Terug
Gepubliceerd op 08/09/2021

2021_GR_00236 - Retributiereglement verhuur feestruimte en auditorium nieuw gemeentehuis - Goedkeuring

Gemeenteraad
di 31/08/2021 - 19:30 Raadzaal in het nieuw gemeentehuis, Gravenplein te Beveren
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Veerle Vincke, voorzitter; Marc Van de Vijver, burgemeester; Filip Kegels, schepen; Katrien Claus, schepen; Boudewijn Vlegels, schepen; Raf Van Roeyen, schepen; Ingeborg De Meulemeester, schepen; Inge Brocken, schepen; Dirk Van Esbroeck, schepen; Roger Heirwegh, raadslid; Werner Maes, raadslid; Johan Smet, raadslid; Andre Buyl, raadslid; Ernest Smet, raadslid; Marijke De Graef, raadslid; Issam Benali, raadslid; Lien Van Dooren, raadslid; Jens De Wael, raadslid; Dominique Tielens, raadslid; Jan Van De Perre, raadslid; Karolien Weekers, raadslid; Stijn De Munck, raadslid; Laura Staut, raadslid; Jeroen Verhulst, raadslid; Koen Maes, raadslid; Lientje De Schepper, raadslid; Annick Van de Vyver, raadslid; Kathleen De Schepper, raadslid; Méline Rovillard, raadslid; Katty Schelfhout, raadslid; Leen Van Laere, raadslid; Jan Creve, raadslid; Jozef Schelfhout; Jo Van Duyse, algemeen directeur

Verontschuldigd

Ann Cools, raadslid; An Vermeulen, raadslid

Secretaris

Jo Van Duyse, algemeen directeur

Voorzitter

Veerle Vincke, voorzitter
2021_GR_00236 - Retributiereglement verhuur feestruimte en auditorium nieuw gemeentehuis - Goedkeuring 2021_GR_00236 - Retributiereglement verhuur feestruimte en auditorium nieuw gemeentehuis - Goedkeuring

Motivering

Inhoudelijke toelichting

Een aantal lokalen van het nieuwe gemeentehuis lenen zich tot verhuur.  Specifiek betreft het de raadzaal, het auditorium en de feestruimte. Om deze verhuur te reglementeren werd een retributiereglement ontworpen .

Het reglement heeft betrekking op de raadzaal, het auditorium en de feest-en receptieruimte, die apart of gezamenlijk kunnen gehuurd worden.  Qua regelgeving, richtlijnen en tarieven is het reglement gebaseerd op de andere geldende retributiereglementen betreffende verhuur lokalen maar het reglement houdt anderzijds ook rekening met het specifiek gebruik van deze ruimtes. 

Volgende specifieke regels dienen in acht te worden genomen : 

* verhuur tijdens kantooruren kan enkel na uitdrukkelijke goedkeuring college
* recepties kunnen enkel georganiseerd worden als zij als nevenactiviteit onlosmakelijk verbonden zijn aan een hoofdactiviteit die door dezelfde huurder wordt ingericht en op dezelfde dag en locatie plaatsvindt. De recepties kunnen uitsluitend georganiseerd worden in de feest-en receptieruimte. Er moet hiervoor worden samengewerkt met de cateraar aangeduid door de gemeente.
* Tijdens de sperperiodes voorafgaand aan de verkiezingen mogen in de ruimtes enkel fractievergaderingen worden georganiseerd van de in de gemeenteraad vertegenwoordigde partijen
* Reserveren kan ten vroegste zes maanden voor aanvang van de activiteit en ten laatste  één maand voor aanvang van de activiteit.  In uitzonderlijke gevallen kan het college een afwijkende beslissing nemen. 

De voorgestelde tarieven zijn in lijn gebracht met de tarieven van de schouwburg, rekening houdend met de capaciteit die ongeveer een kwart is van die van de schouwburg (tarieven dus ook ongeveer gedeeld door vier) :

retributies in eur, per dagdeel, btw inclusiefcategorie 0categorie Acategorie Bcategorie C
RAADZAALgratis153050
AUDITORIUMgratis255075
FEESTRUIMTEgratis204060
VOLLEDIGE INFRASTRUCTUURgratis60120185

 

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het retributiereglement goed te keuren zoals voorgesteld in bijlage met ingang van 1 september 2021. 

Juridische grond

decreet lokaal bestuur

W.I.B.    

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

het retributiereglement betreffende verhuur raadzaal, auditorium en feestzaal nieuw gemeentehuis goed te keuren met ingang van 1 september 2021 .