Terug
Gepubliceerd op 23/03/2021

2021_GR_00088 - Jaarrapport klachten en meldingen 2020 - Kennisneming

Gemeenteraad
di 30/03/2021 - 19:30 Raadzaal in het nieuw gemeentehuis, Gravenplein te Beveren
Datum beslissing:
2021_GR_00088 - Jaarrapport klachten en meldingen 2020 - Kennisneming 2021_GR_00088 - Jaarrapport klachten en meldingen 2020 - Kennisneming

Motivering

Inhoudelijke toelichting

De gemeente beschikt over een degelijk digitaal meldpunt dat ondertussen goed ingeburgerd is bij zowel gebruikers als behandelaars. Dit meldpunt wordt onder andere gebruikt voor meldingen en klachten. Bij meldingen wil de burger iets signaleren aan de gemeente zoals overlast of defecten. Er is pas sprake van een klacht wanneer de burger van oordeel is dat hij niet correct behandeld werd of dat er fouten werden gemaakt in een welbepaalde procedure.

Het decreet vraagt om hierover jaarlijks te rapporteren. Naast de cijfers krijgt u ook duiding bij de verschillende categorieën, op die manier proberen we alles correct te interpreteren. Daarnaast is de afhandeling van een klacht of melding niet altijd het einde van dit proces. Soms worden lessen getrokken en procedures bijgestuurd. Op die manier wordt het kwaliteitsdenken (en kwaliteitsmodellen zoals het drieslag leren of de PDCA cirkel) geïmplementeerd bij de diensten.


Juridische grond

decreet Lokaal Bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

kennis te nemen van het jaarrapport klachten en meldingen 2020.