Het bijgevoegde tragewegenplan dient als basis voor onderstaande toelichting en dient bij voorkeur geprojecteerd te worden op groot scherm of op A0 bekeken te worden.
Voorliggend plan geeft de gewenste toestand weer voor het netwerk aan trage wegen in Melsele, Haasdonk en een gedeelte van Beveren Centrum ten zuiden van de spoorlijn L59.
Nadat voor deze gebieden participatietrajecten werden doorlopen waarbij op wegniveau gekeken werd naar wat wenselijk was, zijn een aantal herwaarderingsinitiatieven opgestart. Het gebrek aan een totaalbeeld zorgde er voor dat deze projecten onvoldoende van de grond kwamen.
Voorliggend plan dat rekening houdt met de input uit de participatietrajecten maar ook met de situatie op terrein en de draagkracht van de gemeente moet het bestuur toestaan om, binnen de krijtlijnen van het decreet gemeentewegen, vlotter te schakelen.
Voorliggend plan omvat 5 categorieën, elk met een eigen kleurcode.
Voor elke categorie is het van groot belang om ten allen tijde het eigendomsrecht te respecteren.
Hieronder wordt per kleurcode extra informatie gegeven.
1. GROENE LIJN: te behouden bestaande buurtweg/gemeenteweg/weg in reglement
Dit zijn bestaande wegen waar zich geen problemen qua toegankelijkheid voordoen én waar de toegang verzekerd is door het statuut van de weg. Het overgrote deel van deze wegen zijn gemeentewegen, vaak opgetekend in de atlas der buurtwegen. Ook trage wegenis binnen parken en domeinen (bv Hof Ter Saksen, Landschapspark Molenbeek,…) vallen hieronder, net zoals wegenis die valt onder het bos- of natuurdecreet.
2. RODE LIJN: wegen officieel af te schaffen/te schrappen
Wegen waarvan het gebruik niet (meer) wenselijk is, vaak omdat er een alternatief vlakbij is, omdat de weg verlegd zal worden of omdat de weg inmiddels overbouwd is. Het overgrote deel van deze wegen zijn buurt- en voetwegen uit de atlas der buurtwegen.
3. GROENE STIPPELLIJN: verdwenen buurtweg terug te openen
Dit zijn vaak (gedeeltelijk) verdwenen buurt- en voetwegen die terug opengesteld worden zoals opgenomen in de atlas der buurtwegen.
Op deze wegen is een erfdienstbaarheid van 1m van toepassing.
Als meer breedte wenselijk is, dient dit te gebeuren via minnelijke verwerving.
Na de openstelling worden de wegen opgenomen in het beheerplan van de gemeentelijke diensten.
4. PAARSE LIJN: nieuwe verbinding te realiseren
Dit zijn vaak alternatieven voor wegen die afgeschaft worden (zgn. verlegging) of nieuwe missing links in slecht ontsloten gebieden.
Deze wegen dienen gerealiseerd te worden via minnelijke verwerving.
Na de openstelling worden de wegen opgenomen in het beheerplan van de gemeentelijke diensten.
5. GELE LIJN: Bestaande privéwegen op te nemen in reglement
Deze wegen zijn aanwezig op het terrein, vaak gaat het over “loswegen”.
Sommigen worden al door publiek gebruikt maar zonder enige reglementering (wie onderhoudt de weg? Wie is verantwoordelijk bij ongevallen? …).
Andere wegen bestaan op terrein, worden zelden of niet publiek gebruikt maar betekenen een duidelijke meerwaarde voor het netwerk.
Met de eigenaars worden overeenkomsten afgesloten met betrekking tot het recht van overweg.
De gemeente kan in ruil voor dit recht het onderhoud van deze weg op zich nemen.
Decreet Gemeentewegen van 01/09/2019
akkoord te gaan met het globaal plan van te openen, te realiseren en af te schaffen trage wegen voor deelgebied Beveren centrum ten zuiden van de spoorlijn L59, Melsele en Haasdonk.