Terug
Gepubliceerd op 08/12/2020

2020_GR_00347 - Goedkeuring oprichting VZW wijkgezondheidscentrum Beveren-Zwijndrecht - Goedkeuring

Raad voor Maatschappelijk Welzijn
di 15/12/2020 - 19:30 raadzaal van het nieuw gemeentehuis, Gravenplein te Beveren
2020_GR_00347 - Goedkeuring oprichting VZW wijkgezondheidscentrum Beveren-Zwijndrecht - Goedkeuring 2020_GR_00347 - Goedkeuring oprichting VZW wijkgezondheidscentrum Beveren-Zwijndrecht - Goedkeuring

Motivering

Inhoudelijke toelichting

Het Bestuursakkoord 2019-2024 bevat het speerpunt "Gezondheidszorg: investeren in toegankelijke en betaalbare gezondheidszorg". Dit omvat:  "De komende periode wil het bestuur een onderzoek doen naar de oprichting van een wijkgezondheidscentrum. Een wijkgezondheidscentrum - ook medisch huis genoemd - is een groepspraktijk waar je een beroep kan doen op verschillende zorgverleners: huisartsen, kinesisten, verpleegkundigen, maatschappelijk werkers, diëtisten., ... De samenstelling van het team kan verschillen per wijkgezondheidscentrum. De wijkgezondheidscentra streven naar een hoge toegankelijkheid door de financiële drempel weg te halen en verschillende disciplines samen te brengen. "


Een wijkgezondheidscentrum (WGC) verkleint de sociale gezondheidsongelijkheid bij inwoners.   

De kwaliteit van de wijkgezondheidscentra werd onderzocht in 2 studies:

  1. De studie uit 2008 van het Federaal Kenniscentrum (KCE), onder leiding van professor gezondheidseconomie Lieven Annemans (UGent).
  2. De studie van het Intermutualistisch Agentschap uit 2017 is een actualisatie van de studie uit 2008 van het Federaal Kenniscentrum (KCE). De  toen toegepaste methodologie werd hernomen. 

Het Federaal Kenniscentrum voor de gezondheidszorg (KCE) maakte een vergelijking tussen het forfaitair systeem en de prestatie financiering inzake kost en kwaliteit. Het IMA actualiseerde deze oefening op basis van de data van alle ziekenfondsen, en onderzocht bovendien de verschillen tussen de wijkgezondheidscentra onderling.   Het IMA analyseerde daartoe twee steekproeven van telkens 50.000 patiënten met dezelfde eigenschappen (leeftijd, geslacht, socio-economisch profiel,…). De eerste groep werd verzorgd in het forfaitaire systeem en de tweede groep in de prestatiefinanciering.

Belangrijke vaststellingen 

Uit de gegevens blijkt dat de mensen die ingeschreven zijn in een wijkgezondheidscentrum over het algemeen jonger en meer kwetsbaar zijn op socio-economisch vlak dan de gehele Belgische bevolking.  

De wijkgezondheidscentra en de prestatiefinanciering kosten de ziekteverzekering evenveel. De wijkgezondheidscentra kosten meer in de eerste lijn (huisartsgeneeskunde, kinesitherapie en verpleegkundige verzorging), maar minder in de tweede lijn(ziekenhuizen, woonzorgcentra, geneesmiddelen,…). 

De patiënt zelf is goedkoper af bij een wijkgezondheidscentrum. De patiënt betaalt geen remgeld en gezien hij minder beroep doet op de tweede lijn moet hij daarvoor ook minder uit eigen zak betalen. 

De wijkgezondscentra scoren voor een aantal onderzochte kwaliteitsindicatoren beter dan de prestatiefinanciering. De dekkingsgraad voor griepvaccinatie bij ouderen en voor borstkanker- en baarmoederhalskankerscreening bij vrouwen ligt zo hoger. Artsen schrijven ook zowel minder als betere antibiotica voor, en nemen vaker hun toevlucht tot goedkope varianten van geneesmiddelen. Diabetici worden beter opgevolgd. Dit neemt niet weg dat er  nog ruimte is voor verbetering rekening houdend met nationale en internationale aanbevelingen. 

De IMA-studie bevestigt  dat de wijkgezondheidscentra meer toegankelijk zijn voor patiënten met een kwetsbaar profiel. 


Het Sociaal Huis vraagt de gemeenteraad  i.k.v. de oprichting van een wijkgezondheidscentrum (WGC) nu de  goedkeuring voor:

  1. de oprichting van een VZW Wijkgezondheidscentrum Beveren-Zwijndrecht met afvaardiging vanuit beide lokale besturen, aangevuld met een onafhankelijke actor uit de medische en welzijnssector, in het bestuur.
  2. het ontwerp van de statuten (zie bijlage)
  3. het project- en financieel plan van de geplande VZW (zie bijlage).
  4. de  integrale bestemming van de subsidie voor armoedebestrijding t.b.v. 91 339,61 EUR voor het wijkgezondheidscentrum,
  5. optrekken van het bedrag van de renteloze lening: de geplande VZW heeft een startbudget nodig. In Beveren werd dit voorzien in de vorm van een renteloze lening voor een bedrag van 152 900 EUR (principieel akkoord Vast Bureau dd 28 september 2020). Een verdere analyse en bevraging bij het WGC De Kempen, wijst uit dat het te prefinancieren aandeel van de eerste jaren hoger moet gebudgetteerd worden. Concreet komt dit nu op  373 000 EUR. De sociale huizen van Beveren en Zwijndrecht stellen voor om de prefinanciering te verdelen a rato van het inwonersaantal per gemeente: 72% voor Beveren, ofwel 268 560 EUR  en 28% voor Zwijndrecht, ofwel 104 440 EUR

Het Sociaal Huis van Beveren vraagt akkoord om het bedrag van de renteloze lening bij de eerstvolgende budgetwijziging op te trekken naar 177 221 EUR. De gemeente Zwijndrecht zal, naast de investering van hun subsidie voor armoedebestrijding (37 525,63 EUR), ook een bankwaarborg of een renteloze lening voor hun aandeel voorstellen aan de OCMW raad van Zwijndrecht in december 2020. 

        6. het Vast Bureau aan te stellen voor de verdere uitvoering. 

Juridische grond

23 APRIL 2013. - Koninklijk besluit tot uitvoering van artikel 52, § 1, van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994, wat betreft de medische huizen


Decreet van 19 juni 2020 tot het nemen van dringende maatregelen m.b.t. de noodfondsen voor cultuur, jeugd, sport, media en de lokale besturen, en m.b.t. de armoedebestrijding n.a.v. de COVID-19 pandemie

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

de oprichting van een VZW Wijkgezondheidscentrum Beveren-Zwijndrecht goed te keuren.

Artikel 2

het voorgelegde ontwerp van de statuten goed te keuren. 

Artikel 3

het voorgelegde project- en financieel plan van de geplande VZW goed te keuren. 

Artikel 4

de subsidie voor armoedebestrijding t.b.v. 91 339,61 EUR voor het wijkgezondheidscentrum te bestemmen.

Artikel 5

het bedrag van de renteloze lening bij de eerstvolgende budgetwijziging op te trekken naar 177 440 EUR.

Artikel 6

het Vast Bureau te belasten met de opdrachten die hieruit voortvloeien.