dertigjarig niet-gebruik - Weigering 2021_GR_00268 - Verzoekschrift voor opheffing van trage weg tussen Molenstraat en Texam omwille van dertigjarig niet-gebruik - Weigering

Motivering

Inhoudelijke toelichting

De heer Karel Van Dijk en mevrouw Yolanda Van Haelst dienden op 18 mei 2021 bij de gemeenteraadsvoorzitter en het college een verzoekschrift in voor de vaststelling van het dertigjarig niet-gebruik van een gemeenteweg door het publiek op basis van art.14 van het gemeentewegendecreet.

Artikel 14 van het Decreet Gemeentewegen (3.05.2019) stelt:

§ 1. Gemeentewegen kunnen alleen opgeheven worden door een bestuurlijke beslissing ter uitvoering van dit decreet en kunnen niet verdwijnen door niet-gebruik.

§ 2. Eenieder heeft het recht om een verzoekschrift in te dienen bij de gemeente waarin gemotiveerd wordt dat een gemeenteweg, of een deel ervan, getroffen is door een dertigjarig niet-gebruik door het publiek. Het bewijs wordt geleverd door een rechterlijke uitspraak of met alle middelen van recht.

De gemeenteraad die op grond van een verzoekschrift als vermeld in het eerste lid vaststelt dat er sprake is van een dertigjarig niet-gebruik door het publiek, oordeelt over de wenselijkheid van de opheffing van de gemeenteweg of het deel ervan, rekening houdend met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4, en in voorkomend geval het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6. Een eventuele opheffingsprocedure verloopt overeenkomstig afdeling 3.

Als de gemeenteraad vaststelt dat er geen sprake is van een dertigjarig niet-gebruik door het publiek, geeft de gemeenteraad aan het college van burgemeester en schepenen de opdracht om de publieke doorgang te vrijwaren overeenkomstig de in dit decreet opgenomen instrumenten en handhavingsbevoegdheden.

De doelstellingen en principes worden uiteengezet in artikel 3 en 4 van het decreet.

Artikel 3. (01/09/2019- ...)

Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.

Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.

Artikel 4. (01/09/2019- ...)

Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.


Verzoekers zijn eigenaar van Molenstraat 114 en dienden eerder een bezwaar in tegen het RUP Texamsite tijdens het openbaar onderzoek. Zij stellen dat de trage weg sinds 1985 niet gebruikt wordt als ontsluitingsweg. Betrokkenen hebben een haag aangeplant op de plaats waar vroeger de wegel was en deze in hun tuin geïncorporeerd.

Na overleg met de dienst overheidsopdrachten en juridische zaken en dienst stedenbouw kunnen volgende elementen ingebracht worden, op basis waarvan de gemeenteraad gevraagd wordt het verzoek te weigeren.

  • het voorgelegde bewijs volstaat niet om 30 jarig ongebruik vast te stellen. De luchtfoto's zijn erg onduidelijk en laten niet toe om vast te stellen of de weg al dan niet doorloopt onder bebossing. De gemeenteraad kan bijgevolg niet vaststellen of de weg al dan niet in onbruik is gedurende 30 jaar.
  • op 12 februari 2019 vond over dit perceel nog overleg plaats tussen gemeente en de heer Karel Van Dijck naar aanleiding van de geplande ontsluiting. Op dat moment werd het perceel door landmeter Ibens opgemeten.
  • inhoudellijke argumenten
    • de intekening als zachte ontsluiting in het RUP is vanuit mobiliteitsoogpunt wel zinvol omdat de connectie met Kouterstraat en Weverstraat telkens naar het noorden leiden en deze zuidelijke ontsluiting duidelijk bijdraagt aan een fijnmazig netwerk van trage wegen zoals bedoeld in artikel 3 van het Gemeentewegendecreet.
    • de argumenten op vlak van verregaande aantasting van het rustige woongenot en de privacy worden niet gevolgd omdat de trage weg grenst aan garage (bijgebouw) en niet vlakbij de woning zelf. Bij de toekomstige inrichting kan hier bovendien ook rekening met gehouden worden.

Verzoekers beroepen zich tot slot ook op het hoorrecht.

  • Deze hoorzitting moet georganiseerd worden voor de beslissing van de gemeenteraad.
  • Op deze hoorzitting wordt geen tegensprekelijk debat gevoerd, maar krijgen de klagers een extra kans om hun bezwaar mondeling uiteen te zetten.
  • Deze hoorzitting werd georganiseerd op 10 september 2021 onder leiding van de algemeen directeur Jo Van Duyse, na hiertoe aangesteld te zijn door het college van burgemeester en schepenen. De gemeenteraad bevestigt, voor zover nodig, deze delegatie aan de algemeen directeur. Het proces-verbaal van deze hoorzitting wordt als bijlage bij dit besluit gevoegd. Raadsleden hebben kennis genomen  van dit proces-verbaal voor tot stemming over te gaan.


Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld:

  • in hoofdorde dat er onvoldoende bewijs is aangebracht om het 30 jarig onbruik vast te stellen ;
  •  in ondergeschikte orde dat het niet wenselijk is om over te gaan tot de opheffing van de gemeenteweg omdat deze zuidelijke ontsluiting duidelijk bijdraagt aan een fijnmazig netwerk van trage wegen zoals bedoeld in artikel 3 van het Gemeentewegendecreet.
  • het college de opdracht te geven om de publieke doorgang te vrijwaren overeenkomstig de in het decreet over de gemeenteweg opgenomen instrumenten en handhavingsbevoegdheden.

Juridische grond

Decreet houdende de gemeentewegen (3/05/2019)

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

in hoofdorde dat er onvoldoende bewijs is aangebracht om het 30 jarig onbruik vast te stellen.

Artikel 2

in ondergeschikte orde dat het niet wenselijk is om over te gaan tot de opheffing van de gemeenteweg omdat deze zuidelijke ontsluiting duidelijk bijdraagt aan een fijnmazig netwerk van trage wegen zoals bedoeld in artikel 3 van het Gemeentewegendecreet.

Artikel 3

het college de opdracht te geven om de publieke doorgang te vrijwaren overeenkomstig de in het decreet over de gemeenteweg opgenomen instrumenten en handhavingsbevoegdheden.

Artikel 4

voor zover als nodig de delegatie van het hoorrecht aan de algemeen directeur te bevestigen.