Terug
Gepubliceerd op 27/06/2023

2023_RMW_00043 - Rapportage organisatiebeheersing 2022 - Kennisneming

Raad voor Maatschappelijk Welzijn
ma 26/06/2023 - 19:30 raadzaal gemeentehuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Veerle Vincke, voorzitter raad; Marc Van de Vijver, burgemeester; Filip Kegels, schepen; Katrien Claus, schepen; Boudewijn Vlegels, schepen; Inge Brocken, raadslid; Roger Heirwegh, raadslid; Werner Maes, raadslid; Johan Smet, raadslid; Andre Buyl, raadslid; Marijke De Graef, raadslid; Ann Cools, raadslid; Issam Benali, raadslid; Lien Van Dooren, raadslid; Dominique Tielens, raadslid; Jan Van De Perre, raadslid; Karolien Weekers, raadslid; Stijn De Munck, raadslid; Laura Staut, schepen; Jeroen Verhulst, raadslid; Koen Maes, raadslid; Bram Massar, raadslid; Méline Rovillard, raadslid; Leen Van Laere, raadslid; Jan Creve, raadslid; Jozef Schelfhout, raadslid; Debbie Vlaeminck; Victor Catry, raadslid; Guy Tindemans, raadslid; Hilde Maes; Annelies Van de Vyver; Jo Van Duyse, algemeen directeur

Verontschuldigd

Ingeborg De Meulemeester, schepen; Lientje De Schepper, raadslid; Annick Van de Vyver, raadslid; Kathleen De Schepper, raadslid

Secretaris

Jo Van Duyse, algemeen directeur

Voorzitter

Veerle Vincke, voorzitter raad
2023_RMW_00043 - Rapportage organisatiebeheersing 2022 - Kennisneming 2023_RMW_00043 - Rapportage organisatiebeheersing 2022 - Kennisneming

Motivering

Inhoudelijke toelichting

De wetgever hecht veel belang aan organisatiebeheersing. In het decreet lokaal bestuur wordt organisatiebeheersing omschreven als volgt:

De lokale besturen staan in voor de organisatiebeheersing van hun activiteiten. Organisatiebeheersing is het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen over:

1)      het bereiken van de doelstellingen;

2)      het beheersen van de risico’s;

3)      het naleven van wetgevingen en procedures;

4)      de beschikbaarheid van betrouwbare financiële en beheersinformatie;

5)      het efficiënt en economisch gebruik van middelen;

6)      de bescherming van activa;

7)      het voorkomen van fraude.

Het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam. Het algemeen kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn. Het algemeen kader organisatiebeheersing voor het lokaal bestuur Beveren werd goedgekeurd in de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 26 maart 2019.

De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing.

Door de administratie werd de rapportage organisatiebeheersing 2022 opgemaakt. Aan de hand van de 10 thema's uit de leidraad organisatiebeheersing van de lokale besturen wordt de vooruitgang inzake organisatiebeheersing gerapporteerd. 

Bij de bepaling van de AS-IS 2019 organisatiebeheersing werden 15 werkpunten als prioritair aangeduid. In een apart hoofdstuk vindt men de 15 werkpunten met een korte stand van zaken van deze projecten. 

Juridische grond

decreet lokaal bestuur

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

kennis te nemen van de rapportage organisatiebeheersing 2022.